Kun stressi painaa, tärkeintä on löytää itselleen sopivin selviytymistyyli. Yhtä auttaa toiminta, toista täydellinen lepo.

Harva kohtaa stressin tyystin aseettomana. Ajan myötä opimme – usein yrityksen ja erehdyksen kautta – erilaisia stressistä selviytymisen keinoja. Tärkeää olisi, että keinovalikoimamme olisi mahdollisimman laaja, sanoo psykologian tohtori Merja Hutri Depp Työpsykologisista palveluista.

– Ei kannata panna kaikkea yhden kortin varaan, sillä stressin aiheuttajat ovat niin moninaisia ja tilanteet vaihtelevat. Joskus liikunta voi olla hyvä keino lievittää tai ennaltaehkäistä stressiä. Toisinaan taas lepo saattaa toimia paremmin.

Jos työasiat pyörivät jatkuvasti mielessä, nukut levottomasti ja olet kotona paikalla, mutta et läsnä, kokeile näitä keinoja:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  1. Irrottaudu. Työstä on vaikea irrottautua, jos vielä työnajankin jälkeen vastaat työpuheluihin, hoidat sähköpostiliikennettä, luet muistioita tai teet pieniä rästitöitä. Päätä, että et tee niin ainakaan joka ilta. Sulje puhelin, pidä pääte kiinni, anna papereiden olla salkussa. Vastusta houkutusta, vaikka kyse olisi pienestä asiasta; ehdit huomennakin katsoa sen sähköpostin.
  2. Hanki taidonhallintakokemuksia. Erittäin tehokas keino palautumiseen on olla pätevä ja osaava myös jollain ihan muulla elämänalueella kuin omassa leipätyössä. Hanki vaikka harrastus, josta todella pidät ja kehity siinä. Iloitse arjen onnistumisista ja siitä, kun saat asiat sujumaan.
  3. Kontrolloi. Mitä vähemmän voit päättää ja aikatauluistasi työssä, sitä enemmän sinun pitää hallita omaa ajankäyttöäsi työn ulkopuolella. Rajoita ja karsi. Varo luisumista sirkukseen, jossa perheen arki-iltoja määrittävät lasten harrastukset ja kuljetusaikataulut; lapsetkin tarvitsevat palautumista! Valitse itsellesi harrastus tai omaa tekemistä, joka ei ole sidottu aikatauluihin.
  4. Rentoudu. Rentoutumisella tarkoitetaan tilaa, jossa et ole enää työn vaatimassa viritystilassa. Etsi oma keinosi: liiku, meditoi, sauno, ota nokkaunet, kitke porkkanapenkkiä, keskity juttelemaan lapsen kanssa, kuuntele musiikkia, venyttele... Hylkää sana laiskottelu.

Stressistä selviytymisen keinot voi jakaa toiminnallisiin ja henkisiin:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • Toiminnalliset keinot. Hyvin laaja keinovalikoima: voi merkitä urasuunnittelua, työn vaihtamista, tiedonhankintaa tai esimerkiksi liikuntaa, harrastamista, puhumista tai muuta tulosta tuottavaa tekemistä. Se voi myös olla hetkeksi ikävistä asioista irrottautumista esimerkiksi lasten kanssa peuhaamalla, saunomalla, lukemalla
  • Henkiset keinot. Asioiden läpikymistä ajatuksissa, uusien näkökulmien etsimistä, parempien toimintatapojen suunnittelua, omien ja muiden motiivien tarkastelua ja ymmärtämistä. Tapahtuneiden tosiasioiden hyväksyntää ja pohdintaa, kuinka mennä eteenpäin. Myös meditaatiot, myönteiset suggestiot ja asian pukeminen sanonnoiksi tai motoiksi (Oppia ikä kaikki, Paistaa se päivä risukasaankin) ovat henkisiä stressinhallintakeinoja.

Stressistä selviytymisen tyylit taas voivat olla luonteeltaan:

  • Aktiivisia: Tämä merkitsee stressaaviin asioihin tarttumista ja määrätietoista yritystä muuttaa tai hyväksyä tilanne. Voi olla puhetta tai tekoja. Nämä keinot muuttavat tilannetta ja vievät siksi vähitellen eteenpäin. Huomaa: Määrätietoisuuteen on hyvä yhdistää joustavuus, jotta välttyy kokemukselta, jossa tuntee hakkaavansa päätä seinään.
  • Vältteleviä: Merkitsee stressin välttämistä esimerkiksi vetäytymällä, kieltämällä ongelman olemassaolo, väistämällä hankalaa ihmistä tai unohtamalla koko ikävä juttu. Odottamista, että aika korjaa ongelman. Huomaa: Välttely voi jumiuttaa ja pitää tilanteen muuttumattomana. Siksi se on monesti ajan mittaan tehotonta, vaikka voikin tilapäisesti helpottaa pahaa oloa. Joskus kuitenkin voi olla tarpeen – kun on levättävä, annettava asialle aikaa tai hetkellisesti suojattava itseään.

Lue lisää:
Stressi vai kiire?

Ajattele toisin - 9 tapaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla