Talven tullen astmaoireet usein pahenevat. Liikkuminen kuitenkin kannattaa, sillä hyvä kunto helpottaa hengittämistä ja vähentää näin oireilua.

Allergikoille ja astmaatikoille talvi on tukalaa aikaa. Kuivaa ja kylmää pakkasilma turvottaa hengitysteiden limakalvoja ja supistaa keuhkoputkia. Hengitys salpautuu helposti. Yskittää, henkeä ahdistaa ja hengitys vinkuu.

Liikunta helpottaa oireilua

Osa astmaatikoista saa oireita vain fyysisen rasituksen seurauksena. Jos rasitus on voimakasta ja ponnisteluja vaativaa, seurauksena voi olla rasitusastmareaktio.
Astmakohtauksen jälkeen keuhkoputket avautuvat itsestään muutamassa kymmenessä minuutissa tai lääkkeen avulla muutamassa minuutissa.
Liikunta vähentää astmaoireilua ja helpottaa hengittämistä. Kun kunto nousee, nousee myös hengästymiskynnys. Pystyt kävelemään ja juoksemaan samalla syketasolla entistä vauhdikkaammin.

Yhä oireita? Lääkäri auttaa

Hölkkä, juoksu ja reipas kävely sauvoilla tai ilman ovat hyviä lajeja astmaatikolle.  Juokse tai kävele kaksi kertaa viikossa puolesta tunnista tuntiin niin, että kädet viuhtovat. Voit korvata toisen lenkin pallopeli- tai jumppatunnilla tai kuntosalilla.
Astma ei rajoita toimintakykyä eikä liikkumista, jos sitä hoidetaan oikein. Mikäli oireilet liikkuessasi, keskustele lääkärisi kanssa, jotta lääkitys saadaan tasapainoon.

Asiantuntijana liikuntalääketieteen erikoislääkäri, dosentti Heikki Tikkanen

Lue lisää aiheesta täältä.

  • Kävele, hiihdä tai hölkkää yli kymmenen asteen pakkasessa maltillisesti.
  • Vältä liikuntaa puolikuntoisena. Nuhakuumeen ja hengitystieinfektioiden jälkeen keuhkoputket ovat herkät jopa kuukauden ajan. Aloita lenkkeily varovasti esimerkiksi 10–15 minuuttia kestävällä liikunnalla.
  • Jos podet allergista astmaa, vältä reipasta liikuntaa siitepölyä sisältävässä ympäristössä.
  • Riskilajeja ovat hiihto ja kovaa kuntoa vaativa vaellus, sukeltaminen ja vuorikiipeily.
  • Jos olet epävarma lääkityksesi tehosta, keskustele sinua hoitavan lääkärin kanssa ennen liikunnan aloittamista tai lisäämistä.