ravintokuitu
Kuva Shutterstock

Otan aamuisin teelusikan kärjellisen Kelp-merilevävalmistetta jodin saamiseksi ja kaksi kappaletta parapähkinöitä seleenin saamiseksi. Lisäksi nappaan D-vitamiinia ja B12-vitamiinia, sillä olen vegaani. Luin jostain, että kuitu estäisi vitamiinien imeytymistä, pitääkö tämä paikkansa? Aamupalani sisältää huimat 25 grammaa kuitua. Voin hyvin, vaikka kuitua kertyy jopa 60–80 grammaa päivässä.

Ruoka saattaa vaikuttaa joidenkin lääkevalmisteiden imeytymiseen, joten mahdollisten lääkekuurien aikana kannattaa tarkistaa pakkausselosteesta, onko suositeltavaa ottaa valmiste tyhjään vatsaan, vai voiko sen ottaa ruoan kanssa. Mainitsemienne valmisteiden imeytymistä kuitupitoinenkaan ateria ei kuitenkaan estä.

Täysjyvävilja on hyvä seleenin lähde, joten sen käyttö turvaa seleenin riittävää saantia. Luomutuotteissa seleeniä on kuitenkin tavanomaisesti viljeltyjä vähemmän. Täysjyvävilja on myös hyvä jodin lähde. Suolaa käytettäessä kannattaa aina valita jodioitu. Merilevävalmisteissa jodipitoisuus voi vaihdella huomattavastikin, joten on hyvä käyttää tuotteita, joiden jodipitoisuus on tiedossa.

Laajojen väestötutkimuksien perusteella runsaskuituinen ravinto on terveydelle edullista. Paljon kuitua nauttivilla on pienentynyt vaara sairastua mm. rinta- ja paksusuolensyöpään sekä sydän- ja verisuonitauteihin. Ylärajaa kuidun saannille ei ole määritetty .

Vegaaniruokavalio, joka sisältää tyypillisesti runsaasti kuitua, on samaten tutkimustiedon valossa terveellinen, kunhan huolehditaan riittävästä vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden sekä proteiinin saannista. Erityistilanteissa, kuten lapsilla, imetyksen aikana ja raskaana olevilla, vegaanidieetin koostaminen riittävän monipuoliseksi vaatii erityistä asiantuntemusta.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.