Kalsiumia, kuitua ja vitamiineja lisätään moniin elintarvikkeisiin. Niistä hyötyy se, joka ei muuten syö riittävän monipuolisesti. Sen sijaan maitohappobakteereilla, kasvistanoleilla tai -streoleilla terästetty ruoka hoitaa sairauksiakin.

Maitohappobakteerit

Maitohappobakteereita on lisätty tavallisimmin jogurtteihin, piimään, maitoon ja juustoon. Uusimpia tuotteita ovat kaurapohjaiset maidottomat tuotteet, jotka sopivat maidottomaankin ruokavalioon. Maitohappobakteereita saa myös tabletteina ja kapseleina.

Monilla maitohappobakteereilla on tutkitusti vaikutusta suoliston mikrobikantaan, mutta kaikki bakteerit ovat erilaisia ja vaikuttavat eri tavoin. Erityisesti lapsilla vaikutus on selvä. Lasten ripulitauteja ja antibioottikuurien aiheuttamaa ripulia voidaan helpottaa maitohappobakteerivalmisteilla. Maitohappobakteereilla on myös selvästi merkitystä lasten allergian ehkäisyssä. Lapsilla suoliston mikrobistoon pystytään vielä paljon vaikuttamaan, aikuisilla se on paljon vaikeampaa.

Jonkin verran maitohappobakteerien on todettu tasaavan aikuistenkin vatsan toimintaa. Esimerkiksi ennen matkalle lähtöä voi maitohappobakteerikuuri olla paikallaan. Ainakin yhden tuoreen tutkimuksen mukaan joillakin maitohappobakteerien yhdistelmällä voidaan tehokkaasti lievittää aikuisten ärtyneen suolen oireita. Ärtyneen suolen oireyhtymä on kiusallinen ja häiritsevä mahavaiva. Oireina on muun muassa vatsakipua ja vaihdellen ripulia tai ummetusta.

Joitakin tutkimuksia on tehty myös probioottien tehosta vähentää lasten korvatulehduksia. Probioottien ja ksylitolin yhteisvaikutuksia tutkitaan kovasti, sillä niiden molempien on todettu vähentävän mikrobien kasvua suussa ja nielussa.
Maitohappobakteerit ovat tehokkaimpia sekoitettuna ruokaan, jolloin ne pääsevät kosketuksiin mahahappojen ja suoliston seinämän kanssa. Kapseli sen sijaan saattaa sulaa vasta ohutsuolen loppuosassa. Koska kaikki maitohappobakteerit eivät toimi samalla tavalla, itselle sopivan tuotteen löytää kokeilemalla.

Ksylitoli

Ksylitolipurukumin syöminen ruokailun jälkeen vähentää hampaiden reikiintymistä. Nimenomaan purukumista ksylitolin saa parahiten, koska purukumia pidetään suussa pitkään. Myös pureskeltavat pastillit ovat aika hyviä. Ksylitolimakeisia ostaessa kannattaa olla tarkkana, että niissä on makeutusaineena pelkkää ksylitolia. Jos makeutusaineena on lisäksi esimerkiksi sorbitolia, purkka tai karkki ei suojaa hampaita samalla tavalla. Parasta suojaa antaa purkka, joka on makeutettu sataprosenttisesti ksylitolilla.

Ksylitolia on lisätty myös esimerkiksi joihinkin suklaapatukoihin. Ksylitolisuklaata syödessä on hyvä muistaa, että suurina annoksina ksylitoli voi aiheuttaa vatsanväänteitä ja jopa ripulia. Suomessa on todettu, että ksylitoli estää myös haitallisten mikrobien kasvua nenänielussa, joten sen käyttö voi jonkin verran vähentää lasten korvatulehdusriskiä.

Kuitulisät

Kuitu ei aina rapise hampaissa, sillä sitä voi lisätä maitoon, mehuun tai johonkin muuhun juomaan, toki myös eineksiin ja viljavalmisteisiin, kuten leipiin ja myslipatukoihin.

Kuitu on hyväksi painonhallinnassa. Se kulkee suoliston läpi ja vie tilaa tilaa muulta ruoalta, ja lisää sitä kautta kylläisyyden tunnetta. Kaiken kaikkiaan kuitu tasapainottaa suolen toimintaa ja vähentää muun muassa ummetusta.

Kaikkein terveellisintä ja monipuolisinta kuitu on ruisleivässä. Myös muissa viljoissa sekä kasviksissa ja hedelmissä on paljon terveellistä kuitua. Kuitulisistä on hyötyä ihmiselle, joka ei syö kovin monipuolisesti, ja nykyään aika moni syö kuitua liian vähän. Kuitua saa riittävästi, jos syö noin kuusi palaa täysjyväleipää päivässä. Sen lisäksi päivän jokaiseen ateriaan pitäisi kuulua myös hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Puurot, myslit ja tumma pasta ovat hyviä kuitulisiä ruokavalioon.
Erilaisia kuituja tutkitaan Suomessa paljon, ja uusia kuituja sisältäviä tuotteita on varmasti tulossa lisää.

