73-vuotias lukija kysyy D-vitamiinista. Hän käyttää nykyisin Möllerin kalanmaksaöljyä, aikaisemmin D-vitamiinia. Kumpi on parempi vai kenties molemmat yhdessä?

Kalanmaksaöljy sisältää D-vitamiinin lisäksi myös A-vitamiinia. Suomalaisten keskimääräinen A-vitamiinin saanti on hyvällä tasolla. Saamme sitä mm. vitaminoiduista leipärasvoista. Myös maksaruoista saamme A-vitamiinia, mutta maksaruokia ei suositella käytettäväksi kuin pari kertaa kuukaudessa mm. niiden runsaan A-vitamiinipitoisuuden vuoksi. Lisäksi A-vitamiinin esiastetta, beetakaroteenia, saamme kasviksista, marjoista ja hedelmistä.

D-vitamiinia suositellaan kaikille 60-vuotta täyttäneillä valmisteena 20 mikrogrammaa päivässä ympäri vuoden. Kalamaksaöljyä parempi vaihtoehto on käyttää D-vitamiinivalmistetta, jolloin pelkoa liiallisesta A-vitamiinin saannista yhdessä ruoasta tulevan A-vitamiinin kanssa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla