Verensokerin kuuluukin vähän heilua, sillä syöminen nostaa ja nälkä laskee sitä. Vaihtelu pysyy maltillisena, kun muistat nämä viisi vinkkiä.

  1. EI HERKKUJA NÄLKÄÄN Joskus energiaa tarvitaan nopeasti, mutta sokeri ei ole koskaan sen paras lähde. Herkuista ei tarvitse luopua kokonaan, mutta niitä ei pidä syödä nälkäänsä. Makeanmielitekojen välttämisessä taas auttaa parhaiten ateriarytmin pitäminen riittävän tiheänä ja säännöllisenä.
  2. JARRUTA RUOALLA Sokerit imeytyvät hitaammin kuitupitoisesta ruoasta kuin vähäkuituisesta. Täysjyväviljaa tulee myös syötyä hitaammin ja pureskeltua valkoista höttöä perusteellisemmin, ja syömisnopeudellakin on merkitystä.
  3. PROTEIINIA JOKA ATERIALLE Puhtaasti hiilihydraateista koostuva puuro marjoilla nostaa nopeasti verensokeria. Jos sekaan lisää raejuustoa ja pähkinöitä, sokeri nousee ja laskee loivemmin. Jos yleensäkin aterian jälkeen tulee herkästi väsynyt olo tai nopeasti uudelleen nälkä, proteiinin lisääminen voi auttaa.
  4. SYÖ KASVIKSET ENSIN Kasvispainotteinen ruokavalio saa yleensä painon laskuun, mikä parantaa sokeriaineenvaihduntaa. Kasvikset myös kannattaa syödä lautaselta ensimmäisinä. Kasvistensyöminen ennen aterianproteiinia ja hiilihydraatteja auttaa tasaamaan verensokerin vaihtelua.
  5. LISÄÄ KASVIRASVOJA Rasva hidastaa ruokamassan etenemistä suolessa. Rasvainen ruoka myös sulaa mahalaukussa hitaammin ja hillitsee siten verensokerin nousua. Tästä tiedosta on hyötyä, jos rasvaa välttää jo liikaakin. Silloin kasvi-öljylorausten lisääminen päivän aterioille voi tuntuvasti tasata sokerin heilumista.

Asiantuntija: ravitsemusterapeutti Anette Palssa, Terveystalo.

 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tasainen verensokeri

Parhaan tuloksen saa, kun jättää imeytyvät hiilihydraatit kokonaan pois. Silloin maksa tuottaa tasaisen verensokeri ja juuri sen määrän mitä esim. punasolut tarvitsevat. Silloin myös HbA1c ja veren insuliinitaso pysyvät tasaisen alhaalla. Lihakset, hermosolut ja myös aivot toimivat paremmin ja terveemmin ketoaineilla ja rasvalla. Luonnollisten eläinrasvojen lisäksi kannattaa syödä vain puukasveista saatavia kasviöljyjä kuten oliivi, avokado, manteli, pähkinät ja kookos. Runsaasti omega-6 rasvahappoja sisältävät siemenöljyt kannattaa jättää syömättä herkästi hapettuvina ja syöpää aiheuttavien aldehydien vuoksi.

Rouva65

Olen Anete Palssa kanssa täysin eri mieltä. Hiilihydraatit tosi vähiin, eläuntuotteita ruuaksi, oliiviöljyä, avokaadoo, pähkinöitä ja muita hyviä rasvoja käyttöön. EI rypsi eikä rapsiöljyä. Ruokailu sopivalla paasto välillä, oma tavoitteeni nyt 18-6 eli 18h paasto ja kuuden tunnin aikana saa syödä. Verensokeri pysyy tasaisena ja elimistössä tapahtuu paljon hyviä muutoksia. Niin ainakin minulla. Vaikka olenkin jo "rouva 65", on elämänlaatuni painonputoamisen ja kokonaisvaltaisen hyvänolon kautta nyt todella hyvä nyt. Ei verenpainetta, ei vatsakipuja, ei närästystä, ei ilmavaivoja, ei jatkuvaa makeannälkää. Mutta kukin tavallaan. Tämä sopii minulle. Tärkeintä kuitenkin on tulehdusta aiheuttavien hiilihydraattien poisjättäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla