Terveyttä edistävä ruokavalio on monen pienen tekijän summa.
Terveyttä edistävä ruokavalio on monen pienen tekijän summa.

Ruoka ei ole mikään ihmeaine, mutta paljon sillä voit terveyteesi vaikuttaa. Lue mitä kannattaa ottaa lisää!

OLISI HIENOA, jos joku yksittäinen marja tai vihannes tekisi ruoasta terveellistä, poistaisi kivut ja ehkäisisi sairastumiset. Mitään ihmeruokia ei kuitenkaan ole olemassa.

– Koko nykyravitsemustieteen tärkein oppi on, että terveyttä edistävä ruokavalio on monen pienen tekijän summa. On mahdotonta sanoa, mikä on kaikkein tärkein ruoka-aine tai erottaa mitään kolmen kärkeä, toteaa ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Oikeanlaisella ruokavaliolla voi kyllä olla merkittävä rooli esimerkiksi sydäninfarktien tai diabeteksen ehkäisemisessä sekä kohonneen kolesterolin tai verenpaineen hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Syöminen on avain myös painonhallintaan, ja painonhallinta taas ehkäisee ja helpottaa lukuisia vaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aloita tästä, lisää näitä ruokavalioosi

➤ parsakaalia ja muita kaaleja

➤ papuja, soijaa, herneitä, linssejä

➤ valkosipulia

➤ tomaattia, vesimelonia, paprikaa

➤ mustikkaa, puolukkaa, vadelmaa, mansikkaa, herukoita

➤ rypsi- tai rapsiöljyä

➤ kalaa

➤ kauraa, muita täysjyväviljoja

➤ siemeniä

➤ pähkinöitä, manteleita

➤ kahvia

Tämä artikkeli on ilmestynyt Hyvä terveys -lehdessä. Tilaajana voit lukea kaikki numerot maksutta digilehdet.fi-palvelusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla