Stressaava elämäntilannne voi viedä unet. Tässä kymmenen keinoa taistella unettomuuden pitkittymistä vastaan.

1. Pidä unipäiväkirjaa. Merkitse aina aamuisin, miten paljon nukuit ja miltä yö tuntui. Ihmisellä on taipumus muistaa vain huonot yöt, mutta päiväkirjan avulla todennäköisesti huomaat, että nukut välillä myös yllättävän hyvin.

2. Kun heräät yöllä, älä katso kelloa. Minuuttien laskeminen lisää painetta nukahtaa. Ajattele huolettomasti, että uni tulee kun on tullakseen.

3. Jos nukut tällä hetkellä 6 tuntia, vietä sängyssä vain 6 tuntia. Lisää vuoteessaoloaikaa, kun unen pituus ja laatu paranevat.       

4. Jos mielesi tekee perua tapaaminen, koska pelkäät väsymyksesi näkyvän ulospäin, mene silti. Muiden välttely paisuttaa huoliasi, seura voi katkaista huolikierteen.

5. Jos murehdit valvoessasi, että seuraava työpäiväsi menee pilalle, mieti uudestaan. Mihin pelkosi perustuu? Onko kukaan oikeasti moittinut työsi laatua? Vai onko sittenkin niin, että olet pärjännyt töissä useimmiten normaalisti tai jopa mainiosti, vaikka oletkin nukkunut huonosti?

6. Muista, ettet pääse hajamielisyydestä, virheistä ja harmituksista kokonaan eroon, vaikka nukkuisit joka yö kuin tukki. Satunnainen töppäily kuuluu elämään, eikä kaikki mene unettomuuden piikkiin.

7. Nukahtaminen ei riipu tahdonvoimastasi. Voit luoda unelle vain otolliset olosuhteet ja antaa sitten sen tulla tai olla tulematta. Vaikka unesi olisi kevyttä, nukut todennäköisesti enemmän kuin itse huomaatkaan.

8. Keho tykkää rutiineista. Mitä useammin menet samaan aikaan iltaisin nukkumaan, sitä paremmin elimistösi osaa valmistautua lepoon. Myös liikunta auttaa. Joillakin nukahtaminen tosin vaikeutuu, jos  treenit loppuvat liian myöhään.

9. Vietä päiväsaikaan huolihetki. Murehdi ja märehdi urakalla, kirjoita ongelmasi paperille ja mieti jokaiseen ratkaisuvaihtoehto.

10. Rento keho nukahtaa helposti. Testaa joogaa, kuuntele mielimusiikkiasi, naura itsesi hervottomaksi tai keskity hetki vain hengitykseesi.

Asiantuntijana psykologi Heli Järnefelt    

 Lue lisää Unettomuus-teemasta

Melatoniini on elimistön oma yöhormoni, jota erittyy aivojen käpyrauhasesta. Sen eritys on suurimmillaan yöllä pimeän aikaan ja huipussaan keskiyön jälkeisinä tunteina.

Apteekista saatava melatoniini auttaa tutkitusti unettomuuteen. Se väsyttää noin tunnin kuluttua valmisteen ottamisesta, ja säännöllisesti käytettynä myös aikaistaa nukkumaanmenoa.

Melatoniini ei aiheuta riippuvuutta tai sivuvaikutuksia kuten perinteiset unilääkkeet.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Terveellä verensokeriarvot eivät suuresti vaihtele. Liian korkea verensokeri merkitsee diabetesta, mutta mistä liian matala arvo kertoo?

HYPOGLYKEMIASSA

verensokeripitoisuus laskee liian alas. Tällöin veren glukoositaso on yleensä alle neljä millimoolia litrassa.

Terveellä ihmisellä verensokeritaso on taidokkaasti säädelty, mutta diabeetikolla verensokeri voi laskea liikaa, jos pistää liikaa insuliinia, harrastaa rankkaa liikuntaa tai syö liian vähän hiilihydraatteja suhteessa insuliinimääriin. Hypoglykemia voi kehittyä jo muutamassa minuutissa.

HYPERGLYKEMIASSA

verensokeri pomppaa liian ylös. Näin voi tapahtua aterian jälkeen, mutta myös stressi nostaa verensokeria.

Korkeasta verensokerista vihjaavat väsymys, janon tunne, suun kuivuminen ja virtsaamistarpeen lisääntyminen.

Hyperglykemia voi johtaa kehon happamoitumiseen eli ketoasidoosiin. Tällöin hengityksessä on asetonin haju.

