Ravintokuitu on ravinnon sulamatonta ja siksi energiatonta ainesta, kemialliselta rakenteeltaan hiilihydraattia. Kuidun puute tuntuu nopeasti ummetuksena. Vaiva helpottuu, kun ruokavalioon lisätään kuidun lähteitä.

Viljatuotteet paras lähde

Suomalaisen päivittäisessä ruoassa on 20–25 grammaa kuitua. Riittävän määrän, 25–30 grammaa, saa helposti leivästä ja muista viljavalmisteista.

6–9 leipäpalasta saa noin puolet päivän kuidusta. Jos haluaa saada riittävästi kuitua pelkistä kasviksista, on syötävä lähes kolme kiloa sekasalaattia.

Täysjyvätuotteet ovat parhaita, mutta ranskanleipäkin sisältää enemmän kuitua kuin esimerkiksi vastaava määrä perunaa tai omenaa.

Kahdenlaisia kuituja

Vettä sitovia mutta liukenemattomia kuituja on muun muassa vehnänleseissä. Hyytelömäisiä vesiliukoisia kuituja taas kauranleseessä, hedelmissä ja palkokasveissa.

Kuin kuitua

Myös osa ruoan tärkkelyksestä jää imeytymättä ja vaikuttaa kuidun tavoin. Tätä niin sanottua resistenttiä tärkkelystä on
keitetyissä tai paistetuissa ruoissa, erityisesti keitetyissä ja jäähtyneissä perunoissa ja leivässä, valkoisessa vehnäleivässäkin.