Kesäaurinko tekee ihmiselle hyvää. Liika on kuitenkin liikaa, sillä UV-säteet vaikuttavat solujen perimään.

 Kesä tekee ihmiselle hyvää. Auringon säteet vahvistavat sopivina annoksina ihon suojamekanismeja: ne panevat melaniinisolut tuottamaan pigmenttiä ja orvaskedessä sijaitsevan tyvi- ja okasolukerroksen paksuntumaan. Niinpä kesäiho on talvi-ihoa vastustuskykyisempi. Jopa haavat paranevat nopeammin. Varttitunnin oleskelu auringossa kolme, viisi kertaa viikossa pitää elimistön D-vitamiinitehtaan käynnissä.

Kevyt päivetys viestii kyvystä nauttia auringosta viisaasti. Liika on kuitenkin liikaa, sillä UV-säteet vaikuttavat solujen perimään. Pahimmassa tapauksessa jotkin solut alkavat muuttua pahanlaatuisiksi. Pavunruskeaksi käristetty iho altistaa paitsi ihosyövälle myös ennenaikaiselle vanhenemiselle. Kun auringon UV-säteet heikentävät ihon elastiini- ja kollageenisäikeiden kimmoisuutta, iho väsähtää ja rypistyy. Ikäistään vanhemman näköisen naisen ihon uurteet viestivät useimmiten joko tupakasta tai auringosta. Viisas auringon ystävä ei ehdoin tahdoin altista itseään vaaroille.

UV-säteily aiheuttaa syöpää

Jo pitkään on tiedetty, että UV-säteistä lyhytaaltoisemmat eli UVBsäteet aiheuttavat melanoomaa. Melanooma eli tummasolusyöpä kehittyy tavallista useammin henkilölle, joka on lapsuudessaan polttanut nahkansa usein. Koska ihon palaminen auringossa johtuu auringon UVB-säteistä, aurinkovoiteisiin kehitettiin aikanaan erityinen suojakerroin (sk) eli Sun Protection Factor (SPF) vähentämään UVB-säteiden vaikutusta ihoon.

Viime vuosina on saatu näyttöä myös UVA-säteilyn vaarallisuudesta. Se tunkeutuu UVB-säteitä syvemmälle verinahkaan asti. UVA-säteilyn vaikutuksesta ihossa syntyy vapaita happiradikaaleja, jotka vahingoittavat solujen perimää, kollageenia, solukalvoja, proteiineja ja rasvoja.

UV-säteet aiheuttavat syöpää, olivat ne UVA:ta tai UVB:tä. Australialais- ja amerikkalaistutkimukset osoittavat, että elämän aikana kertynyt UV-säteily on merkittävä tekijä ihosyövän synnyssä. Koska suojakerroin ei kerro voiteen kyvystä suojata UVA-säteitä vastaan, asia pitää tarkistaa erikseen. Voidepurkissa täytyisi olla merkintä ”UVB+UVA-suoja”. Merkintä ei kuitenkaan ole yksiselitteinen laadun tae. Voiteiden välillä voi olla suuriakin eroja, joista kuluttaja ei valitettavasti tiedä tuon taivaallista.

Kemiallinen vai fysikaalinen?

Valtaosa aurinkosuodattimista on kemiallisia yhdisteitä, joista osa imeytyy verenkiertoon. Aikuisille filtterit ovat turvallisia. Ne imevät UV-säteet itseensä ja tekevät ne vaarattomiksi. Kaikkien Suomessa myytävien tuotteiden filtterien on täytettävä EU:n laatuvaatimukset. Alle kaksivuotiaille lapsille ei näitä kemiallisia suojayhdisteitä suositella. Alle vuoden ikäisille ei suositella aurinkovoiteita lainkaan.

Leikki-ikäiselle sopiva suojavoide perustuu fysikaaliseen suodatukseen. Alpeilla näkee vieläkin hiihtäjiä, jotka ovat peittäneet nenänsä valkoisella sinkkipastalla. Sinkki on kuin pelti, joka käännyttää säteet pois. Sinkkioksidi ja titaanidioksidi eivät imeydy ihoon ja verenkiertoon, joten ne sopivat myös leikki-ikäisille. Niiden koostumusta on kehitetty niin, että iho ei tule enää valkoiseksi vaan voide on läpinäkyvää. Varsinkin sinkkioksidia sisältävät mineraalisuojavoiteet ovat käytännössä osoittautuneet hyvin tehokkaiksi: ne torjuvat sekä UVA- että UVB-säteet.

