Jos tunteita ei osaa käsitellä tai ei kestä niitä, ihmismieli on taipuvainen tekemään jommankumman kahdesta virheestä: joko tunteet ottavat vallan tai ne yritetään kieltää kokonaan. Molemmat tavat vievät valtavasti psyykkistä energiaa. Tunnevyyhdin purkamisen voi aloittaa myöntämällä kielteiset tunteensa. Niiden syiden miettiminen ja niistä keskusteleminen ystävän, puolison tai terapeutin kanssa voi auttaa pääsemään tasapainoon. Vääryyksien vatvomisen voi katkaista keskittymällä johonkin muuhun: valmista monimutkainen ateria, järjestä sotkuinen laatikko tai lähde reippaalle kävelylenkille ulkoilmaan.
Jos tunteita ei osaa käsitellä tai ei kestä niitä, ihmismieli on taipuvainen tekemään jommankumman kahdesta virheestä: joko tunteet ottavat vallan tai ne yritetään kieltää kokonaan. Molemmat tavat vievät valtavasti psyykkistä energiaa. Tunnevyyhdin purkamisen voi aloittaa myöntämällä kielteiset tunteensa. Niiden syiden miettiminen ja niistä keskusteleminen ystävän, puolison tai terapeutin kanssa voi auttaa pääsemään tasapainoon. Vääryyksien vatvomisen voi katkaista keskittymällä johonkin muuhun: valmista monimutkainen ateria, järjestä sotkuinen laatikko tai lähde reippaalle kävelylenkille ulkoilmaan.
Jos tietokoneelta poistaa ison roskaohjelmatiedoston, kone yleensä nopeutuu ja muistitilaa vapautuu parempaan käyttöön. Samoin jos pystyy lopettamaan kohtaamiensa vääryyksien hautomisen, aivoilla riittää paremmin resursseja muiden asioiden tallettamiseen.
Jos tietokoneelta poistaa ison roskaohjelmatiedoston, kone yleensä nopeutuu ja muistitilaa vapautuu parempaan käyttöön. Samoin jos pystyy lopettamaan kohtaamiensa vääryyksien hautomisen, aivoilla riittää paremmin resursseja muiden asioiden tallettamiseen.
Vihastuneena elimistö erittää adrenaliinia ja hermosto jännittyy - ei mitenkään otollinen tila yrittää saada unta. Rentoutuneena taas aivot ja rauhaset ovat levossa ja verenpainekin matalammalla. Sen sijaan että painut loukkaantuneena nukkumaan, pyri selvittämään kiista ennen nukkumaan menoa. Sillä kun saa aikaiseksi sovinnollisen mielentilan vihastuksen sijaan, nukahtaa helpommin ja uni on virkistävämpää.
Vihastuneena elimistö erittää adrenaliinia ja hermosto jännittyy - ei mitenkään otollinen tila yrittää saada unta. Rentoutuneena taas aivot ja rauhaset ovat levossa ja verenpainekin matalammalla. Sen sijaan että painut loukkaantuneena nukkumaan, pyri selvittämään kiista ennen nukkumaan menoa. Sillä kun saa aikaiseksi sovinnollisen mielentilan vihastuksen sijaan, nukahtaa helpommin ja uni on virkistävämpää.
Kaunan kantamista on verrattu siihen, että joisi myrkkyä ja toivoisi että toinen kuolisi. Vertaus on osuva, onhan tapauksia, joissa itsemurhan tehnyt on kirjoittanut itsemurhaviestiinsä riistäneensä henkensä kostoksi jollekulle. Tietysti kaunan kohteillekin syntyy suurta surua, mutta he jäävät kuitenkin eloon.
Eniten kärsi siis kaunan kantaja itse. Se, jolle kaunaa kannetaan, ei aina edes ole siitä tietoinen. Kaunan kantajan mielessä asia taas voi olla päivittäin, jopa elämää häiritsevässä määrin.
Kaunan kantamista on verrattu siihen, että joisi myrkkyä ja toivoisi että toinen kuolisi. Vertaus on osuva, onhan tapauksia, joissa itsemurhan tehnyt on kirjoittanut itsemurhaviestiinsä riistäneensä henkensä kostoksi jollekulle. Tietysti kaunan kohteillekin syntyy suurta surua, mutta he jäävät kuitenkin eloon. Eniten kärsi siis kaunan kantaja itse. Se, jolle kaunaa kannetaan, ei aina edes ole siitä tietoinen. Kaunan kantajan mielessä asia taas voi olla päivittäin, jopa elämää häiritsevässä määrin.
Eikö mikään tunnu miltään? Olet todennäköisesti tunneloukussa. Jos kauna tai muunlainen katkeruus hallitsee tunne-elämääsi, se estää sinua tuntemasta muuta. Ongelma ratkeaa tunne-elämän rentouttamisella. Se voi onnistua yksin, hyvän elämäntapaoppaan tai ammattilaisen avulla. Monet psykoterapiassa käyneet ovatkin kokeneet tunne-elämänsä vapautuneen ja jopa voimistuneen, kun he ovat saaneet oikeat eväät päästää irti hautomastaan vihasta ja kaunasta. Tunne-elämän rentouttaminen, johon anteeksi antaminenkin tähtää, auttaa tuntemaan entistä vapaammin ja jopa voimakkaammin. Tunteisiin ei kuitenkaan enää tarvitse takertua, vaan ne saavat tulla ja mennä kuin meren aallot.
Eikö mikään tunnu miltään? Olet todennäköisesti tunneloukussa. Jos kauna tai muunlainen katkeruus hallitsee tunne-elämääsi, se estää sinua tuntemasta muuta. Ongelma ratkeaa tunne-elämän rentouttamisella. Se voi onnistua yksin, hyvän elämäntapaoppaan tai ammattilaisen avulla. Monet psykoterapiassa käyneet ovatkin kokeneet tunne-elämänsä vapautuneen ja jopa voimistuneen, kun he ovat saaneet oikeat eväät päästää irti hautomastaan vihasta ja kaunasta. Tunne-elämän rentouttaminen, johon anteeksi antaminenkin tähtää, auttaa tuntemaan entistä vapaammin ja jopa voimakkaammin. Tunteisiin ei kuitenkaan enää tarvitse takertua, vaan ne saavat tulla ja mennä kuin meren aallot.

Anteeksianto vaatii suurta rohkeutta. Tutkimusten mukaan se lisääkin itsevarmuutta.

Lue lisää Anna anteeksi, ole itsekäs