Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Hanavesi on Suomessa paras janojuoma, mutta mitä valita, kun mieli tekee hiilihapollista kivennäisvettä? Tarkista kivennäisvesipullon kyljestä ainakin suolan ja sokerin määrä.

Kivennäisvesi on vettä, jossa on tavallista enemmän mineraaleja, kuten natriumia, kaliumia, magnesiumia ja kalsiumia.

Kuplat tulevat hiilihaposta. Kuplavesi tuntuu virkistävältä, koska hiilidioksidin purkautuessa juoman kosketuspinta suussa kasvaa.

Suomalaiset juovat vuosittain noin 17 litraa kivennäisvesiä henkeä koti.

Suojele hampaita, vältä suolaa

Kivennäisveden tärkein tehtävä on sammuttaa jano, ei tuoda lisäenergiaa tai kerryttää päivittäistä suolansaantia. Kaupan vesihyllyllä kannattaa siis tarkistaa, kuinka paljon tuotteessa on sokeria ja natriumia eli suolaa.

Pelkkä hiilihappo tai aromi ei tee vedestä hampaille haitallista, mutta hapot tekevät. Esimerkiksi sitruuna-, omena- ja marjahapot aiheuttavat kiillettä syövyttävää hammaseroosiota.Happohyökkäystä voi pienentää nauttimalla juomat ruoan yhteydessä.

Sokereita ja happoja voi olla juomassa luonnostaan tai niitä on lisätty valmistuksen aikana.

Suosioon nousseilla hapotuslaitteilla tehty maustamaton kuplavesi on ekologinen valinta, jos vaihtoehtona on kantaa kaupasta litratolkulla kivennäisvesiä. Valmiit makuaineet lisäävät juomaan kuitenkin sokeria tai muita makeutusaineita. Parempi on maustaa kuplavedet itse.

Tarkista nämä

1 Natrium eli suola:

Natriumin määrät vaihtelevat kivennäisvesissä 6–20 milligrammaan 100 millilitrassa. Valitse vähäsuolainen, jos sinulla on korkea verenpaine tai turvotusta tai epäilet saavasi ruoasta liiaksi suolaa.

2 Sokeri

Tavallinen kivennäisvesi ei sisällä sokeria – eikä siis energiaa. Maustetuista kivennäisvesistä suosi mieluummin sokeritonta tai vähäsokerista (enintään 3 g/ 100 ml). Mehuvesi on limua kevyempi vaihtoehto. Silti sokeria voi olla puolen litran pullossa yhdeksän palaa (23–24 g).

3 Kalsium ja muut lisätyt hivenaineet

Kalsiumilla lisätyt kivennäisvedet voivat olla kalkin lisälähde sellaisille, jotka saavat sitä muuten ruokavaliostaan niukasti. Muut lisätyt vitamiinit ja hivenaineet saa monipuolisesta ruokavaliosta, siihen ei kivennäisvesiä tarvita. Maku ratkaisee – ja hinta.

Asiantuntijana elintarvike- ja ravitsemusasiantuntija Annikka Marniemi, Kuluttajaliitto.
 

Mausta tavallinen hanavesi mieleiseksesi, ilman suolaa. Yrtit kannattaa  murskata ja hedelmät viipaloida, jotta makua irtoaisi enemmän.

Anna tasaantua pari tuntia jääkaapissa ennen juomista.

Kokeile näitä:

  • minttu
  • sitruunamelissa
  • timjami
  • ruohosipuli
  • viinimarjan lehdet
  • mansikka
  • sitruuna
  • omena
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Magnesium on keskeinen tekijä sadoissa aineenvaihdunnan tapahtumissa. Puutostilasta kärsivät vain harvat, sillä magnesiumia saa vaikka mistä.

Hivenaine magnesiumin tärkeyttä ei pidä väheksyä. Se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn, aivojen välittäjäaineiden toimintaan, perintötekijöiden rakentumiseen sekä hermojen ja lihasten yhteispelin sujumiseen.

Magnesiumin saantisuositus on miehillä 350 milligrammaa ja naisilla 280 mg päivässä. Puutostila on harvinainen ja johtuu yleensä runsaasta virtsanerityksestä, joka voi liittyä munuaissairauteen, diabetekseen, pitkäaikaiseen nesteenpoistolääkkeiden käyttöön tai alkoholismiin. Ajan kanssa lieväkin puutos voi kuitenkin johtaa ongelmiin. Oireita ovat väsymys, oksentelu, vapina ja lihasten nykiminen.

Magnesiumlisien tehoa suonenvedon estämiseen ei ole todistettu pätevillä tutkimuksilla, mutta niitä voi hyvin käyttää, jos ne tuntuvat auttavan.

Asiantuntija: sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

 

NÄISTÄ SAAT MAGNESIUMIA

Vehnälese 822 mg/100 g

Siemenet 447 mg

Pähkinät 208 mg

Tumma suklaa 130 mg

Banaani 31 mg

Tyrnimarja 30 mg

Kala 30 mg

Kaurapuuro 30 mg

Avokado 29 mg

Jauheliha 25 mg

Vadelma 25 mg

Lähde: Fineli.fi

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Pitääkö superfoodeista pitää taukoa? Käytän macaa, spirulinaa ja chiaa. Voiko superfoodeja ja kanelia käyttää, jos maksa -arvot ovat kohonneet?

