Olen 67-vuotias terve eläkeläinen. Saan pienimistäkin kolhaisuista mustelmia etenkin käsivarsiin. Voiko tälle mitään?

Mustelmia syntyy kaikille ihmisille ihon kolhaisuista, ja herkkyys niihin vaihtelee ihmisestä toiseen. Etenkin raajojen alueella kolhut voivat olla niin vähäisiä, että niitä ei huomaa. Vaikka kolhua ei muistakaan, mutta mustelmia on yksittäin ja ne ovat pienehköjä (alle 3 cm), kyseessä on yleensä viaton ilmiö. Ikääntyneillä ihmisillä tulee helposti mustelmia kyynärvarsiin ja kämmenselkiin siksi, että ihon liikkuvuus on lisääntynyt, ja verisuonet katkeilevat helposti. Kysyjän mustelmat johtunevat tästä. Niihin ei ole mitään hoitoa.

Lisääntynyt mustelmataipumus voi johtua heikentyneestä veren hyytymisestä. Sen takana ovat useimmiten lääkkeet. Monet särkylääkkeinä käytetyt tulehduskipulääkkeet (esimerkiksi ibuprofeeni, ketoprofeeni ja muut vastaavat) heikentävät verihiutaleiden toimintaa, mikä voi lisätä mustelmia ja ihonalaisia pikkuvuotoja. Mustelmat loppuvat, kun tulehduskipulääkkeen lopetetaan.

Toinen lääkeryhmä ovat verenohennuslääkkeet, joita monet käyttävät veritulppien ehkäisyyn. Näistä yleisin on varfariini eli Marevan. Jos varfariinihoidon aikana alkaa ilmaantua mustelmia, on syytä tarkistaa veren hyytymisarvo (INR-tutkimus) ja tarvittaessa säätää sitä alemmaksi.

Pertti Mustajoki
professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.