Kuva Jaakko Lukumaa
Kuva Jaakko Lukumaa

Ongelmat perheessä eivät lopu, vaikka lapset aikuistuvat. Psykologi Sanna Aulankoski, neuvoo miten purkaa liittoutumat ja taloudellisen hyväksikäytön.

7-lapsisen perheemme lapsuutta varjosti isän alkoholismi. Edelleen 75-vuotias isämme ottaa rajuja kännejä. Lähes kymmenen vuotta nuorempi äitimme on vuosia vaiennut ja kerännyt katkeruutta. Nykyään hän ei enää hallitse käyttäytymistään vaan saattaa käydä isään käsiksi jopa lastenlasten läsnä ollessa.
Yksi veljistäni käyttää vanhempieni tulehtuneita välejä ja huonoa kuntoa hyväkseen. Äiti on kohdellut samaista veljeä aina erityisesti ja tavallaan siten kostanut isällemme. Eniten se on kuitenkin haitannut sisarusten välejä, jotka ovatkin viileät. Veljeni kohtelee isää ala-arvoisesti eikä isämme pysty nykyisten sydänongelmiensa takia edes keskustelemaan hänen kanssaan. Rahastuksen kovetessa äitikin on sanonut kärsivänsä tilanteesta eikä enää jaksaisi olla veljeni "pomputeltavana". Miten ongelmaa voisi lähteä purkamaan?
KESKIMMÄINEN TYTÄR -72

Kerrot mutkikkaasta perhetilanteestanne ja kysyt miten lähteä purkamaan sitä. Tilanteen jäsentäminen onkin ensimmäinen osa ratkaisua, etenkin isomman ongelmavyyhdin kohdalla. Vaikka vaikeudet liittyvät yleensä monin tavoin toisiinsa, ne kannattaa pilkkoa erillisiksi ja pyrkiä ratkomaan yksi kerrallaan. Yhden pulman lievittyminen heijastuu usein myönteisesti myös muihin.

Mainitset kirjeessäsi kolme ajankohtaista haastetta: isäsi alkoholinkäytön, äitisi aggressiivisuuden ja veljesi harjoittaman taloudellisen hyväksikäytön. Sinun roolisi näiden vaikeuksien helpottajana on haasteellinen, ovathan kuvatut ongelmat pääasiassa muiden. Edelleen asioita mutkistaa se, että pulmat riippuvat siitä, kuka niitä tarkastelee. Ihmistä on mahdollista auttaa vain asiassa, jonka hän itse kokee ongelmaksi. Voit tarjota apuasi, mutta riippuu läheisistäsi, ottavatko he sen vastaan.

Alkoholiongelmasta kärsivän auttaminen on harvoin helppoa. Ensimmäinen askel päihdeongelmasta vapautumisen tiellä on henkilön oma halu muutokseen. Senkin herättyä matka raittiuteen voi olla pitkä. Kirjeestäsi ei käy ilmi, haluaako isäsi juomiseensa apua. Asiasta kannattaa keskustella hänen kanssaan suoraan ja kysyä, toivooko hän autettavan itseään jollain tavalla.

Äidillesi on kertynyt isäsi juomisen johdosta vuosien varrella tunnetaakkaa. Silti hänen olisi syytä muistaa, ettei miehen alkoholinkäyttö oikeuta häntä väkivaltaan ja että vihantunteiden käsittelyyn on muitakin keinoja. Lisäksi äitisi on pohdittava vakavasti, jaksaako hän säilyttää läheisen suhteen ihmiseen, joka ei kenties edes halua vapautua ongelmastaan.

Jos vanhempasi eivät pysty keskustelemaan suhteestaan keskenään, pariterapia voisi olla heille avuksi. Ulkopuolisen keskustelun vetäjän johdolla on helpompi laatia suunnitelmaa yhteiselon jatkamisesta ja sen pelisäännöistä. Jos pariterapia ei jostain syystä tule kyseeseen, myös yksilöterapia voi auttaa ajatusten selkiyttämisessä.

Tyypillinen lainalaisuus ongelmallisessa perheessä on niin sanottu patologinen kolmio. Siinä kaksi eri sukupolven edustajaa liittoutuu keskenään toisen kanssa samaa sukupolvea olevaa vastaan. Teidän perheessänne isäsi, äitisi ja veljesi ovat ajautuneet tällaiseen kuvioon.

Avain kyseisen ongelman välttämiseen tai sen voittamiseen on ensisijassa perheen vanhemmilla. Toimiessaan tiiminä vanhemmat voivat huolehtia siitä, ettei perheen suhteita vääristäviä liittoja synny tai — jos sellaisia ilmaantuu — se voidaan purkaa.

Toisaalta myös lapset voivat osaltaan ehkäistä liittoutumia, kun eivät mene mukaan niihin. Yksi käytännöllinen keino oikoa jo syntyneitä suhteiden vääristymiä on keskustella tärkeistä asioista yhdessä vanhempien kanssa. Siten teidänkin sisarusten kannattaa tehdä, jos haluatte nostaa pohdittavaksi esimerkiksi veljenne rahankäytön.

Sinun kannaltasi haasteena on todennäköisesti myös omasta jaksamisestasi huolehtiminen. On arvostettavaa, että kannat vastuuta muista. Uuvutat kuitenkin itsesi, jos pyrit liiaksi vaikuttamaan asioihin, jotka eivät ole hallinnassasi. On myös hyvä muistaa, että vaikka yhteydenpito läheistenne välillä jatkuu, lapsuudenperhettä ei varsinaisesti enää ole. Sinä, kuten jokainen teistä sisaruksista, elätte jo omaa, itsenäistä elämäänne ja vanhempanne kantavat yhä vastuun omista elämänratkaisuistaan.

 

Hyvän terveyden psykologit Sanna Aulankoski ja Mikael Saarinen vastaavat lukijoiden kysymyksiin. Voit lähettää kysymyksesti tästä.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.