REAKTIIVISESTA HYPOGLYKEMIASTA

puhutaan, kun verensokeri syömisen jälkeen hyppää ylös ja sitten putoaa nopeasti. Olo tulee levottomaksi ja ärtyneeksi, jopa näköhäiriöitä ja sekavuutta saattaa ilmetä.

Herkkyys reaktiiviseen hypoglykemiaan on yksilöllistä terveillä ihmisillä.

SOKERIHEMOGLOBIINI

eli HbA1c-arvo kertoo siitä, kuinka paljon glukoosia on tarttunut veren punasolujen hemoglobiiniin.

Korkea sokerihemoglobiinin arvo nostaa vaaraa sairastua diabeteksen lisäsairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin sekä munuaisten vajaatoimintaan, sillä verensokerilla on taipumus ”ripustautua” myös muihin kehon valkuaisaineisiin.

INSULIINISOKKI

tulee, jos verensokeri on pitkään ollut vaarallisen alhainen insuliinipistoksen seurauksena. Ihminen menettää silloin tajuntansa ja hänet pitää toimittaa välittömästi sairaalaan. Tajuttomalle ei saa laittaa suuhun mitään.

Ensiapuna voidaan käyttää pistoksensa annettavaa glukagonia, insuliinin vastavaikuttajaa, joka vapauttaa maksan verensokerivarastoja.

Asiantuntija: Johan Eriksson, professori, Helsingin yliopisto.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Milloin verensokeri on normaali?
Terveys
Milloin verensokeri on normaali?
Vierailija

Mistä on kyse, kun verensokeri heittelee?

Verensokerin heittelystä pääsee eroon vähähiilihydraattisella dieetillä. Sopii hyvin myös sekä 1- että 2-tyypin diabeetikoille. Tieteellinen tutkimusaineito on kiistaton, vaikka ne suomessa uutisoinnista sensuroidaankin. On lisäksi hyvä muistaa, että maksa kyllä tuottaa loput elimistön mahdollisesti tarvitsemasta glukoosista ja diabeetikoilla hypot johtuvat aina liiasta lääkityksestä, ei liian vähäisestä hiilihydraatin syömisestä.
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Olen lopettanut hormoniehkäisyvalmisteen pari kuukautta sitten, ja minulle on tullut rajuja mielialavaihteluita päivittäin. Saan todella herkästi raivokohtauksia. Voiko tämä edelleen johtua pillereiden lopettamisesta vai onko taustalla jotakin muuta?

Hyvin haitallisia oireita ehkäisypillereiden lopettamisesta ilmenee harvoin. Osa kokee kuitenkin harmillisia oireita, kuten kierron epäsäännöllisyyttä sekä muutoksia ihossa. Keho totuttelee uuteen hormonaaliseen tilanteeseen. Ehkäisypillerin käytön aikana hormonaalinen tilanne on tasainen, kun munarakkulan kasvu ja ovulaatio ovat estyneet. Pillerissä olevat hormonit korvaavat kehon omaa hormonituotantoa. Kun niiden käyttö lopetetaan, oma hormonitoiminta käynnistyy, mikä voi aiheuttaa erilaisia tuntemuksia.

Pillerin lopetuksen jälkeen oma kuukautiskierto käynnistyy, yleensä samanlaisena kuin ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä. Yleisiä oireita kiertojen
käynnistyessä ovat muun muassa rintojen arkuus ja mielialanvaihtelu kierron vaiheiden mukaan. Myös hiustenlähtö tai karvan kasvun lisääntyminen voi liittyä ehkäisypillerien lopettamiseen, jos näihin oireisiin on ollut taipumusta ennen ehkäisyvalmisteen käyttöä.

Tavallisesti keho tottuu pian uuteen tilanteeseen. Ihan heti hormonaalisen lääkityksen lopettamisen seurauksena elimistön hormonitasot voivat olla hetken hyvinkin matalat, ennen kuin munasarjan oma tuotanto lähtee jälleen käyntiin. Matalat ja sen jälkeen tavallista enemmän vaihtelevat hormonitasot voivat aiheuttaa mielialanvaihteluita ja esimerkiksi päänsärkyjä.

Kysyjä ei kerro, ovatko vuodot käynnistyneet normaalisti. Jos oma kuukautiskierto ei palaudu normaaliksi kuuden kuukauden kuluessa pillereiden lopetuksesta, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle.
 

Aila Tiitinen
naistentautien erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.