Ongelmani on poikaystäväni ruokavalio ja kihti. Haluaisin auttaa mutten natkuttaa. Hän tuntuu elävän lähinnä karkilla ja limpparilla, kahvilla ja tupakalla. Aamupala on suht ok ainakin silloin kun hän herää meiltä. Töissä hänellä on eväänä roiskeläppäpitsoja, ehkä lihapiirakkaa, usein ei mitään muuta kuin kahvi, karkit ja limppari. Kotona ei ole koskaan kasviksia. Kokatessaan hän tekee makaronilaatikkoa vaaleasta makaronista tai paistaa jauhelihaa ja syö sen sellaisenaan. Hän on jatkuvasti väsynyt, ja joku paikka kipeänä. Monet terveelliset ruoka-aineet ovat kihdin takia kiellettyjen listalla, kuten avokado, retiisi, merenelävät, pavut, soijatuotteet... Saisiko helppoja ja terveellisiä ruokavinkkejä kihtipotilaalle?

Kihdissä veren virtsahappo- eli uraattipitoisuus on suurentunut. Virtsahapon suolat kertyvät nivelonteloihin ja tämä voi aiheuttaa äkillisen ja kivuliaan niveltulehduksen. Aiemmin kihtipotilaan ruokavalio oli tiukka, mutta nykyisin ohjeet ovat huomattavasti väljemmät, kunhan kiinnittää muutamaan asiaan huomiota.

Jos on ylipainoa, laihduttaminen helpottaa kihdin hoitoa. Jo 5–10 % painonpudotus auttaa. Laihtumisen tulee tapahtua hitaasti, ½–1 kg viikossa. Nopea laihduttaminen lisää veren virtsahappopitoisuutta ja voi laukaista kihtikohtauksen. Paasto ei kihtipotilaalle sovi.

Alkoholi lisää virtsahapon muodostumista ja vähentää sen erittymistä virtsaan, joten alkoholin käyttöä tulee tarvittaessa vähentää. Esim. lasillinen viiniä aterian yhteydessä on sopiva määrä. Oluessa on varsin runsaasti puriiniaineita, joten sitä on syytä välttää kokonaan. Muita runsaasti puriiniaineita sisältäviä ruoka-aineita ovat sisäelimet sekä kalan ja siipikarjan nahka. Näitä on hyvä syödä vain satunnaisesti.

Kohtalaisesti puriiniaineita sisältäviä ruoka-aineita ovat liha, kala, siipikarja ja äyriäiset. Niitä voi syödä mutta suuria kerta-annoksia välttäen. Kihtikohtauksen aikana päivittäisenä käyttömääränä on pidetty 150 g.

Runsas juominen lisää virtsahapon erittymistä virtsaan. Noin 2 litraa päivässä on ohjeellinen juomien määrä, ellei ole sairautta, minkä vuoksi nestemäärää pitäisi rajoittaa. Joskus kihti on seurausta nesteenpoistolääkkeiden käytöstä. Ruoan suolan karsiminen vähentää yleensä myös nesteenpoistolääkkeiden tarvetta ja helpottaa kihdin hoitoa.

Poikaystäväsi ei siis tarvitse rajoittaa kasvisten, marjojen, hedelmien eikä täysjyväviljavalmisteiden käyttöä. Kaikille suositeltu terveyttä edistävä ruoka sopii kihtipotilaalle erinomaisesti. Esimerkiksi Sydänliiton ja Diabetesliiton materiaaleista internetsivuilta löytyy hyviä ruokaohjeita.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.