Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Toisila kilot karisevat lenkkipolulla helpommin kuin toisilla, mutta kaikkien kunto nousee.

Geeneillä on vaikutusta siihen, kuinka helposti kilot karisevat lenkkipolulla.

Yksi pääsee liikakiloista pikavauhtia, toinen tarvitsee samaan tulokseen tuplamäärän treeniä.

Tutkijat ovat viime vuosina löytäneet useita geenejä, jotka määräävät, miten elimistö reagoi liikuntaan. Geenit säätelevät muun muassa sitä, kuinka hanakasti keho pitää kiinni rasvavarastoistaan ja käyttää hiilihydraatteja polttoaineena. Geenit vaikuttavat jopa siihen, palaako rasva kevyellä hölkkäilyllä vai vasta kovalla treenillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tulevaisuudessa yksilölliset, geeniperimän mukaan sovitetut liikuntaohjelmat voivat olla arkipäivää. Tällä hetkellä geenien mutkikas yhteisvaikutus on vielä pitkälti hämärän peitossa. Varmaa on, että liikunta auttaa tiputtamaan painoa, vaikka geenit eivät olisi otolliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tehokkainta on vaihdella lajeja monipuolisesti ja kehittää tasaisesti kestävyyttä, lihasvoimaa, liikkuvuutta ja kehonhallintaa.

 

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikunta-lääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

 

Mene ulos!

Suuntaa ulos reippailemaan aina kun mahdollista. Sama treeni tuntuu ulkona kevyemmältä kuin sisätiloissa.

Oman kehonpainon liikuttelu vaihtelevassa, epätasaisessa maastossa kuluttaa tehokkaasti energiaa.

Jo luonto itsessään auttaa painonhallinnassa, sillä vehreät maisemat laskevat stressitasoja.

oon 77v

Enpä usko että useisiin puree ihmedietit. Itse olen laihduttanut yli 10 kertaa. 6-12 kg kerrallaan. Joka kerta on tahtonut jääda kilo edellisestä minimipainosta. Ruokavalioni on maukas, vähäkalorinen ja vähilarinen. En kuitenkaan laske hilareita. Teen ruoan itse, pakastimeen, se on broileria, perunaa, keittojuureksia, mausteita. Syö kerralla 200 kaloria ja tärkeintä eka ruoka vasta kun on hieman nälkä, yleisimmin iltapäivällä, joskus aamullakin. Juon ruokailujen välissä vettä. Nukun 21-05. Tärkeitä syödä pöydän vieressä ja aivan yksin, ainakin ensimmäisen 2 viikkoa. Myöhemminkin kannattaa syödä mikäli mahdollista. Aluksi ei myös kannata liikaa kuntoilla, sillä minkä tunnissa kulutat, sen minuutissa syöt. Syön 600-800 kaloria. Minusta vanhaan aikaan vanhempanikin söi hyvin vaatimattomasti, kun laihduttaa muutaman kk ei kannata lainkaan miettiä ruoan vitamiineja tai terveellisyyttä. Isoisänikin oli vankileirillä, 175cm ja 36 kg, silti eli yli 80v. Söi vaan perunaa ja sianlihaa keitti ne yhdessä mössöksi, kaikki muu vaivasi vatsaa, oli noin 55 kg loppuelämänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla