Se hyppii silmille kaikkialla – paitsi omassa makuuhuoneessa. Parisuhteen seksielämän hiipumiselle on monia syitä, mutta halut voi koettaa virittää uudelleen.

Halujen hiipuminen on yleistä pitkissä parisuhteissa. Miksi?

Siihen on tuhat syytä. Seksin vakiintuminen rutiininomaiseksi, koettu arvostuksen puute tai puolisoiden keskinäiset valtataistelut voivat vähentää haluja. Liiallinen läheisyyskin voi aiheuttaa haluttomuutta. Myös seksin harrastaminen normien täyttämiseksi, siksi, että ”pitää” harrastaa tietty määrä seksiä, saa sen tuntumaan tympeältä.

Heikko itsetunto voi aiheuttaa sen, että vieroksuu toista. Jos ei tykkää itsestään ja omasta vartalostaan, on vaikea olla toista lähellä.

Onko haluttomuus vain naisten ongelma?

Ei, mutta naiset voivat helposti puhua siitä gynekologille. Miehillä ei ole vastaavaa henkilöä, jolle avautua. Naisissa on kuitenkin enemmän sellaisia, jotka eivät tunne omaa seksuaalista nautintoaan.

Onko seksin vähyys suhteessa aina ongelma?

Seksin mittarina ei koskaan saa olla pelkkä määrä. Jos molemmat ovat tyytyväisiä, kaikki on hyvin. Useimmat sopeutuvat siihen, että seksi vähenee suhteessa alkuhuuman jälkeen. On hyvä, jos ihmisillä on elämässä myös muita nautintoa tuottavia asioita.

Jokaisella on elämässään kausia, jolloin seksi painuu taka-alalle. Esimerkiksi silloin, kun lapset ovat pieniä. Kun on taas enemmän aikaa, seksielämäkin voi vilkastua.

Täytyykö toisen mieliksi suostua seksiin?

Jos ryhtyy seksiin sitä haluamatta, halut vain vähenevät entisestään. Kumppania ei myöskään saa painostaa seksiin. Aina täytyy kunnioittaa toisen itsemääräämisoikeutta.

Vähemmän haluava voisi itse tehdä jotakin, jonka tietää kiihottavan ja innostavan itseään. Molempien tulisi ottaa vastuu omasta seksuaalisuudestaan.

Kannattaako seksiin lähteä vain, kun tuntee haluavansa sitä tosissaan?

Halu ei aina herää pelkästä ajatuksesta, vaan vaikka hyväilyjen avulla. Ei ole haitaksi kokeilla, syttyykö vai ei. Pitää osata sanoa sekä kyllä että ei, mutta myös ehkä.

Pitääkö enemmän haluavan luopua halunsa toteuttamisesta?

Ensimmäinen apu enemmän haluavalle on sooloseksi, rakastelu itsensä kanssa. Fantasioiden ja hyväilyjen kautta voi kehitellä nautintoa.

Voiko uusi parisuhde olla ratkaisu?

Jos on pariuduttu hyvin nuorena, kun ei vielä ole tunnettu itseä kovin hyvin, saattaa myöhemmin huomata, ettei ole kovin paljon yhteistä kumppanin kanssa.

Joskus seksi voi kukoistaa helpommin toisen kanssa, ainakin alkuhuuman aikana. Pitkä parisuhde on haasteellinen, sillä moni kaipaa vaihtelua. Silloin toinen tai kolmas parisuhde voi jo kestää.

Usein kumppanin vaihtaminen ei kuitenkaan auta. Käsittelemättömät ongelmat tulevat vastaan uudessakin suhteessa.

Jos ei halua vaihtaa kumppania, mitä voi tehdä seksielämänsä eteen?

Alan kirjallisuudesta saa apua, samoin seksuaalineuvonnasta ja -terapiasta. Avoin keskustelu kumppaneiden kesken on tärkeintä. Voi esimerkiksi miettiä, miksi seksi joskus toimi paremmin ja mikä seksissä ei innosta. Syyttelemään ei kannata lähteä. Omien tarpeiden tiedostaminen auttaa paljon.

Kannattaako seksielämän parantaminen?

Jokainen on seksuaalisen nautinnon arvoinen. Parhaimmillaan seksi liimaa parisuhteessa osapuolia yhteen, ja hyvästä seksistä saa mielettömästi voimaa. Miksi ei hakisi hauskuutta päiviänsä piristämään?

Asiantuntijana gynekologi, kliininen seksologi Leena Väisälä

Lue lisää seksipulmista.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.