Ihminen maistaa suussaan makean, suolaisen, happaman, karvaan ja umamin. Kuitenkin vain harvoin tunnemme ne puhtaina, sillä monet aistit osallistuvat syömiseen – ja lopulta aivot päättävät, miltä ruoka maistuu.

Banaani maistuu erilaiselta kuin sitruuna ja patonki erilaiselta kuin ruisleipä. Eri ruokien maut erottuvat toisistaan muun muassa makuaistin avulla. Perinteinen näkemys siitä, että eri maut aistittaisiin kielen eri osilla, on vanhentunut. Aistisoluja on koko kielen alueella, ja jokaista viittä perusmakua pystytään maistamaan koko kielellä.

Ruoka on kuitenkin paljon muutakin kuin makuja. Ennen kuin haarukka matkaa suuhun tapahtuu valtavasti: ruokaa katsellaan, haistellaan ja sen rakennetta kokeillaan. Asiantuntijat käyttävät termiä flavori, joka tarkoittaa maku-, haju- ja kemoaistituntemuksen yhteisvaikutusta. Kemotuntemus voi tuntua nenässä asti, kuten chilin ponteva polte. Aistielimet ja aivot siis yhdessä päättävät, miltä ruoka lopulta maistuu.

Jokaiselle viidelle maulle on omat tyyppiraaka-aineensa. Raaka-aineiden yhdistelmillä saadaan kuitenkin aikaan yllätyksiä. Mekaaninen käsittely ja kypsennystavat vaikuttavat raaka-aineiden makuun, ja on mahdotonta sanoa, että jokin ruoka olisi esimerkiksi puhtaasti makea tai suolainen. Maistamisen ihanuus pohjaakin kokin luovuuteen: lopullinen maku voi olla miltei mitä vaan.

Umami on tunnettu Kaukoidässä iät ja ajat. Tieteen tunnustamaksi maku on tullut 2000-luvulla, kun umamin reseptorimekanismi löydettiin. Umamia havaitaan esimerkiksi aromivahventeena käytetyssä natriumglutamaatissa, joissain pitkään kypsytetyissä juustoissa, soijakastikkeessa ja tomaateissa sekä maustamattomassa lihassa.

Umami on hyvä esimerkki siitä, että uusia makuja voidaan löytää viiden jo olemassa olevan rinnalle. Esimerkiksi rasvan maistamista tutkitaan paraikaa.

Makea on luonnostaan vauvan mieleen, sillä äidinmaito maistuu makealta. Tavallinen sokeri eli sakkaroosi maistuu puhtaasti makealta. Makeutusaineet voivat sen sijaan sisältää erilaisia sivumakuja. Erityisesti aspartaami voi, riippuen yhdisteen puhtausasteesta, maistua makealle, karvaalle tai ei millekään.

Värillä on myös väliä makeuden kokemiseen. Tutkimuksissa on huomattu, että vaikka mehun sokeripitoisuus pysyy samana, jos väriä muutetaan aavistuksen punaisempaan suuntaan, se koetaan vähemmän makeana.

Karvaus johtuu eri aineista, esimerkiksi kahvin karvaus osittain kofeiinista ja greipin karvaus kiniinistä. Myös hyvin tumma suklaa, tonicvesi ja olut koetaan karvaina. Vihanneksista punakaali ja muut Brassica-suvun kaalit ovat tyypillisesti karvaan makuisia.

Karvaat maut ovat usein aluksi hieman vaikeita vastaanottaa. Syy tähän saattaa piillä karvaiden makujen myrkyllisestä alkuperässä. Kasvien toksiset suoja-aineet maistuvat usein karvaina. Tämä ei suinkaan tarkoita, että kaikki karvaat maut olisivat myrkyllisiä, mutta varovaisuus karvautta kohtaan on ihmisille ja eläimille luonnollista.

Suolaista
puhtaasti on ruokasuola eli natriumkloridi. Mineraalisuoloissa on suolaisuuden lisäksi karvasta makua. Ruoissa runsassuolaisia ovat esimerkiksi sillit ja suolaiset makkarat. Myös pikkulapset pitävät suolan mausta.

Hapan on tyypillisesti sitruunahappo. Ruoista esimerkiksi karpalo, piimä, maustamaton jogurtti ja hapatettu ruisleipä koetaan happamina. Happamista mauista opitaan pitämään ajan kanssa, toiset saavat jopa suurta nautintoa niistä. Hyvin usein ihmiset sekoittavat keskenään happaman ja karvaan.

Myös kirpeys ja karvaus menevät joskus keskenään sekaisin. Kirpeys on pikemminkin suutuntuma, joka voi syntyä happaman ja jonkin muun yhdistelmästä. Siihen liittyy yleensä pistelyn tuntua.

Asiantuntija dosentti Mari Sandell, Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus

 

Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti