Sienet ovat herkullisia, mutta myös sangen terveellisiä. Syömällä sieniä saat tarpeellisia hivenaineita sekä runsaasti kuituja, mutta vain vähän energiaa.

Kolesteroli alas kuitujen avulla

Suuri kuitupitoisuus on sienien terveysvaikutuksista tärkein. Eniten kuituja löytyy herkkutatista, jonka kokonaiskuitupitoisuus on 6 %. Erityisen paljon sienissä on hyviä beetaglukaanikuituja. Kuidut muodostaavat suolistossa geelimäisen hyytelön, joka avittaa ruuansulatusta ja ehkäisee mm. paksusuolen syöpää. Beetaglukaanin on myös todistettu tasoittavan verensokerin heilahteluja ja alentavan veren kolesterolipitoisuutta.

Runsaimmin beetaglukaania sisältävät sienet (% kuivapainosta):

  • siitake 16.5 %
  • osterivinokas 13 %
  • mustatorvisieni 12.2 %
  • suppilovahvero 11.6 %

Ravintoaineet talteen sienikeitosta

Sienissä on melko runsaasti erilaisia hivenaineita sekä jonkin verran vitamiineja. Esimerkiksi kanttarellit ja suppilovahverot sisältävät runsaasti kaliumia sekä kohtuullisen paljon rautaa ja D-vitamiinia. Parhaiten vesiliukoiset vitamiinit saadaan talteen kun sienet kypsennetään ruuan joukossa. Tämä ei kuitenkaan sovi ryöpättäville sienilajikkeille kuten rouskuille, joiden keitinvesi on kaadettava pois.

Runsaasti D-vitamiinia (100 g sieniä):

  • kanttarellit 12.8 µg
  • kangasrousku 5.5 µg
  • hapero ja korvasieni 4.4 µg / 100 g

Paljon kaliumia (100 g sieniä):

  • herkkusieni 364 mg
  • korvasieni, kanttarelli ja hapero 340 mg

Avuksi painonhallinnassa

Sienien energiasisältö on varsin pieni. Ne ovat vähärasvaisia ja sisältävät kuitenkin kohtuullisesti proteiinia suhteessa energiamääräänsä. Sienien proteiini on monipuolisempaa ja niissä on sitä noin tuplasti enemmän kuin useimmissa kasviksissa. Lisäksi sienien kuidut ja hitaasti liukenevat hiilihydraatit auttavat pitämään pitkään kylläisenä – ja sopivat mainiosti laihduttajalle!

Vähän energiaa (100 g sieniä):

  • herkkusieni 16 kcal
  • kanttarelli 17 kcal
  • korvasieni 18 kcal
  • kangasrousku 21 kcal 

LUE LISÄÄ Kiloklubin artikkelista: Sienet - ihanteellista ruokaa

Kokeile myös maukkaita sienireseptejämme!

Lähteet: Finelli, Kuluttaja- lehti 6/2014

Vierailija

Kuituja herkkusienistä ja vitamiineja kanttarelleista - sienet ovat terveysruokaa

KOLESTEROLI ALAS KUITUJEN AVULLA Näin sinulle valehdellaan rasvasta ja kolesterolista Ihmisten tulisi itse katsoa helposti saatavilla olevia todisteita sen sijaan, että he luottaisivat "terveysauktoriteettien" jatkuvaan kolesterolinvastaiseen propagandaan. Niin tehdessään he huomaisivat pian, että LDL-[kolesteroli]hypoteesia tuodaan esille täysin muista syistä kuin yleisen hyvinvoinnin vuoksi. http://biohakkeri.blogspot.fi/2014/09/nain-sinulle-valehdellaan-rasvasta-ja.html Runsaasti D-...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti