Ovatko vitaminoidut tai hedelmämehuista tehdyt karamellit vanhoja parempia? Mitkä ovat ksylitolimakeisten ja suklaan hyvät ja huonot puolet? Vastaamassa elintarviketieteiden lisensiaatti Eeva Voutilainen.

1. Vitaminoitu karamelli on parempi vaihtoehto kuin tavallinen.

Tarua. Vitaminointi ei muuta epäterveellistä karkkia yhtään paremmaksi. Makeisia tulisi syödä vain harvoin, sillä ne ovat haitallisia hampaille ja köyhdyttävät ruokavaliota. Karamelleissa on enimmäkseen tyhjää energiaa – puhdistettua sokeria ja makuaineita.

2. Salmiakki ja lakritsi nostavat verenpainetta.

Totta. Runsaasti nautittuna salmiakin ja lakritsin sisältämät aineet nostavat verenpainetta. Esimerkiksi raskaana oleville naisille suositellaan, että päivän lakritsimäärä pysyisi alle 50 gramman.

3. Uudet hedelmämehuista tehdyt karamellit sisältävät vähemmän sokeria.

Totta ja tarua. Jotkin hedelmämehuja sisältävät karkit sisältävät hieman vähemmän sokeria kuin muut makeiset. Tämä ei kuitenkaan tee niistä ravitsemuksellisesti parempia. Hedelmämehuista tehtyjen makeisten sokerit ovat hampaille yhtä haitallisia kuin tavallisen karkin sokerit. Mieluummin tulisi valita ksylitolimakeinen.

4. Lasten ylivilkkaus johtuu karkin ja makean syönnin aiheuttamasta sokerihumalasta.

Tarua. Useissa tutkimuksissa on todettu, ettei sokerin tai makean syönti aiheuta ylivilkkautta. Usein karamellia tulee syötyä runsaasti esimerkiksi lastenjuhlissa, jolloin ylivilkkauden syynä saattavat olla esimerkiksi kaverit ja riehakkaat leikit.

5. Makeanhimoa ei kehity myöhemminkään, jos lapselle ei tarjota karkkia.

Tarua. Ihmisillä on luontainen mieltymys makeaan ja suolaiseen; karvas maku koetaan epämiellyttäväksi. Lapsuudessa voidaan vaikuttaa siihen, mikä makeuden aste koetaan mielekkäänä, vaikka mieltymys makeaan vähenee jonkin verran iän myötä. Lapset ja nuoret pitävät makeammista tuotteista kuin aikuiset; yhtenä selityksenä tähän on lasten ja nuorten suurempi energian tarve.

6. On parempi syödä karkkia kuin suklaata.

Tarua. On sama, valitseeko karamellin vai suklaan. Kumpikaan ei ole säännöllisesti ja runsaasti syötynä hyväksi. Tärkeintä on, ettei makeisilla päivittäin korvata normaaleja aterioita ja välipaloja.

7. Tumma suklaa on hyväksi verenpaineelle.

Osittain totta. Joissakin väestötutkimuksissa on osoitettu, että tumma suklaa ja mahdollisesti sen flavonoidit voisivat alentaa verenpainetta. Toistaiseksi ei ole pitkäaikaistutkimuksia suklaan terveellisyydestä sydämelle. Mahdollisesti kohtuullinen suklaan syönti kertoo jostain muusta ruokavalion ominaisuudesta, esimerkiksi runsaasta kasvisten ja hedelmien syönnistä. Suklaa sisältää runsaasti energiaa ja myös kovaa rasvaa, joka nostaa verenpainetta ja huonontaa veren rasva-arvoja. Säännöllisesti ja runsaasti nautittuna se ei ole kovin suositeltava valinta.

8. Suklaasta voi helposti tulla riippuvaiseksi.

Voi olla tottakin. Mahdollisesti riippuvuus johtuu halusta kontrolloida suklaan syöntiä. Suklaan maku koetaan herkullisena, mutta nauttimista halutaan rajoittaa lihomisen pelossa. Suklaata siis haluaa syödä enemmän kuin itselleen sallii. Usein tämä ristiriitaa selitetään addiktiona, riippuvuutena.

9. Suklaa sisältää mielialaa kohottavaa tryptofaania, joten sitä kannattaa syödä, kun on masentunut.

Tarua. Hyvä maku lienee se, joka kohottaa hetkellisesti mielialaa. Tutkimusten mukaan suklaan syönnin jälkeen mieliala laskee yleensä entisestään. Kokeellisesti ei ole pystytty osoittamaan, että suklaan syönti lisäisi aivojen tryptofaanin ottoa ja mielialaa kohottavan serotoniinin muodostusta.

10. Ksylitoli-karkkeja voi syödä vapaasti.

Tarua. Ksylitolimakeisia ei kannata syödä määrättömästi. Ksylitoli ei imeydy täydellisesti, vaan osa siitä kulkeutuu paksusuoleen, jossa sitä hajottavat paksusuolen bakteerit. Tämän vuoksi jo yksi askillinen voi aiheuttaa ilmavaivoja ja ripulia. Ksylitoli kyllä ehkäisee hampaiden reikiintymistä, kariesta. Jo pieni, noin viiden gramman päiväannos riittää – paras olisi syödä ksylitolia tabletteina tai purukumina useamman kerran päivässä.

11. Karkeissa käytettävät lisäaineet aiheuttavat syöpää.

Tarua. Lisäaineet eivät aiheuta syöpää. Niiden turvallisuus on testattu lukuisissa tutkimuksissa. Tutkimustiedon pohjalta kansainväliset asiantuntijaryhmät arvioivat lisäaineiden turvallisuuden. Aineille määritetään hyväksyttävä päivittäinen saanti, ADI-luku eli määrä, jolle ihminen voi elämänsä aikana päivittäin altistua ilman vaaraa.

12. Karkit nostavat verensokerin pilviin välittömästi.

Totta ja tarua. Makeiset nostavat verensokeria nopeasti, mutta terveellä ihmisellä insuliinihormoni säätelee verensokeria. Karamellien syönti kiihdyttää insuliinin eritystä, ja sen vuoksi imeytynyt sokeri siirtyy nopeasti kohdesoluihin. Tämä aiheuttaa verensokerin nopean pienenemisen, mikä aistitaan nälkänä.

13. Karkkia pitää syödä päivittäin, jotta lihoisi.

Totta ja tarua. Mikään yksittäinen elintarvike ei lihota, ainoastaan liika energiansaanti. Karamelleissa on runsaasti energiaa, mutta niistä ei saa kylläisyyttä kovin pitkäksi aikaa. Säännöllinen ja runsas syönti voi siis lihottaa.

14. Runsas karkin syönti lisää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Totta ja tarua. Tyypin 2 diabeteksen merkittävin riski on ylipaino. Jos karkkia syö yli energiantarpeen, se tietysti lihottaa.

Lue lisää juomien kaloreista.

Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti