Ovatko vitaminoidut tai hedelmämehuista tehdyt karamellit vanhoja parempia? Mitkä ovat ksylitolimakeisten ja suklaan hyvät ja huonot puolet? Vastaamassa elintarviketieteiden lisensiaatti Eeva Voutilainen.

1. Vitaminoitu karamelli on parempi vaihtoehto kuin tavallinen.

Tarua. Vitaminointi ei muuta epäterveellistä karkkia yhtään paremmaksi. Makeisia tulisi syödä vain harvoin, sillä ne ovat haitallisia hampaille ja köyhdyttävät ruokavaliota. Karamelleissa on enimmäkseen tyhjää energiaa – puhdistettua sokeria ja makuaineita.

2. Salmiakki ja lakritsi nostavat verenpainetta.

Totta. Runsaasti nautittuna salmiakin ja lakritsin sisältämät aineet nostavat verenpainetta. Esimerkiksi raskaana oleville naisille suositellaan, että päivän lakritsimäärä pysyisi alle 50 gramman.

3. Uudet hedelmämehuista tehdyt karamellit sisältävät vähemmän sokeria.

Totta ja tarua. Jotkin hedelmämehuja sisältävät karkit sisältävät hieman vähemmän sokeria kuin muut makeiset. Tämä ei kuitenkaan tee niistä ravitsemuksellisesti parempia. Hedelmämehuista tehtyjen makeisten sokerit ovat hampaille yhtä haitallisia kuin tavallisen karkin sokerit. Mieluummin tulisi valita ksylitolimakeinen.

4. Lasten ylivilkkaus johtuu karkin ja makean syönnin aiheuttamasta sokerihumalasta.

Tarua. Useissa tutkimuksissa on todettu, ettei sokerin tai makean syönti aiheuta ylivilkkautta. Usein karamellia tulee syötyä runsaasti esimerkiksi lastenjuhlissa, jolloin ylivilkkauden syynä saattavat olla esimerkiksi kaverit ja riehakkaat leikit.

5. Makeanhimoa ei kehity myöhemminkään, jos lapselle ei tarjota karkkia.

Tarua. Ihmisillä on luontainen mieltymys makeaan ja suolaiseen; karvas maku koetaan epämiellyttäväksi. Lapsuudessa voidaan vaikuttaa siihen, mikä makeuden aste koetaan mielekkäänä, vaikka mieltymys makeaan vähenee jonkin verran iän myötä. Lapset ja nuoret pitävät makeammista tuotteista kuin aikuiset; yhtenä selityksenä tähän on lasten ja nuorten suurempi energian tarve.

6. On parempi syödä karkkia kuin suklaata.

Tarua. On sama, valitseeko karamellin vai suklaan. Kumpikaan ei ole säännöllisesti ja runsaasti syötynä hyväksi. Tärkeintä on, ettei makeisilla päivittäin korvata normaaleja aterioita ja välipaloja.

7. Tumma suklaa on hyväksi verenpaineelle.

Osittain totta. Joissakin väestötutkimuksissa on osoitettu, että tumma suklaa ja mahdollisesti sen flavonoidit voisivat alentaa verenpainetta. Toistaiseksi ei ole pitkäaikaistutkimuksia suklaan terveellisyydestä sydämelle. Mahdollisesti kohtuullinen suklaan syönti kertoo jostain muusta ruokavalion ominaisuudesta, esimerkiksi runsaasta kasvisten ja hedelmien syönnistä. Suklaa sisältää runsaasti energiaa ja myös kovaa rasvaa, joka nostaa verenpainetta ja huonontaa veren rasva-arvoja. Säännöllisesti ja runsaasti nautittuna se ei ole kovin suositeltava valinta.

8. Suklaasta voi helposti tulla riippuvaiseksi.

Voi olla tottakin. Mahdollisesti riippuvuus johtuu halusta kontrolloida suklaan syöntiä. Suklaan maku koetaan herkullisena, mutta nauttimista halutaan rajoittaa lihomisen pelossa. Suklaata siis haluaa syödä enemmän kuin itselleen sallii. Usein tämä ristiriitaa selitetään addiktiona, riippuvuutena.

9. Suklaa sisältää mielialaa kohottavaa tryptofaania, joten sitä kannattaa syödä, kun on masentunut.

Tarua. Hyvä maku lienee se, joka kohottaa hetkellisesti mielialaa. Tutkimusten mukaan suklaan syönnin jälkeen mieliala laskee yleensä entisestään. Kokeellisesti ei ole pystytty osoittamaan, että suklaan syönti lisäisi aivojen tryptofaanin ottoa ja mielialaa kohottavan serotoniinin muodostusta.

10. Ksylitoli-karkkeja voi syödä vapaasti.

Tarua. Ksylitolimakeisia ei kannata syödä määrättömästi. Ksylitoli ei imeydy täydellisesti, vaan osa siitä kulkeutuu paksusuoleen, jossa sitä hajottavat paksusuolen bakteerit. Tämän vuoksi jo yksi askillinen voi aiheuttaa ilmavaivoja ja ripulia. Ksylitoli kyllä ehkäisee hampaiden reikiintymistä, kariesta. Jo pieni, noin viiden gramman päiväannos riittää – paras olisi syödä ksylitolia tabletteina tai purukumina useamman kerran päivässä.

11. Karkeissa käytettävät lisäaineet aiheuttavat syöpää.

Tarua. Lisäaineet eivät aiheuta syöpää. Niiden turvallisuus on testattu lukuisissa tutkimuksissa. Tutkimustiedon pohjalta kansainväliset asiantuntijaryhmät arvioivat lisäaineiden turvallisuuden. Aineille määritetään hyväksyttävä päivittäinen saanti, ADI-luku eli määrä, jolle ihminen voi elämänsä aikana päivittäin altistua ilman vaaraa.

12. Karkit nostavat verensokerin pilviin välittömästi.

Totta ja tarua. Makeiset nostavat verensokeria nopeasti, mutta terveellä ihmisellä insuliinihormoni säätelee verensokeria. Karamellien syönti kiihdyttää insuliinin eritystä, ja sen vuoksi imeytynyt sokeri siirtyy nopeasti kohdesoluihin. Tämä aiheuttaa verensokerin nopean pienenemisen, mikä aistitaan nälkänä.

13. Karkkia pitää syödä päivittäin, jotta lihoisi.

Totta ja tarua. Mikään yksittäinen elintarvike ei lihota, ainoastaan liika energiansaanti. Karamelleissa on runsaasti energiaa, mutta niistä ei saa kylläisyyttä kovin pitkäksi aikaa. Säännöllinen ja runsas syönti voi siis lihottaa.

14. Runsas karkin syönti lisää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Totta ja tarua. Tyypin 2 diabeteksen merkittävin riski on ylipaino. Jos karkkia syö yli energiantarpeen, se tietysti lihottaa.

Lue lisää juomien kaloreista.