Luukin on elävää kudosta ja tarvitsee kunnossa pysyäkseen sellaista liikuntaa, jossa se joutuu kannattelemaan kehon painoa. Mekaaninen kuormitus lisää luun muodostusta ja lujuutta.

Liikunta vaikuttaa myönteisesti luustoon kaikenikäisillä. Luuliikunnan täydet vaikutukset syntyvät vasta, kun harrastusta on kestänyt pitkään.

Ikääntyneitä auttaa jo kävely

Ihmisen luun huippumassa rakentuu kahden ensimmäisen vuosikymmenen aikana. Luun tiheys alkaa vähentyä 40. ikävuoden jälkeen.

Ikääntyneellä jo kävely voi hidastaa luumassan vähenemistä ja jopa vahvistaa luustoa, etenkin maastokävely. Liikunnan säännöllinen harrastaminen parantaa tasapainoa ja ketteryyttä, mikä vähentää myös kaatumisen ja murtumien riskiä.

Luut lujittuvat kun

  • käyttää paljon voimaa
  • tekee nopeita ja monisuuntaisia liikkeitä
  • liikuntaan kuuluu hallittuja tärähdyksiä
  • kuormitus toistuu kymmeniä kertoja yhteen kohtaan
  • liikkuu useita kertoja viikoss

Hyviä luulajeja

  • kuntosaliharjoittelu
  • aerobic
  • nopeat mailapelit
  • ripeä kävely vaihtelevassa maastossa
  • portaiden nousu
  • tanssi, erityisesti jenkka!