Miten valitsen voiteen?

Aurinkovoiteen suojakerroin kertoo, kuinka hyvin voide suojaa ihon palamiselta eli UVB-säteiltä. Kerroin 6 tarkoittaa, että aurinkoa voi ottaa ihon palamatta kuusi kertaa kauemmin kuin ilman suojaa. Arvo on laskennallinen eikä kerro yksittäisen käyttäjän todellisuudesta vaan koehenkilöillä saaduista arvoista. Tarkka suojan ja suojan tarpeen arvioiminen on lähes mahdotonta.

Herkästi palava henkilö, jolla on siniset silmät, vaalea tai ehkä punertava tukka ja pisamainen iho, tarvitsee huomattavasti korkeamman suojan kuin ihonväriltään luonnostaan tummahko henkilö, joka ei pala helposti. Auringon UV-säteilyä ei pysty silmämääräisesti arvioimaan. Meren tai järven laineet voimistavat säteiden vaikutusta niin, että niistä saa osansa vaikka istuisi varjossa puun alla. Kannattaa muistaa myös, että UV-säteitä saa makuuasennossa nelinkertaisen määrän verrattuna siihen, että touhuaa kahdella jalalla. Kun pysyy liikkeessä, aurinko ei porota taukoamatta yhteen ja samaan kohtaan.

Todellisuudessa aurinkovoiteen suoja saattaa jäädä vaikkapa puoleen luvatusta, sillä harva käyttää sitä yhtä runsaasti kuin koehenkilöt. Eräässä tutkimuksessa kävi ilmi, että voiteen teho jopa suojakertoimella 50 on lähes nolla, jos voidetta sivellään vain ohuelti. Teho nousee tasaisesti voidekerroksen paksuuden mukaan.

Aikuisen pitäisi voidella keholleen voidetta vähintään pari kolme ruokalusikallista kerrallaan ja lisätä voidetta tunnin parin välein. Vedenkestävyys tarkoittaa sitä, että uida voi muttei kuivata pyyhkeellä. Pyyhe vie valtaosan voidetta mennessään. Lisäksi suojakerroin hupenee ajan mittaan myös itsestään.

Suomen Syöpäyhdistyksen ylilääkärin Matti Rautalahden mielestä alle 15:n suojakerrointa ei kannata käyttää ollenkaan. Hänen nyrkkisääntönsä viisaaseen auringonpalvontaan on selkeä: liialliselta auringonpaahteelta suojaudutaan ensisijaisesti sopivalla vaatetuksella ja pysymällä päivän polttavimmat hetket sisällä tai edes varjossa. Yhdestätoista kolmeen sopii hyvällä omallatunnolla viettää siestaa.

– Auringonsäteistä saa ja pitääkin nauttia kohtuudella. Vaikka iho tottuu aurinkoon, suojautumisesta ja sen lisänä aurinkovoiteesta ei kannata luopua kokonaan, hän opastaa.

Allergiaa auringosta

Ainakin yksi kymmenestä suomalaisesta kärsii kesän tullessa valoallergiasta. Iholle ilmaantuu pieniä, voimakkaasti kutiavia vesinäppylöitä. Koska oireet ilmaantuvat yleensä illalla tuntien viiveellä, aurinkoa ei aina tahdo arvata ihottuman aiheuttajaksi. Onneksi vaiva häviää yleensä päivässä parissa.

Ihoa voi karaista etukäteen ottamalla valohoitoa ennen kesäkautta. Jos karaisu jäi väliin, kannattaa kokeilla varta vasten allergisille kehitettyä aurinkosuojavoidetta (Eucerin). Uutuustuote sopii myös niille, joiden iholla aurinkovoide reagoi auringonsäteisiin ikävämmällä tavalla. Aurinkovoideihottumaa kutsutaan Mallorcan akneksi.

Myös monet lääkkeet aiheuttavat valoyliherkkyysreaktioita auringossa. Reaktio voi olla nopea, lähes välitön, jolloin iho ikään kuin ”palaa” auringossa normaalia herkemmin. Punoittavaa ihoa pistelee, ja sen pinnalle kehittyy rakkuloita. Viivästynyt allerginen reaktio muistuttaa usein nokkosrokkoa. Iho kutisee ja punoittaa – myös vaatteiden peittämällä alueella.

