Kuitupitoisen ruoan syöminen on tutkitusti terveellistä. Tuoreen katsauksen mukaan kuitu voi myös auttaa pidentämään elinikää.

Eteläkorealaistutkijoiden tulokset julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä, ja niiden perusteella runsaasti kuituja ruoastaan saavat menehtyivät tutkimusten seuranta-aikana noin viidenneksen epätodennäköisemmin kuin kuituja vain vähän syövät. Yhteys koski vihanneksista saatavia kuituja, mutta varsinkin viljakuituja. Tutkimuksesta kertoi Uutispalvelu Duodecim.

Kaikki leivät sisältävät kuitua, vaikka vaaleassa leivässä sitä on vähemmän kuin tummassa. Olipa vilja mitä vain, sitä enemmän leivässä on kuitua, mitä enemmän siihen on leivottu jyvän kuoriosaa. Kuusi viipaletta runsaskuituista ruisleipää riittää päivittäiseksi kuidun lähteeksi.

Ravinnon kuidut on monissa tutkimuksissa yhdistetty mm. pienempään riskiin sairastua sydäntauteihin, aivohalvaukseen, verenpainetautiin sekä diabetekseen. On kuitenkin epäselvää, miten suurelta osin yhteydet johtuvat juuri kuidusta ja kuinka paljon kuitupitoisten ruoka-aineiden muista terveellisistä vaikutuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Muiden terveysvaikutusten lisäksi kuitujen lisääminen ruokaan helpottaa monia vatsavaivoja, mutta kaikki kuidut eivät sovi kaikille. Herkkävatsaisen kannattaa valita liukoista ja painoaan tarkkailevan liukenematonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täältä löydät vatsaa helliviä, runsaskuituisia ruokaohjeita.

Mihin perustuu VRN:n kuidun saantisuositus viljasta? Maksimaaliseen leivän/viljan syömiseen vai mihin? Miksi suurimmassa osassa maapalloa ihmiset eivät kärsi ummetuksesta, eivät saa paksu- ja peräsuolen syöpää tai II-tyypin diabetesta, vaikka eivät edes tiedä, mitä ruis, täysjyvävehnä, kaura ja ohra ovat? Mutta meitä täällä pelotellaan, että jos ei syö 6-9 annosta täysjyvää joka päivä, niin noutaja saapuu takapuolisyövän, ravintoaineiden puutosten aiheuttamien sairauksien ja vaikka minkä taudin takia. Lisäksi moni kärsii ummetuksesta juurikin viljojen kuitujen takia. Eli jos sinulla on ummetusta, niin kokeile pari viikkoa syödä viljojen tilalla muita kasvikunnan tuotteita.

Viljat (tutkitun tiedon mukaan täysjyvä on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia kuten vaalea vehnäkin) ja sokerit nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Lisäksi liiallinen insuliini poistaa lähes kaiken sokerin verenkierrosta ja näin aivot jäävät ilman energiaa, jolloin ihminen väsyy. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa ja aivot saavat energiaa. Viljat kannattaa korvata muilla kasvikunnan tuotteilla, joissa on vähemmän hiilihydraattia, jolloin insuliinitaso pysyy vakaana ja ihminen virkeänä. Viljat ovat myös huono kuitujen lähde. Energiatiheyden suhteen vihanneksissa, juureksissa, marjoissa, pavuissa, linsseissä, hedelmissä ja kasviksissa on kahdeksan kertaa enemmän kuituja kuin viljassa. Viljat ovat myös huono vitamiinien lähde. Tiedetään, että jauhamisen jälkeen 40% viljan vitamiineista häviää 24 tunnin kuluttua ja 3 päivän kuluttua vitamiineista on jäljellä enään 10%.

EU hylkäsi Suomen leipomoteollisuuden terveysväitteet! 

Maaseudun tulevaisuus -lehti uutisoi 11.11.2011, että rukiin terveysväitteet menivät nurin. Suomalaiset suurleipomot Vaasan ja Fazer lähettivät Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto Efsalle kaikkiaan 21 ehdotusta terveysväitteeksi leivälle. Ehdotuksista puoli tusinaa koski ruista. Efsa hylkäsi kaikki lähetetyt terveysväitteet yhtä lukuun ottamatta.

Ainoan hyväksytyn terveysväitteen mukaan ruislesekuitu edistää vatsan toimintaa. Hylättyjen terveysväitteiden joukossa oli mm. se, että ruisleipä vaikuttaisi edullisesti sokeriaineenvaihduntaan tai veren kolesterolitasoon. Moni Efsan hylkäämä terveysväite löytyy myös suomalaisista ravitsemussuosituksista.
http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2011/11/13/eu-hylkasi-suomen-leipomoteollisuuden-terveysvaitteet/

 

Syökää kasviksia

 

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla