Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä! Kuva Shutterstock
Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä! Kuva Shutterstock

Makuvesi on helppo napata kaupan hyllyltä mukaan, mutta kuinka terveellinen se oikeasti on?

Juomahyllyt täydentyvät tasaiseen tahtiin makuvesistä, joihin on lisätty erilaisia vitamiineja ja hivenaineita. Päivittäiset vitamiinit ja kivennäisaineet saa kuitenkin helpoimmin monipuolisesta ruoasta.

Makuvesissä voi olla yhtä paljon sokeria kuin limonadissa, ja nestemäinen energia on aina salakavalampi liikakilojen kerääjä kuin ruoka. Juominen näkyy vyötäröllä, sillä syöty ateria on kooltaan ihan samankokoinen, olipa juomana hanavesi, makuvesi tai limu.

Makuvedet ovat yleensä happamia ja voivat aiheuttaa hammaskiilteen kemiallista syöpymistä eli eroosiota. Sokerit taas altistavat hampaat reikiintymiselle. Riski on sitä suurempi mitä useammin makuvesiä siemaillaan aterioiden välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Makuvedet ovat kuitenkin terveellisempiä ja kevyempiä kuin energiajuomat ja limpparit. Ja mukavaa vaihtelua kesäjuomana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla


TARKISTA MAKUVEDESTÄ

KALORIT Sokerit ja hedelmämehut lisäävät juomien kaloripitoisuutta. Sokereiden määrä vaihtelee 2–5 g/100 ml.

HAPOT Hiilihappo ei ole haitallista hampaille, mutta sitruuna-, omena- ja muut hedelmähapot voivat vaurioittaa hammaskiillettä.

LISÄTYT HIVENAINEET Kalsiumlisästä saattaa olla hyötyä, jos kalkkia muuten saa niukasti.


Asiantuntijana Kati Laine, laillistettu ravitsemusterapeutti


TEE ITSE KESÄN RAIKKAIN JUOMA

1. YRTTIVEDET
Murskaa hanaveden sekaan yrttejä, kuten minttua, viinimarjanlehtiä tai sitruunamelissaa, ja laita jääkaappiin maustumaan.

2. HEDELMÄVEDET
Lisää vesikannuun pakastettuja mansikoita, vadelmia, omenanlohkoja tai tyrnimarjoja. Juoma on paitsi kaunis, myös maukas ja takuuviileä!

3. SITRUSVEDET
Viipaloi appelsiinia, sitruunaa tai limettiä mausteeksi vesikannuun tai koristele kattauksessa käytetyt vesilasit sitrusviipaleilla.

Vierailija

Juo vettä, ei energiajuomia, colajuomia, limsoja tai mehuja. Limsoissa on yhtä paljon sokeria kuin lasten mehuissa (4 palaa sokeria per desilitra juomaa). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla