Kalsiumia, kuitua ja vitamiineja lisätään moniin elintarvikkeisiin. Niistä hyötyy se, joka ei muuten syö riittävän monipuolisesti. Sen sijaan maitohappobakteereilla, kasvistanoleilla tai -streoleilla terästetty ruoka hoitaa sairauksiakin.

Maitohappobakteerit

Maitohappobakteereita on lisätty tavallisimmin jogurtteihin, piimään, maitoon ja juustoon. Uusimpia tuotteita ovat kaurapohjaiset maidottomat tuotteet, jotka sopivat maidottomaankin ruokavalioon. Maitohappobakteereita saa myös tabletteina ja kapseleina.

Monilla maitohappobakteereilla on tutkitusti vaikutusta suoliston mikrobikantaan, mutta kaikki bakteerit ovat erilaisia ja vaikuttavat eri tavoin. Erityisesti lapsilla vaikutus on selvä. Lasten ripulitauteja ja antibioottikuurien aiheuttamaa ripulia voidaan helpottaa maitohappobakteerivalmisteilla. Maitohappobakteereilla on myös selvästi merkitystä lasten allergian ehkäisyssä. Lapsilla suoliston mikrobistoon pystytään vielä paljon vaikuttamaan, aikuisilla se on paljon vaikeampaa.

Jonkin verran maitohappobakteerien on todettu tasaavan aikuistenkin vatsan toimintaa. Esimerkiksi ennen matkalle lähtöä voi maitohappobakteerikuuri olla paikallaan. Ainakin yhden tuoreen tutkimuksen mukaan joillakin maitohappobakteerien yhdistelmällä voidaan tehokkaasti lievittää aikuisten ärtyneen suolen oireita. Ärtyneen suolen oireyhtymä on kiusallinen ja häiritsevä mahavaiva. Oireina on muun muassa vatsakipua ja vaihdellen ripulia tai ummetusta.

Joitakin tutkimuksia on tehty myös probioottien tehosta vähentää lasten korvatulehduksia. Probioottien ja ksylitolin yhteisvaikutuksia tutkitaan kovasti, sillä niiden molempien on todettu vähentävän mikrobien kasvua suussa ja nielussa.
Maitohappobakteerit ovat tehokkaimpia sekoitettuna ruokaan, jolloin ne pääsevät kosketuksiin mahahappojen ja suoliston seinämän kanssa. Kapseli sen sijaan saattaa sulaa vasta ohutsuolen loppuosassa. Koska kaikki maitohappobakteerit eivät toimi samalla tavalla, itselle sopivan tuotteen löytää kokeilemalla.

Ksylitoli

Ksylitolipurukumin syöminen ruokailun jälkeen vähentää hampaiden reikiintymistä. Nimenomaan purukumista ksylitolin saa parahiten, koska purukumia pidetään suussa pitkään. Myös pureskeltavat pastillit ovat aika hyviä. Ksylitolimakeisia ostaessa kannattaa olla tarkkana, että niissä on makeutusaineena pelkkää ksylitolia. Jos makeutusaineena on lisäksi esimerkiksi sorbitolia, purkka tai karkki ei suojaa hampaita samalla tavalla. Parasta suojaa antaa purkka, joka on makeutettu sataprosenttisesti ksylitolilla.

Ksylitolia on lisätty myös esimerkiksi joihinkin suklaapatukoihin. Ksylitolisuklaata syödessä on hyvä muistaa, että suurina annoksina ksylitoli voi aiheuttaa vatsanväänteitä ja jopa ripulia. Suomessa on todettu, että ksylitoli estää myös haitallisten mikrobien kasvua nenänielussa, joten sen käyttö voi jonkin verran vähentää lasten korvatulehdusriskiä.

Kuitulisät

Kuitu ei aina rapise hampaissa, sillä sitä voi lisätä maitoon, mehuun tai johonkin muuhun juomaan, toki myös eineksiin ja viljavalmisteisiin, kuten leipiin ja myslipatukoihin.

Kuitu on hyväksi painonhallinnassa. Se kulkee suoliston läpi ja vie tilaa tilaa muulta ruoalta, ja lisää sitä kautta kylläisyyden tunnetta. Kaiken kaikkiaan kuitu tasapainottaa suolen toimintaa ja vähentää muun muassa ummetusta.

Kaikkein terveellisintä ja monipuolisinta kuitu on ruisleivässä. Myös muissa viljoissa sekä kasviksissa ja hedelmissä on paljon terveellistä kuitua. Kuitulisistä on hyötyä ihmiselle, joka ei syö kovin monipuolisesti, ja nykyään aika moni syö kuitua liian vähän. Kuitua saa riittävästi, jos syö noin kuusi palaa täysjyväleipää päivässä. Sen lisäksi päivän jokaiseen ateriaan pitäisi kuulua myös hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Puurot, myslit ja tumma pasta ovat hyviä kuitulisiä ruokavalioon.
Erilaisia kuituja tutkitaan Suomessa paljon, ja uusia kuituja sisältäviä tuotteita on varmasti tulossa lisää.

Kolesterolin alentajat

Jos terveellinen ruokavalio ei yksinään riitä alentamaan veren kolesterolipitoisuutta tavoitelukemiin, Benecol ja Becel Pro Aktiv -tuotteita kannattaa kokeilla. Niitä on tutkittu paljon, ja ne on hyväksytty osaksi kohonneen kolesterolin ruokavaliohoitoa.

Marketin hyllystä voi valita esimerkiksi voileipämargariinin, jogurtin, maitojuoman, piimän, puurohiutaleita tai jogurttijuoman. Kolesterolia alentaviin tuotteisiin on lisätty joko esteröityä kasvistanolia tai kasvisterolia. Jos mukana on rypsiöljyäkin, saattaa vaikutus tehostua.

Se miten kasvistanolia tai kasvisterolia sisältävät tuotteet tehoavat, riippuu henkilön omasta kolesteroliaineenvaihdunnasta. Hyvää HDL kolesterolia tuotteet eivät alenna. Jos kolesteroliarvot ovat normaalit, käytöstä ei ole hyötyä, mutta ei haittaakaan. Kolesterolia alentavilla tuotteilla ei ole todettu sivu- tai haittavaikutuksia. Raskaana oleville ja lapsille niitä ei kuitenkaan suositella. Tosin periytyvää korkeaa veren kolesterolipitoisuutta sairastaville lapsille lääkäri voi niitä suositella lääkityksen lisäksi.

Vitamiini- ja kivennäisainelisät

Joillekin erityisryhmille, kuten kasvissyöjille on hyötyä, että elintarvikkeisiin lisätään esimerkiksi B12-vitamiinia ja kalsiumia. Varsinkin, jos ei juo maitoa, pitää huolehtia kalsiumin saannista muualta. Marketeista löytyy kalsium-maidon lisäksi kalsiumia sisältävää mehuakin.

Jos syö monipuolisesti ja tasapainoisesti eri ruoka-aineita, kuten puoli kiloa hedelmiä ja vihanneksia sekä tarpeeksi täysjyvävilja- ja maitovalmisteita, ei vitamiini- ja kivennäisainelisiä tarvitse. Ylimääräisistä vitamiineista ei myöskään ole hyötyä. Ne eivät esimerkiksi piristä. Jos on väsynyt, pitää levätä.

Sen sijaan jos syö lounaaksi vain sämpylän ja kahvia tai ei päivittäin syö marjoja, hedelmiä ja vihanneksia riittävästi, vitamiineilla terästetyt elintarvikkeet voivat olla tarpeen. Monipuolista ruokavaliota täydennetyt elintarvikkeet eivät kuitenkaan korvaa.

Jotkin vitamiinit, kuten D-vitamiini, varastoituvat elimistöön, ja niitä voi saada liikaa. Vitaminoituja elintarvikkeita ostaessa kannattaa miettiä saako samaa vitamiinia jostakin muualta. Jos käyttää säännöllisesti D-vitaminoitua maitoa ja margariinia ja syö säännöllisesti viikoittain kalaa, on D-vitamiinin saanti riittävää. Tällöin on turhaa ostaa niiden lisäksi D-vitaminoitua mehua, syödä vitamiinitabletteja ja ehkäpä vielä jotakin luontaistuotettakin. D-vitamiinin yhteenlaskettu saanti ruoasta ja pillereistä voi tällaisessa tilanteessa nousta liian suureksi.

Vitamiinia ja joitakin kivennäis- ja hivenaineita lisätään elintarvikkeista lähinnä muroihin, maitotuotteisiin, mehuihin ja rajoitetusti myös makeisiin. Tavallisimmin lisätään B-ryhmän vitamiineja sekä A-, D- ja E-vitamiinia. Kivennäis- ja hivenaineista kalsiumlisä on tavallisin, joihinkin tuotteisiin lisätään myös rautaa ja magnesiumia. Suolaan lisätään jodia.
D-vitamiinin lisäämisestä maitoon ja rasiamargariineihin sekä jodin lisäämisellä suolaan on ollut hyötyä. Esimerkiksi jodin puutoksesta syntyvä struuma on Suomesta onnistuttu hävittämään lähes kokonaan.

Asiantuntijoina professori Seppo Salminen Funktionaalisten elintarvikkeiden tutkimuskeskuksesta, professori Helena Gylling Kuopion yliopistosta sekä ylitarkastaja Annika Nurttila Elintarviketurvallisuusvirastosta.

Vierailija

Terveysvaikutteiset elintarvikkeet

suomalainen vanhan ajan ruoka oli kasviksia kypsana.salaattina keitetty punajuuri,porkkana ja peruna tosin sipuli tuoreena.voisin sanoa heti lonkalta juuri tata myos itamaissa tunnettua yhdistelmaa erityisesti terveyteen vaikuttavaksi.mutta miksi asiasta ei puhuta suoraan kuluttajalta.siksi ettei teollisuus saa rahaa ja mainetta koska moni ihminen kasvattaisi kuitenkin ihan itse vihanneksensa ja peunansa.siita ei hyotyny maatalouden ns.etujarjestot. joten nyt kaikki uusiksi.on hyvaa tietellinen...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.