ravintokuitu
Kuva Shutterstock

Otan aamuisin teelusikan kärjellisen Kelp-merilevävalmistetta jodin saamiseksi ja kaksi kappaletta parapähkinöitä seleenin saamiseksi. Lisäksi nappaan D-vitamiinia ja B12-vitamiinia, sillä olen vegaani. Luin jostain, että kuitu estäisi vitamiinien imeytymistä, pitääkö tämä paikkansa? Aamupalani sisältää huimat 25 grammaa kuitua. Voin hyvin, vaikka kuitua kertyy jopa 60–80 grammaa päivässä.

Ruoka saattaa vaikuttaa joidenkin lääkevalmisteiden imeytymiseen, joten mahdollisten lääkekuurien aikana kannattaa tarkistaa pakkausselosteesta, onko suositeltavaa ottaa valmiste tyhjään vatsaan, vai voiko sen ottaa ruoan kanssa. Mainitsemienne valmisteiden imeytymistä kuitupitoinenkaan ateria ei kuitenkaan estä.

Täysjyvävilja on hyvä seleenin lähde, joten sen käyttö turvaa seleenin riittävää saantia. Luomutuotteissa seleeniä on kuitenkin tavanomaisesti viljeltyjä vähemmän. Täysjyvävilja on myös hyvä jodin lähde. Suolaa käytettäessä kannattaa aina valita jodioitu. Merilevävalmisteissa jodipitoisuus voi vaihdella huomattavastikin, joten on hyvä käyttää tuotteita, joiden jodipitoisuus on tiedossa.

Laajojen väestötutkimuksien perusteella runsaskuituinen ravinto on terveydelle edullista. Paljon kuitua nauttivilla on pienentynyt vaara sairastua mm. rinta- ja paksusuolensyöpään sekä sydän- ja verisuonitauteihin. Ylärajaa kuidun saannille ei ole määritetty .

Vegaaniruokavalio, joka sisältää tyypillisesti runsaasti kuitua, on samaten tutkimustiedon valossa terveellinen, kunhan huolehditaan riittävästä vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden sekä proteiinin saannista. Erityistilanteissa, kuten lapsilla, imetyksen aikana ja raskaana olevilla, vegaanidieetin koostaminen riittävän monipuoliseksi vaatii erityistä asiantuntemusta.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.