Sienet ovat herkullisia, mutta myös sangen terveellisiä. Syömällä sieniä saat tarpeellisia hivenaineita sekä runsaasti kuituja, mutta vain vähän energiaa.

Kolesteroli alas kuitujen avulla

Suuri kuitupitoisuus on sienien terveysvaikutuksista tärkein. Eniten kuituja löytyy herkkutatista, jonka kokonaiskuitupitoisuus on 6 %. Erityisen paljon sienissä on hyviä beetaglukaanikuituja. Kuidut muodostaavat suolistossa geelimäisen hyytelön, joka avittaa ruuansulatusta ja ehkäisee mm. paksusuolen syöpää. Beetaglukaanin on myös todistettu tasoittavan verensokerin heilahteluja ja alentavan veren kolesterolipitoisuutta.

Runsaimmin beetaglukaania sisältävät sienet (% kuivapainosta):

  • siitake 16.5 %
  • osterivinokas 13 %
  • mustatorvisieni 12.2 %
  • suppilovahvero 11.6 %

Ravintoaineet talteen sienikeitosta

Sienissä on melko runsaasti erilaisia hivenaineita sekä jonkin verran vitamiineja. Esimerkiksi kanttarellit ja suppilovahverot sisältävät runsaasti kaliumia sekä kohtuullisen paljon rautaa ja D-vitamiinia. Parhaiten vesiliukoiset vitamiinit saadaan talteen kun sienet kypsennetään ruuan joukossa. Tämä ei kuitenkaan sovi ryöpättäville sienilajikkeille kuten rouskuille, joiden keitinvesi on kaadettava pois.

Runsaasti D-vitamiinia (100 g sieniä):

  • kanttarellit 12.8 µg
  • kangasrousku 5.5 µg
  • hapero ja korvasieni 4.4 µg / 100 g

Paljon kaliumia (100 g sieniä):

  • herkkusieni 364 mg
  • korvasieni, kanttarelli ja hapero 340 mg

Avuksi painonhallinnassa

Sienien energiasisältö on varsin pieni. Ne ovat vähärasvaisia ja sisältävät kuitenkin kohtuullisesti proteiinia suhteessa energiamääräänsä. Sienien proteiini on monipuolisempaa ja niissä on sitä noin tuplasti enemmän kuin useimmissa kasviksissa. Lisäksi sienien kuidut ja hitaasti liukenevat hiilihydraatit auttavat pitämään pitkään kylläisenä – ja sopivat mainiosti laihduttajalle!

Vähän energiaa (100 g sieniä):

  • herkkusieni 16 kcal
  • kanttarelli 17 kcal
  • korvasieni 18 kcal
  • kangasrousku 21 kcal 

LUE LISÄÄ Kiloklubin artikkelista: Sienet - ihanteellista ruokaa

Kokeile myös maukkaita sienireseptejämme!

Lähteet: Finelli, Kuluttaja- lehti 6/2014

Vierailija

Kuituja herkkusienistä ja vitamiineja kanttarelleista - sienet ovat terveysruokaa

KOLESTEROLI ALAS KUITUJEN AVULLA Näin sinulle valehdellaan rasvasta ja kolesterolista Ihmisten tulisi itse katsoa helposti saatavilla olevia todisteita sen sijaan, että he luottaisivat "terveysauktoriteettien" jatkuvaan kolesterolinvastaiseen propagandaan. Niin tehdessään he huomaisivat pian, että LDL-[kolesteroli]hypoteesia tuodaan esille täysin muista syistä kuin yleisen hyvinvoinnin vuoksi. http://biohakkeri.blogspot.fi/2014/09/nain-sinulle-valehdellaan-rasvasta-ja.html Runsaasti D-...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.