Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Olen 56-vuotias täydellinen sohvaperuna. Paino on normaali (171/65), mutta vyötärö 82 cm. Nivelkivut ovat varpaissa ja sormissa miltei päivittäisiä, en kuitenkaan syö särkylääkkeitä kuin viime hädässä. Muuna lääkityksenä on Thyroxin. Mikä liikunta olisi parasta nivelille? Haluaisin vielä eläkkeelläkin tanssia. Olen työtön, joten salitreeni on liian kallista, miten sen voi korvata kotona?

Kysyjä ei tarkemmin kerro, onko varpaiden ja sormien kipujen syytä selvitelty, ja annettujen tietojen perusteella sitä voi vain arvailla. Yleinen kivistely sormissa ja varpaissa voi johtua monista syistä, joista hoidettavat syyt (esimerkiksi tulehdukselliset nivelsairaudet, aineenvaihduntasairaudet) tulisi ainakin sulkea pois. Onko lisäksi ulkoisia tekijöitä, kuten ahtaat kengät (tanssikengät?), korkeat korot, kylmä tai muu tavallisuudesta poikkeava kuormitus, joka niveliä rasittaa? Näihin tulisi tietenkin koettaa vaikuttaa. Valitettavan usein sitten jää jäljelle nivelrikko tai ”kuluma”, jota ei voi sinänsä hoitaa pois, mutta liikunta kyllä auttaa.

Yleinen ohje kolottaville nivelille on, että niitä tulisi käyttää. Salitreeni ei ole mitenkään välttämätöntä, varsinkaan sormien ja varpaiden pikkunivelille. Tärkeintä on, että niveliä käytetään koko niiden liikelaajuudellaan, mieluusti sopivasti mutta ei liian rasittavasti kuormittaen. Sormien nivelille hyvää treeniä on nyrkkiin mahtuvan kumipallon tai geeliä sisältävän ”stressipallon” puristelu lukuisia kertoja päivässä.

Varpaiden nivelille voi antaa liikettä istuallaan tai sohvalla maatessakin varpaita kipristelemällä. Vielä tehokkaampaa on varpaille nouseminen, sitäkin lukuisia kertoja päivässä. Jos kysyjä harrastaa tanssia, ei hän sittenkään taida ihan täydellinen sohvaperuna olla. Tanssin lisäksi parasta kaikista on reipas kävely, mieluimmin sauvoja kunnolla hyväksikäyttäen vähintään kahden ja puolen tunnin ajan viikossa sopivissa 30–60 minuutin jaksoissa.

Osmo Saarelma
yleislääketieteen erikoislääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.