
Lasten harrastukset iltapäiväkerhoon, Pokémon Go liikuntatunneille – Henrik Dettmannin mielestä koululiikunta tarvitsee täysremontin.
Suomen koripallomaajoukuetta valmentava Henrik Dettmann ehdottaa Ylen kolumnissaan, että paras aika lasten harrastuksille olisi heti koulupäivän jälkeen. Siis niinä iltapäivän tunteina, kun vanhemmat ovat vielä töissä, mutta koululainen on jo päässyt koulusta.
Dettmannin ehdotus on seuraava:
Koulupäivän päätteeksi oppilaat syövät välipalan ja jatkavat levon ja läksyjen jälkeen suoraan liikunnan ja taideohjelmien pariin. Koulupäivä ja harrastukset ovat näin taputeltu iltapäivän päätteeksi. Lapset ja nuoret saisivat arki-iltoihinsa rauhaa ja vanhemmatkin voivat ajorumban sijaan osallistua vaikkapa läksyjentekoon.
Koululaisen iltapäivän ohjelma koostuisi siis liikunnasta ja taideaineista. Näin jokainen lapsi saisi niitä arkeen enemmän kuin mitä koulu muuten tarjoaa.
Dettmannin mielestä nykyinen malli, jossa lapsen ajatellaan itseohjautuvasti aktivoituvan liikkumaan ei toimi. Nykymaailmassa on valtavasti erilaisia viihdykkeitä, jotka ajavat liikunnan yli.
Dettmann antaa esimerkin muutaman kymmenen vuoden takaa: Silloin liikunta oli luonnollinen osa arkea, sillä lapset pyöräilivät tai hiihtivät kouluun ja auttoivat vanhempia ulkotöissä. Kun televisiosta näkyi vain muutama kanava, niiden sisältö ei ollut niin kiinnostavaa, että jalkapallon pelaaminen ulkona olisi vaihdettu television katsomiseen.
Koululiikuntaan lisää lajeja
Sen lisäksi, että lasten harrastusten aikataulutus pitäisi miettiä uusiksi, Dettmannin mielestä myös suomalainen koululiikunta tarvitsee täysremontin. Dettmann peräänkuuluttaa valinnanmahdollisuuksien laajentamista myös koululiikunnan osalta.
Perinteiset liikuntatunneille mielletyt lajit kuten pallopelit ja telinevoimistelu voisivat saada rinnalleen uusia lajeja, kuten joogan ja tanssimattopelit. Dettmannin mielestä myös älypuhelimella pelattava Pokémon Go -peli voisi hyvin olla yksi lajeista.
Uusien lajien tuominen perinteisten rinnalle voisi lisätä lasten innokkuutta koululiikuntaan. Dettmannin mukaan olisi tärkeää, että lapsi pääsisi hyötymään ja nauttimaan liikkumisen, jatkuvan oppimisen ja hyvinvoinnin yhteydestä.
Dettmannin mukaan liian moni hänen omista tutuistaan on kertonut, että aloitti aktiivisen liikunnan harrastamisen vasta kouluvuosien jälkeen: sitten, kun traumat koululiikunnasta olivat kadonneet.
Parhain keino kääntää trendiä on oppilaiden jakaminen taso-, ikä- ja sekaryhmiin niin, että jokaiselle löytyy motivoiva ympäristö, jossa liikkuminen on haastavaa ja hauskaa, kirjoittaa Dettmann.
Dettmannin koko kolumnin löydät Ylen sivuilta.
Mitä mieltä sinä olet Dettmannin ehdotuksista? Vastaa kyselyyn ja kerro, millaista arki on harrastuskuljetusten kanssa, ja mikä muuttuisi, jos lapsen harrastukset olisivat iltapäivällä?
Tämä Vauva- ja Meidän Perhe -lehden artikkeli on ilmestynyt alun perin Vauva.fi:ssä.