Saanko gluteenia välttävänä kaiken tarpeellisen syömällä aamuisin kaurapuuron ja käyttämällä tattaria sekä riisijauhoja ja tummaa gluteenitonta jauhoa leivontaan? Käytän myös siemeniä ja pähkinöitä päivittäin.

Täysjyväviljatuotteita on hyvä olla ruokavaliossa kohtalaisesti liikkuvalla miehellä noin 9 ja naisella noin 6 annosta. Keskikokoinen viipale leipää tai 1 dl keitettyä täysjyväriisiä tai -pastaa on 1 annos. Lautasellinen täysjyväpuuroa on puolestaan 2 annosta. Täysjyväviljatuotteet ovat tärkeitä ravintokuidun lähteitä. Lisäksi ne sisältävät monia muita terveydelle välttämättömiä ravintoaineita, mm. sinkkiä, magnesiumia, kaliumia, rautaa, seleeniä, niasiinia (B3-vitamiini) ja folaattia.

Ruokavalio, joka ei sisällä täysjyväviljaa, on hyvin vaikea saada ravitsemuksellisesti riittäväksi.

Kaura ja tattari ovat täysjyväviljaa, joten ne ovat hyviä viljatuotteita gluteenittomassa ruokavaliossa. Riisistä ja riisijauhoista löytyy myös täysjyvävaihtoehtoja, jotka ovat suositeltavampia valintoja kuin vaalea riisi tai vaalea riisijauho. Tummia jauhoseoksia kannattaa suosia leivonnassa. Lisäksi kehottaisin tutustumaan hirssisuurimoihin, -jauhoon ja -hiutaleisiin, täysjyvämaissijauhoon, amaranttiin ja kvinoaan. Ne tuovat vaihtelua ruokavalioon.

Maustamattomia ja kuorruttamattomia siemeniä ja pähkinöitä on hyvä olla ruokavaliossa noin 2 rkl päivässä.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Gluteenitonta viljaa?

minäkin ihmetten mitä viljassa on jota ei voi muualta saada? kuitu ja b-ryhmän vitamiinit on saatavilla muualtakin. miksi pelotellaan aina ihmisiä että tyyliin kuolet jos et syö viljoja? jos vatsa toimii ja syöt muuten monipuolisesti et kuole vaikka et söisi viljoja. monen vatsavaivatkin katoaa ilman viljoja.
Lue kommentti