Polviniveltä tukevat pehmytkudokset: sivullepäin sisempi ja ulompi nivelside, eteen- ja taaksepäin etu- ja takaristiside. Tavallisimmin loukkaantuu eturistiside, jonka repeämä on aina vakava vamma.

Polvivammoja sattuu etenkin

  • kontaktilajeissa, kuten jalka-, käsi- ja koripallossa
  • laskettelussa
  • kamppailulajeissa, kuten judossa

Polven eturistiside on vaarassa katketa, jos laskettelijan suksi tarttuu äkisti lumeen eikä side aukea. Polveen kohdistuu silloin voimakas ulkokierto. Jalkapalloilijan polvi on vaarassa, jos nappulakenkä tarttuu yhtäkkiä nurmeen ja varsinkin jos pelaaja samalla taklataan tai hän saa iskun reiden ulkosyrjään. Polveen kohdistuu voimakas vääntö ja eturistiside voi repeytyä.

Se voi repeytyä myös, jos polvinivel yliojentuu äkillisesti, esimerkiksi lentopallossa.

Hoito

Ensiavun yhteydessä otettu särkylääke vähentää säryn lisäksi veritulppariskiä.

Hoitoon on syytä hakeutua, jos polvi turpoaa lähitunteina voimakkaasti, jos sitä aristaa tai jos kipu haittaa kävelyä seuraavana päivänä. Jos polven kaikki nivelsiteet ovat katkenneet, polvi on tavallisesti leikattava. Lievemmissä vammoissa selviää vähemmällä. Vaikka eturistiside olisi poikki, kuukauden kuntoutuksen jälkeen pystyy harrastamaan esimerkiksi uintia, pyöräilyä ja kevyttä juoksua.

Jos polvi jää epävakaaksi ja nuljahtelee epätasaisella kävellessä tai pallopelin ääritilanteissa, kannattaa hakeutua pian polveen perehtyneen ortopedin vastaanotolle. Polven epävakaus voi rikkoa nivelkierukan, ja irtoavat kudoskappaleet voivat aiheuttaa polvessa lukkiumia. Vähitellen käynnistyy polven nivelrikko.

Nuorilla, liikunnallisesti aktiivisilla repeytynyt eturistiside kannattaa leikata. Yleensä polven toiminta pystytään korjaamaan lähes normaaliksi ja urheilua voi jatkaa entiseen tapaan.

Maltillisesti mäkeen

  • tarkista varusteiden kunto laskettelukauden alussa. Kesän jälkeen suksen siteet tarvitsevat lauetakseen kolmanneksen enemmän voimaa kuin jo muutaman laskettelukerran jälkeen. Sidettä kannattaa ”treenata” ennen rinteeseen menoa.
  • Harjoittele tasapainoa esimerkiksi tasapainolaudalla.
  • Aloita laskettelukausi loivemmista rinteistä.
  • Suhteuta vauhti taitoihisi ja säähän.
  • Älä lähde väsyneenä rinteeseen.
  • Verryttele aluksi ja venyttele laskettelun jälkeen. Vammautumisriski on suurempi , jos mäkeen lähtee aamulla jäykkänä, lihakset kankeina.
  • Muita laskijoita ohitellessasi muista, että takaa tulijalla on aina väistämisvelvollisuus.
  • Alkoholi lisää vammautumisriskiä.