Tunnista alkoholinkäytön riskit ja vähennä kun vielä pystyt.

Jopa helpotti. Viinankäyttö alkaa vähentyä elokuussa. Myyntiluvut kertovat, että kesä- ja heinäkuun kulutushuippu on takana ja syksy on kuivumaan päin.
Kovimpaan sesonkiin joulukuuhun on vielä aikaa, joten siihen ehtii hyvin varautua.

Suomalaisten juominen on siirtynyt yhä enemmän kotiin: kolme neljäsosaa alkoholista käytetään kotioloissa. Joka kymmenes lapsi kärsii vanhempien juomisesta. Lomalla tilanne voi tiivistyä. Noin 500 000—600 000 työikäistä suomalaista käyttää alkoholia yli riskirajan.

— Se on taso, jonka jälkeen päitä alkaa väistämättä putoilla. Tulee muun muassa maksa-, sydän- ja keskus­hermostosairauksia, vatsavaivoja, tapaturmia ja mielen­terveys­ongelmia, etenkin masennusta, sanoo ylilääkäri Pekka Heinälä A-klinikkasäätiöstä.

Mikään paikka ihmisessä ei oikeasti tarvitse alkoholia, Heinälä muistuttaa.
— Mitä arvokkaammasta alueesta kropassa on kyse,
aivotoiminnasta tai lisääntymisestä, sitä herkempi se on alkoholille.

Riskiraja ei ole turvaraja

Terveellistä ei välttämättä ole se, mikä on tavallista.
— Suomessa liikakäyttö on tavattoman yleistä. Toisten käyttämiä määriä ei kannata pitää mittarina, sanoo yli­lääkäri Mauri Aalto Järvenpään sosiaalisairaalasta.

Varsinkin suurkuluttajat arvioivat juovansa kuten muut. Riskiraja on terveillä naisilla 16 ja miehillä 24 annosta viikossa, mutta se ei ole turvaraja. Paljon pienemmälläkin käytöllä harmeja voi tulla, ja monissa muissa maissa riskiraja on matalampi.Pienetkin alkoholimäärät voivat esimerkiksi nostaa
verenpainetta ja pahentaa uniongelmia.

Tuliko mäyräkoirasta minimi?

Juomamääriä kannattaa välillä kirjata.
— Oikeastaan kaikki, jotka käyttävät riskirajoilla, näyttävät seurannan avulla pystyvän vähentämään juomista, Pekka Heinälä sanoo.

Yksi alkoholiannos on pullo keskiolutta, 12 senttilitraa viiniä tai 4 senttiä viinaa.
Pullo mietoa viiniä onkin jo kuusi annosta ja viinapullo noin 12 annosta, prosenteista ja pullon koosta riippuen.

— Monet eivät pidä keskiolutta alkoholijuomana, vaikka mäyräkoirista kertyy todella iso osa juodusta alkoholista.

Heinälän mielestä terveillä aikuisilla naisilla yksi ja miehillä kaksi annosta päivässä on se raja, josta ei vielä ole suurta haittaa.

— Mutta jos se on jokapäiväistä, kannattaa miettiä, miksi sen pitää olla jokapäiväistä. Sietokyky ja määrät kasvavat helposti.

Jos ruokapöydässä tekee mieli enemmän kuin kaksi lasillista viiniä, voi miettiä, mihin kolmatta tarvitaan. Onko viini niin hyvää? Onko seura niin pahaa?
Arki-iltana kannattaa pohtia, miten lasilliset vaikuttavat nukkumiseen. Kolmas annos huonontaa jo unen laatua.

Menikö yli?

Milloin voi alkaa epäillä, että alkoholia kuluu liikaa?
— Kun lähipiiri alkaa kysellä tai riskirajat ovat lähellä. Onko siirrytty lasilaskennasta pullolaskentaan? Tuntuuko, että joissakin tilanteissa on pakko juoda? Eikö rentoudu muuten? Alkaako tulla alakuloisuutta, univaikeuksia,
mahavaivoja ja kolhuja, jotka voisivat johtua alkoholista.

Jos on tapana ryypätä perjantaina ja lauantaina, pystyykö juomaan puolta vähemmän? Tai voiko jättää perjantain väliin? Ellei onnistu, onko kyse siitä, että on riippuvainen? Johtuisiko unettomuus alkoholista?

— Senhän saa selville olemalla ilman alkoholia, Mauri Aalto sanoo.
— Mikäli unettomuus helpottaa, kun on neljä viikkoa juomatta, se on saattanut liittyä alkoholiin. Jos ei pysty olemaan neljää viikkoa ilman, se on merkki alkoholiongelmasta.

Älä masennu

Apealle ja masentuneelle juomisen vähentämisestä on erityisen paljon hyötyä.
— Alkoholi voi antaa alakuloiselle hetkellisen helpotuksen, ja siksi sitä käytetään ikään kuin itselääkintänä. Siitä voi tulla iso ongelma, koska liikakäyttö aiheuttaa masennusta. Moni masennuslääke ei sitä paitsi sovi alkoholin kanssa, tai alkoholi vie siltä tehon, Pekka Heinälä muis­tuttaa.

Kun juomista vähentää, tai varsinkin jos sen lopettaa kokonaan, on tärkeä varautua siihen, että jää paljon aikaa, Mauri Aalto vinkkaa.
— Kannattaa keksiä valmiiksi muuta tilalle, etsiä uusi harrastus tai lämmittää ihmissuhde.

Asiantuntijoina Pekka Heinälä, psykiatri, johtava ylilääkäri, A-klinikkasäätiö
Mauri Aalto, psykiatri, ylilääkäri, Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, THL

Lisää tietoa Päihdelinkistä, A-klinkkasaatiöstä ja AA:sta

  1. Laske paljonko juomia kuluu. Kirjaa vaikka kännykkään.
  2. Mitä tavallisesti juot? Tutki lempijuomasi: mitkä ovat prosentit ja kalorit, mitä pakkaus vetää?
  3. Mittaa oma muki. Voisitko vaihtaa pienempään?
  4. Ota janoon ensin vettä äläkä juo nälkäisenä.
  5. Vaihda miedompaan. Kannattaa laimentaa.
  6. Hidasta juomista. Pidä taukoa. Tilaa välillä alko­holitonta tai puuhaa muuta.
  7. Älä tyrkytä. Onko alkoholi pakollinen kaikissa perhe­juhlissa?
  8. Aseta annosraja ennakkoon ja juo sen päälle vettä.
  9. Kaikkea ei tarvitse juoda, mitä pöytään tuodaan.
  10. Opettele kieltäytymään.
  11. Koeta olla pari päivää viikossa ilman.
  12. Missä tilanteissa juominen on tapa? Keksi muuta tekemistä.
  13. Suunnittele seuraava juhlasesonki. Montako pulloa pyhänä pöytään?
  14. Mikä osuus juomisella on perheen reissulla?
  15. Jätä alkoholi pois jos olet raskaana. Sikiölle turvallisen käytön rajaa ei tunneta.
  16. Jos olet riippuvainen, hakeudu hoitoo.

    Testaa juomisesi tästä