Kolesterolin alentajat

Jos terveellinen ruokavalio ei yksinään riitä alentamaan veren kolesterolipitoisuutta tavoitelukemiin, Benecol ja Becel Pro Aktiv -tuotteita kannattaa kokeilla. Niitä on tutkittu paljon, ja ne on hyväksytty osaksi kohonneen kolesterolin ruokavaliohoitoa.

Marketin hyllystä voi valita esimerkiksi voileipämargariinin, jogurtin, maitojuoman, piimän, puurohiutaleita tai jogurttijuoman. Kolesterolia alentaviin tuotteisiin on lisätty joko esteröityä kasvistanolia tai kasvisterolia. Jos mukana on rypsiöljyäkin, saattaa vaikutus tehostua.

Se miten kasvistanolia tai kasvisterolia sisältävät tuotteet tehoavat, riippuu henkilön omasta kolesteroliaineenvaihdunnasta. Hyvää HDL kolesterolia tuotteet eivät alenna. Jos kolesteroliarvot ovat normaalit, käytöstä ei ole hyötyä, mutta ei haittaakaan. Kolesterolia alentavilla tuotteilla ei ole todettu sivu- tai haittavaikutuksia. Raskaana oleville ja lapsille niitä ei kuitenkaan suositella. Tosin periytyvää korkeaa veren kolesterolipitoisuutta sairastaville lapsille lääkäri voi niitä suositella lääkityksen lisäksi.

Vitamiini- ja kivennäisainelisät

Joillekin erityisryhmille, kuten kasvissyöjille on hyötyä, että elintarvikkeisiin lisätään esimerkiksi B12-vitamiinia ja kalsiumia. Varsinkin, jos ei juo maitoa, pitää huolehtia kalsiumin saannista muualta. Marketeista löytyy kalsium-maidon lisäksi kalsiumia sisältävää mehuakin.

Jos syö monipuolisesti ja tasapainoisesti eri ruoka-aineita, kuten puoli kiloa hedelmiä ja vihanneksia sekä tarpeeksi täysjyvävilja- ja maitovalmisteita, ei vitamiini- ja kivennäisainelisiä tarvitse. Ylimääräisistä vitamiineista ei myöskään ole hyötyä. Ne eivät esimerkiksi piristä. Jos on väsynyt, pitää levätä.

Sen sijaan jos syö lounaaksi vain sämpylän ja kahvia tai ei päivittäin syö marjoja, hedelmiä ja vihanneksia riittävästi, vitamiineilla terästetyt elintarvikkeet voivat olla tarpeen. Monipuolista ruokavaliota täydennetyt elintarvikkeet eivät kuitenkaan korvaa.

Jotkin vitamiinit, kuten D-vitamiini, varastoituvat elimistöön, ja niitä voi saada liikaa. Vitaminoituja elintarvikkeita ostaessa kannattaa miettiä saako samaa vitamiinia jostakin muualta. Jos käyttää säännöllisesti D-vitaminoitua maitoa ja margariinia ja syö säännöllisesti viikoittain kalaa, on D-vitamiinin saanti riittävää. Tällöin on turhaa ostaa niiden lisäksi D-vitaminoitua mehua, syödä vitamiinitabletteja ja ehkäpä vielä jotakin luontaistuotettakin. D-vitamiinin yhteenlaskettu saanti ruoasta ja pillereistä voi tällaisessa tilanteessa nousta liian suureksi.

Vitamiinia ja joitakin kivennäis- ja hivenaineita lisätään elintarvikkeista lähinnä muroihin, maitotuotteisiin, mehuihin ja rajoitetusti myös makeisiin. Tavallisimmin lisätään B-ryhmän vitamiineja sekä A-, D- ja E-vitamiinia. Kivennäis- ja hivenaineista kalsiumlisä on tavallisin, joihinkin tuotteisiin lisätään myös rautaa ja magnesiumia. Suolaan lisätään jodia.
D-vitamiinin lisäämisestä maitoon ja rasiamargariineihin sekä jodin lisäämisellä suolaan on ollut hyötyä. Esimerkiksi jodin puutoksesta syntyvä struuma on Suomesta onnistuttu hävittämään lähes kokonaan.

Asiantuntijoina professori Seppo Salminen Funktionaalisten elintarvikkeiden tutkimuskeskuksesta, professori Helena Gylling Kuopion yliopistosta sekä ylitarkastaja Annika Nurttila Elintarviketurvallisuusvirastosta.

Vierailija

Terveysvaikutteiset elintarvikkeet

suomalainen vanhan ajan ruoka oli kasviksia kypsana.salaattina keitetty punajuuri,porkkana ja peruna tosin sipuli tuoreena.voisin sanoa heti lonkalta juuri tata myos itamaissa tunnettua yhdistelmaa erityisesti terveyteen vaikuttavaksi.mutta miksi asiasta ei puhuta suoraan kuluttajalta.siksi ettei teollisuus saa rahaa ja mainetta koska moni ihminen kasvattaisi kuitenkin ihan itse vihanneksensa ja peunansa.siita ei hyotyny maatalouden ns.etujarjestot. joten nyt kaikki uusiksi.on hyvaa tietellinen...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti