Ruokien ravintoaineet säilyvät eikä myrkkyjä muodostu, kun grillaaja ottaa huomioon seuraavat asiat.

Kesälomien alkaessa on syytä kerrata terveelliseen grillaamiseen liittyvät ohjeet.

Nautitaan!

Muista nämä:

  • Grillaa raaka-aineet huoneenlämpöisinä ja varmistu, että pakastetut tuotteet ovat kauttaaltaan kunnolla sulaneet. Huonosti sulanut liha jää helposti keskeltä raa'aksi.
  • Älä polta: Mustaksi palaneessa ruoassa on polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä eli PAH-yhdisteitä, joiden tiedetään lisäävän syöpäriskiä. Haitallisia yhdisteitä syntyy silloin, kun rasva valuu grillihiilille ja syttyy.
  • Malta: Ruoan palamisen voi estää, kun ei grillaa liian kuumassa. Hyvää hiillosta pitää malttaa odottaa puolisen tuntia. Myös marinadin pyyhkiminen ruoasta ennen grillausta vähentää liekkien syntymistä.
  • Suojaa: Kasvisten palaessa ei synny PAH-yhdisteitä, mutta se tuhoaa vitamiinit ja syntynyt hiili maistuu pahalle. Voit suojata ruokia myös foliolla.
  • Hygieniasta on huolehdittava erityisesti, kun grillataan raakaa lihaa ja kalaa. Älä käytä samoja ottimia tai lautasia raaoille ja kypsille tuotteille.

Muista kypsymisjärjestys!

Laita ruoat grilliin tässä järjestyksessä, niin saat koko aterian pöytään samaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
  1. Broilerin koivet, grillikyljet.
  2. Juurekset, sipuli.
  3. Broilerin ja kalkkunan fileet.
  4. Porsaan kyljykset.
  5. Porsaan fileepihvit, makkarat.
  6. Paprika, munakoiso, kesäkurpitsa.
  7. Naudanlihapihvit.
  8. Tomaatti, hedelmät.
  9. Leivät.

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla