Mitä eroa on keksillä ja välipalakeksillä vain onko mitään? Tarkista ainakin, että eväskeksissäsi on riittävästi proteiinia ja kuitua ja että sen rasvasta pääosa on pehmeää.

Välipalapatukoiden pakkauksissa komeilevat lupaukset täysjyväviljasta, vitamiineista, kuiduista ja kivennäisaineista. Mihin ostajan kannattaisi huomionsa kiinnittää?

– Ensin kannattaa tarkistaa tuotteen proteiini- ja kuitupitoisuus. Molempia saisi olla mahdollisimman paljon, neuvoo UKK-instituutin ravitsemusasiantuntija Jatta Puhkala.

Proteiinia ja kuitua on hyvä suosia siksi, että ne pitävät pitkään kylläisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Toinen patukoista tarkistettava parivaljakko on sokeri ja rasva. Sokeria saisi olla korkeintaan 30 prosenttia kaikista hiilihydraateista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Vähemmän olisi tietysti parempi, mutta tässä tuoteryhmässä vajaa kolmannes on vielä siedettävä määrä.

Rasvaa ei tarvitse varsinaisesti karttaa, mutta kaksi kolmannesta siitä tulisi olla tyydyttymätöntä eli hyvää, pehmeää kasvirasvaa. Eläinrasvaa ei välipalapatukoista löydykään, mutta kovetettua pahaa kasvirasvaa kyllä.

Yksittäispakkaus hämää

Raja keksien ja välipalakeksien välillä on häilyvä. Joskus kätevä yksittäispakkaus tuntuu riittävän syyksi puhua välipalakeksistä. Välipala-etuliite ei tee tuotteesta automaattisesti terveellistä.

Välipalapatukoiden terveysvaikutuksia mainostetaan hieman harhaanjohtavasti. Joka toinen keksi tuntuu olevan ”erinomainen beetaglukaanin lähde” tai ”hyvin täysjyväinen”.

– Täysjyväiseksi saa kutsua leipää, jos on siitä puolet on täysjyväviljaa. Kaikissa kekseissä tämä sääntö ei täyty, ja silti pakkauksista puhutaan täysjyvästä, Jatta Puhkala huomauttaa.  

Beetaglukaani on kauran vesiliukoinen kuitu. Se auttaa hallitsemaan veren kolesterolitasoa ja haitallisen LDL-kolesterolin määrää. Kaura on siis todellinen terveystuote, jos oletetaan, että keksissä on mainitsemisen arvoinen määrä beetaglukaania. Osassa välipalakekseistä tämä lupaus pitää.

Kätevää reissuruokaa

Välipalakeksit ovat kätevää reissuruokaa, yksittäispakatut sujahtavat vaikka taskuun. Suurin osa tavallisen keksihyllyn sokerihuurretuista vehnäkakkusista on myös ravintoarvoiltaan huonompia kuin välipalakeksit.

– Suuressa osassa välipalatuotteissa suolan määrä on kohdillaan, joten myös se laskettakoon niiden eduksi, Puhkala toteaa.

Tee itse: Aprikoosikeksit

Lue lisää: Kuitu vie nälän

Tarpeeksi proteiinia: Hyvässä keksissä on proteiinia ainakin 8–10 g/100 g.

Runsaasti kuitua: Kuitua olisi hyvä olla enemmän kuin 6 g/100 g.

Sopivasti sokeria: Sokeria saisi olla korkeintaan 30 prosenttia kaikista hiilihydraateista.

Hyvää rasvaa: rasvasta 2/3 tulisi olla tyydyttymätöntä eli hyvää, pehmeää kasvirasvaa.

Vuosikymmeniä jatkunut kokeilu on loppunut Yhdysvalloissa. Vähärasvaisempi ruokavalio ei auttanut vaan aiheutti sairauksia. 

http://time.com/2861540/fat-and-carbs-diet-guidelines/

 

Suomessa sydänliitto ja diabetesliitto on tiennyt tämän jo parisen vuotta mutta eivät ole uskaltaneet myöntää tätä, kun rahoittajat eivät siitä maksa. Sydänmerkin kriteereista on joka tapauksessa vähärasvaisuus tippunut vähin äänin.

 

Amerikkalaisia kehoitettiin vähentämään rasvan käyttöä ruoassa pudottaakseen painoa ja ehkäistäkseen sydäntauteja. On kuitenkin olemassa ylivoimaista näyttöä, mikä osoittaa päinvastaista, liikalihavuuteen erikoistunut lääkäri David Ludwig kertoo Time-lehdelle 23.6.2014.

 

Rasvainen liha, kananmunat ja rasvaiset maitotuotteet hävisivät ruokapöydistä 1980-luvulla kun amerikkalaisille alettiin tuputtaa ajatusta, mitä vähemmän rasvaa syöt sitä terveempänä pysyt.

 

Yli 30 vuotta terveysalan asiantuntijat kehottivat välttämään rasvan käyttöä, mutta uusimpien tutkimustuloksienkin mukaan kokeilu oli katastrofi. Kaikilla asteikoilla mitattuna amerikkalaiset ovat nyt sairaampia kuin koskaan aiemmin.

 

Ruokakauppojen hyllyt täyttyivät rasvattomilla tuotteilla ja margariinilla sekä muilla prosessoiduilla kasvirasvoilla. 

 

Tiedetään, että lihasta ja maitorasvoista löytyvillä tyydyttyneillä rasvoilla on hyvänlaatuisia vaikutuksia ihmisen keholle. Amerikkalaisten vähennettyä rasvan käyttöä lihasta, voista ja juustosta saadut kalorit eivät kadonneet mihinkään, koska ne korvattiin huonoilla hiilihydraateilla (viljalla ja sokereilla).

 

Uusien tutkimusten mukaan hiilihydraattien, margariinin, sokerin ja makeutusaineiden liikakulutus on pääsyy monien sairauksien, liikalihavuuden ja II-tyypin diabeteksen yleistymiselle. Leivän, keksien, pastan ja muiden huonojen hiilihydraattilähteiden käyttäminen saa kehon toimimaan niin, että se varastoi kalorit rasvaksi ja vahvistaa nälän tunnetta, mikä vaikeuttaa painon pudottamista ja lisää lihavuutta.

 

Tässä koko artikkeli: 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/35825844/Ending%20the%20War%20on%20Fat.pdf

 

THL on Pekka Puskan johdolla tehnyt massiivisen sairastumisepidemian suomessa mahdolliseksi kieltämällä terveelliset eläinrasvat ja D-vitamiinin syönnin viimeiset 30 vuotta ja "pakottanut" kansan syömään luonnotonta prosessoitua kasvirasvaa, syömään ja juomaan rasvattomia maitotuotteita ja käyttämään runsaasti viljaa. Lisäksi on haukuttu ja peloteltu niitä ihmisiä, jotka ovat kyseenalaistaneet nämä suositukset, vaikka tieteellinen näyttö eläinrasvan haitallisuudesta on ollut kovin hataraa aina.

 

Viralliset ravitsemussuositukset ja varsinkin eläinrasvan kieltäminen perustuu poliittisiin päätöksiin, jotka ovat lähtöisin Yhdysvalloista 1970-luvulla ja joilla ei ole mitään tekemistä terveyden edistämisen kanssa.

 

Pohjois-Karjala -projektissa noudatettu rasvavalistus ei ole koskaan perustunut pätevään tutkimustietoon, vaan virheellisiin oletuksiin ja uskomuksiin sekä poliittisiin päätöksiin. Mitä muuta Pekka Puskan pulju on saanut aikaan, kuin -50 luvulta terveen kansan sairaaksi. Ja kaksituhatpäisen puolityöttömän lääkärikunnan nostettua 20 000 täysin työllistettyyn lääkäriin ja 700 lääkärin vajeeseen. Eikä sekään riitä !!!! Eikä kukaan reagoi, eikä tee asialle mitään?

 

Rasva on edelleen osittain pelätty juttu. Tämä on suuri ihmetys, sillä se helpottaisi painonhallintaa, suuremman lihasmassan saamista, parempaa hedelmällisyyttä, parempaa aivotoimintaa, pienempää sydän ja syöpäriskiä. Hyvälaatuiset rasvanlähteet, kuten villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut luomu kasviöljyt. Eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia).

 

"On erikoista, että kun yksi Yhdysvaltojen päämedioista julkaisee kriittisen uutisen vähärasvaisuuden ruokadogmista, siitä että se on ollut täysin väärä alusta alkaen eikä ole perustunut mihinkään todelliseen tutkittuun tietoon, niin Suomen media vaikenee asiasta tyystin. Voi siis aiheellisesti kysyä, onko Suomi oikeassa vai elämmekö todellisen sensuroidun todellisuuden maassa? Muualla tämä on vuosisadan tärkein terveysuutinen, mutta Suomen rauhaa uutinen ei häiritse. Eikä anneta häiritä, sillä koko hallitseva klaani on uponnut syvälle pehmeiden rasvojen ja medikalisaation myyttiin. Käytännössä uutinen tarkoittaa, että koko perusterveydenhoito, alan tutkimus ja ravintosuositukset ovat perustuneet täydelliselle valeelle. Jos olisimme Japanissa, tämä olisi monelle harakirin paikka, mutta Suomessa ei osata edes hävetä."

http://www.anttiheikkila.com/blogi/suuri-harhautus/

Sisältö jatkuu mainoksen alla