Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Tuntuuko, että olet juhlien ainoa mörökölli? Tuskin sentään, vaan todennäköisemmin ujohko oma itsesi. Näillä neuvoilla selviät.

1. Säätele tunteitasi

Vaikka normit säätelevät sitä, minkälaiset tunnetilat erilaisiin juhliin kuuluvat, mitkään tunteet eivät ole kiellettyjä. Coctailkutsuilla voi näyttää iloista ilmettä, vaikka tunteet ovat muuta. Hautajaisissa saa yhtä aikaa surra kuollutta mutta myös tuntea huojennustakin. Silti niin tunteiden näyttämistä on yleensä viisasta säädellä.

Kun käytät järkeäsi, sinäkin pystyt juhlan luonteen mukaisesti teeskentelemään kyllin seurallista. Voi olla, että se käy työstä, mutta olethan toki selviytynyt suuremmistakin urakoista. Kun vielä muistat, että kaikki juhlijat keskittyvät ainakin jossain määrin huolehtimaan omasta imagostaan, tajuat, ettei heiltä riitä kovin paljon energiaa juuri sinun puutteittesi tarkkailuun.

2. Harjoittele rohkeutta

Jos muiden juhlijoiden sulava käytös pahentaa omaa ujouttasi, muokkaa mielikuvituksessasi heistä tavallisia tallaajia. Kuvittele heidät vaikka vastaheränneinä paljain jaloin ruttuisissa pyjamissa.

Muistuta myös itsellesi, että kaikki ihmiset pohjimmiltaan pelkäävä hylätyksi tulemista.

Seurallisinkin juhlija voi ahdistuneena pohtia, kelpaako varmasti roolissa, jota kenties hampaat irvessä vetää.

Päätä tämän oivalluksen innoittamana puhua ainakin yhden sellaisen juhlavieraan kanssa, jota et entuudestaan tunne. Huomaat, ettei siitä seuraa mitään kauhistuttavaa, paremminkin päinvastoin.

3. Päätä rauhoittua

Kun jännität kovasti mitä tahansa, suoniisi alkaa pumppautua stressihormoneita kortisolia ja adrenaliinia. Seurauksena on tiedostamaton taistele tai pakene -reaktio. Pakeneminen näyttäisi hölmöltä eikä taisteleminenkaan ole tarpeen, mutta rauhoittuminen on. Aloita hengittämällä sisään laskien viiteen, pidätä hengitystä laskien kahteen ja hengitä ulos viiteen laskien. Toista muutaman kerran. Tämän jälkeen sinun on helpompi tajuta, että tilaisuus kestää vain tietyn ajan.

Tasaannuttuasi vereesi alkaa erittyä mielihyvähormoneja endorfiinia ja oksitosiinia sekä mielihyvän kokemuksiin ja tunteiden säätelyyn osallistuvaa dopamiini-hormonia. Tämä sisäinen cocktail auttaa sinua asettamaan ahdistuksesi ja pelkosi mittasuhteisiinsa. Oivallat todennäköisesti myös sen tosiasian, että et ole ainoa, jota hormonit höykyttävät.

4. Ota mallia

Tuntuuko kaikista ponnisteluistasi huolimatta siltä, että saat suustasi vain muutaman sanan ja nekin kuulostavat typeriltä? Silloin on viisainta hyväksyä se, että olet enemmän tai vähemmän sisäänpäinkääntynyt, pienissä piireissä tai omassa seurassasi viihtyvä introvertti. Taitavat juhlijat taas ovat ulospäin suuntautuneempia, hauskassa seurassa viihtyviä extroverttejä. Tai osaavat ainakin esittää sellaista.

Katsele silloin, miten nämä kadehtimasi sulavat seurustelijat toimivat, mieti, mitä heidän ominaisuuksiaan haluaisit itsellesi. Onko se lämmin hymy, puhekumppaniin keskittyminen, alkoholinsietokyky vai rento fiilis? Ala harjoitella ihailemiasi taitoja. Muista kuitenkin, että lähes jokainen meistä on epävarmempi kuin päältä näyttää ja että jokaisella – sinullakin – on oikeus olla omien arvojen mukainen oma itsensä.

 

Asiantuntija psykologi Tuija Matikka