Luin jostain, että kasvisruokaa syövän lapsen ruoka-valiossa voi piillä riski: Jos hän syö kaikki viljatuotteet täysjyväisinä, se saattaa estää tärkeitä ravintoaineita imeytymästä. Onko tässä perää? Täysjyvää kuitenkin aina suositellaan, ja olen valinnut lapsen ruokavalioon mahdollisimman paljon täysjyvätuotteita. Entä miten aikuisen ruokavaliossa, voiko kuitua saada liikaa?
Lapsi syö neljän viljan puuroa (kuitua 12 g), kaurapuuroa (11 g), kauralesettä (16 g), spagettia (8 g), ruispastaa (6,3 g), couscousia (8 g), ruishapankorppuja (20 g), ruisleipää (11 g) ja ruispaahtoleipää (8,3 g), kaikki täysjyvätuotteita. Hyvin harvoin muita viljatuotteita. Puuroa hän syö ison annoksen kaksi kertaa päivässä, leseitä jogurtin kanssa päivittäin, leipää + hapankorppuja myös päivittäin. Pastaa ja couscousia noin joka toinen päivä.

Kysyjä on aivan oikeassa, että viljatuotteista suositellaan täysjyvätuotteita. Täysjyvätuotteet sisältävät ravintokuidun lisäksi monia muita terveydelle välttämättömiä ravintoaineita, mm. sinkkiä, magnesiumia, kaliumia, rautaa, seleeniä, niasiinia (B3-vitamiini) ja folaattia.Ruokavalio, joka ei sisällä täysjyvä-viljaa, on hyvin vaikea saada ravitsemuksellisesti riittäväksi.

Täysjyvätuotteissa on mm. fytaatteja, jotka vaikuttavat joidenkin ravintoaineiden, kuten raudan imeytymiseen. Toisaalta täysjyväviljatuotteista saadaan huomattavasti enemmän ravintoaineita kuin ei-täysjyväisistä tuotteista, joten kokonaisvaikutus on ehdottomasti täysjyvätuotteita suosiva. Hapattaminen (esim. hapatetussa leivässä) vähentää fytaattien vaikutusta ravintoaineiden imeyty­miseen.

Periaatteessa liiallinen kuidun saanti lienee mahdollista, mutta käytännössä se ei terveellä ihmisellä koidu ongelmaksi. Joissakin suoliston alueen ongelmissa kuidunsaantia joudutaan rajoittamaan, mutta nämä ovat erityistilanteita.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.