Tämä kevyt kalaherkku sopii juhlapöytään.

NELJÄLLE
Yksi annos 185 kcal, gluteeniton, laktoositon

noin 200 g matjessillifileetä
2–3 kevätsipulia varsineen
2 rkl hienonnettua tilliä
2 dl laktoositonta kevytranskankermaa
1 kovaksi keitetty kananmuna
1 pieni hapahko omena
mustapippuria
ripaus sokeria

KORISTEEKSI
tilliä
kevätsipulin vartta renkaina

1. Liota sillifileet 1–3 tuntia kylmässä vedessä ennen kaviaarin valmistusta.
2. Paloittele kaikki ainekset ja sekoita ne kermaviiliin.
3. Anna sillikaviaarin vetäytyä jääkaapissa muutama tunti ennen tarjoilua.
4. Annostele kaviaari pienten pyöreiden ruisleipästen päälle. Koristele tillillä ja kevätsipulirenkailla.

VINKKI

• Sillistä saa sitä vähäsuolaisempaa mitä pitempään sitä liottaa vedessä ennen ruoanvalmistusta.

• Tarjoile kaviaari rukiisista palttoonapeista tai ruisleipäsistä, jotka voit pyöräyttää pientä lasia muottina käyttäen.

• Myös sinappi ja kaprikset sopivat loistavasti kaviaaria maustamaan.

• Ranskankerman sijaan voi käyttää kevytkermaviiliä (2 %).

OIVALLUS

• Sillissä on rasvaisena kalana runsaasti monityydyttymättömiä omega-3-rasvahappoja, D-vitamiinia sekä muita tärkeitä ravintoaineita.