Maca eli andienkrassi eli perun ginseng (Lepidium meyenii) on Andeilta peräisin oleva juurikasvi, jota on käytetty jo inkakulttuurissa. Suomessa sitä käytetään kuivattuna, jauhettuna juurena. Juuri sisältää aminohappoja, hiilihydraatteja, hieman rasvaa ja kivennäisistä mm. kalsiumia, kaliumia ja jodia. Macan väitetään lisäävän vireyttä, seksuaalista halua, hedelmällisyyttä ja helpottavan vaihdevuosioireita. Vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä.

Haittoja ei ole systemaattisesti tutkittu, mutta ei ole toisaalta tietoa siitäkään, että maca aiheuttaisi maksahaittoja.

Spirulina on siniviherlevää, jota käytetään kuivattuna jauheena ja kapseleina. Se sisältää proteiinia, hiilihydraattia, rasvoja, vitamiineja ja mineraaleja. Käyttömäärien pitäisi kuitenkin olla runsaita, jotta spirulinan sisältämillä ravintoaineilla olisi merkitystä ruokavaliossa. Spirulinan on väitetty auttavan mm. pitkittyneeseen väsymykseen, rasva-aineenvaihdunnan häiriöihin ja tehostavan vastustuskykyä, mutta tieteellistä näyttöä näistä vaikutuksista ei ole. On julkaistu potilastapaus, jossa spirulinan epäiltiin aiheuttaneen maksavaurion. Siniviherlevien sisältämiä myrkkyjä voi olla mukana myös spirulinatuotteissa. Muina haittoina voi esiintyä suolisto-oireita, kuten vatsan turvotusta, ripulia ja ilmavaivoja. Jos maksa-arvot ovat koholla, spirulinavalmiste pitää lopettaa ja kääntyä lääkärin puoleen. Maksa-arvot on tarkistettava muutaman viikon kuluttua valmisteen lopettamisesta. Jos maksa-arvot korjaantuvat spirulinan käytön loputtua, maksahaitta saattaa olla spirulinan aiheuttama. Muut syyt maksa-arvojen koholla oloon on tietysti myös selvitettävä.

Chia (Salvia hispanica L.) on mintulle sukua oleva viljelykasvi, jonka siemeniä ja niistä puristettua öljyä käytetään ravintona. Chia on nyt suosittua FODMAP-ruokavaliossa, koska sen ajatellaan tasapainottavan vatsan toimintaa. Ravintosisältö on tyypillinen siemenille, eli chia sisältää kuitua, pehmeää rasvaa ja proteiineja. Tutkimustietoa chian terveysvaikutuksista tai haitoista on rajallisesti, eikä sen mahdollisista maksavaikutuksista ole mitään tietoa.

Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta

Jauhettu kanelipuun kuori, mausteena käytetty kaneli, on tavanomaisina määrinä turvallista. Tavallisemman eli kassiakanelin runsasta käyttöä on syytä välttää sen sisältämän haitallisen kumariinin vuoksi. Ceyloninkanelissa kumariinipitoisuus on huomattavasti pienempi. Kaneliöljy ja kanelipuun kuoriuutteet sisältävät kanelijauheeseen verrattuna moninkertaisia määriä kasvin ainesosia, ja ne ovatkin aiheuttaneet haittavaikutuksia. Paikallisesti käytettynä kaneliöljy voi aiheuttaa allergisia reaktioita ja ihottumaa. Suun kautta nautittu kaneliöljy voi suurina annoksina lamata keskushermostoa.

Kaneliöljyä ja kaneliuutteita on vältettävä, jos sairastaa maksasairautta, koska kanelin sisältämä kinnamaldehydi on maksalle haitallista. Mausteena kanelia voi silti käyttää ruoassa.

Kasveista valmistettuja ravintolisiä olisi parasta käyttää vain kuuriluonteisesti, koska niiden pitkäaikaiskäytön turvallisuutta ei ole yleensä varmistettu.

Mainituista "superfoodeista" ainakin spirulina ja kaneliuutteet voivat aiheuttaa maksavaurion, joten ne on jätettävä kokonaan pois käytöstä, jos maksa-arvot ovat koholla.
 

Eeva Sofia Leinonen
sisätautien erikoislääkäri

 

 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

 

 

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Spiruliinan syöjä

Voiko superfoodeista olla harmia?

Vierailija kirjoitti: Astronautit syö spiruliinaa eikä heillä ole maksavaurioita. Spiruliina on kasvatettua levää eli ruokaa. Liika hiilari rasvoittaa maksa ja siten saa rasvamaksan. Artikkelissa ei sanota että Spiruliina AIHEUTTAA maksavaurion vaan että VOI aiheuttaa maksavaurion, aivan kuten liika hiilarikin VOI. Kiinalaiset ovat kovia riisinsyöjiä, onko heillä kaikilla rasvamaksa?
Lue kommentti