Apteekista tai lääkäriltä kannattaa varmistaa ennen aurinkomatkalle lähtöä, jotta omien lääkkeiden ja auringon kanssa ei tulisi ongelmia. Mahdollisia reaktion aiheuttajia ovat monet antibiootit (tetrasykliinit), tulehduskipulääkkeet (ketoprofeeni), psyykenlääkkeet (risperidoni), sydänja verenpainelääkkeet (nesteenpoistolääkkeet!), statiini-kolesterolilääkkeet, sienilääkkeet (itrakonatsoli, terbinafiini). Hormonilaastari täytyy pitää vaatetuksen alla, ettei auringonvalo hajota estrogeenia.

Lue lisää:
Auringolta suojautumisesta

Aurinkosuojatuotteista

Jos iho pääsee palamaan

  • elimistöön kehittyy tulehdustila
  • ensihoidoksi tarvitaan viileää suihkuttelua, kylpyä tai kääreitä
  • nestettä pitää juoda runsaasti nestetasapainon säilyttämiseksi
  • lievään punoitukseen riittää viilentävä ja kosteuttava after sun -voide
  • mieto hydrokortisonivoide on paikallaan, jos iho on tulehtunut ja punainen
  • aurinkoon ei ole paluuta ennen kuin iho on täysin parantunut.
Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Juuri nyt ihon pitäisi kestää kuivuutta, kylmää ja viimaa, mutta se on ohuimmillaan. Tunnista ongelmasi ja hoida se pois.

Kuiva sisä- ja ulkoilma, viima, pakkanen ja voimakkaat lämpötilanvaihtelut koettelevat ihon sietokykyä. Tuntuu, ettei mikään voide riitä pitämään sitä pehmeänä ja joustavana.

Ajattele ihonhoitoa kuin kerrospukeutumista. Monta pientä lisäkerrosta saavat paljon aikaan yhdessä.

Vaihda putsari kosteuttavampaan. Ota kasvovesi käyttöön, sekin on hoitotuote. Vaihda voide täyteläisemmäksi, niin se kosteuttaa enemmän. Muista myös suojata iho hyvin ulkoillessa.

Älä päästä poskipäitä paleltumaan. Jos iho kuitenkin kylmettyy, anna sen palautua hiljalleen huoneen lämmössä. Lisää vasta sitten kosteuttavaa voidetta iholle.

Jos mahdollista, pieni aurinkomatkakaan ei ole pahasta.

Aurinko paksuntaa ihon pintakerrosta ja lisää sen keramidi- ja vesipitoisuutta. Näin iho on vahvempi vastaanottamaan ympäristön rasitukset, pakkasen ja kuivuuden.

Ongelma 1. Iho on kireä ja kuiva

Kireä iho kertoo, että se on päässyt kuivumaan liikaa. Pehmeys palautuu kosteudella.

Tee näin

Lisäkosteuttamiseen on vaihtoehtoja. Jos haluat säilyttää hoitorutiinisi ennallaan, vaihda kaikki hoitotuotteet täyteläisemmiksi.

Jos et halua vaihtaa hyväksi kokemiasi tuotteita, täydennä niitä lisäkosteuttajalla. Se voi olla puhdistuksen jälkeen iholle levitettävä kasvo- tai hoitovesi, seerumi tai öljy. Tuote laitetaan puhtaalle iholle ennen kosteusvoidetta. Jos iho on kovin kuiva, voit kerrostaa hoitovettä ja seerumia tai öljyä. Kokeile myös kosteuttavaa naamiota.

Vältä

Älä pese kasvojen ihoa tavallisella saippualla tai vartalonpesuaineella, sillä niissä on paljon peseviä ainesosia, jotka kuivattavat kasvojen ihoa liikaa. Vältä myös alkoholipitoisia kasvovesiä.

Ongelma 2. Iho punoittaa ja aristaa

Herkkä iho reagoi punoittamalla kylmään, tuuleen, viimaan ja ilmansaasteisiin. Ole tarkkana myös tuotevalinnoissa ja vältä sellaisia, joiden tiedät ärsyttävän ihoasi.

Tee näin

Punoitus, kuumotus ja kutina voi olla tilapäisestä vaikkapa juuri viiman vuoksi. Ennakoi tilanteet, joissa iho todennäköisesti joutuu ylimääräiseen rasitukseen.

Käytä tuotteita, jotka lupaavat kosteuttaa, rauhoittaa, suojata ja vahvistaa ihon omaa suojaa. Hoida ja suojaa huolella etenkin kasvojen couperosaluetta.

Huomioi myös iän vaikutukset. Iho ohenee ja herkistelee enemmän iän myötä. Vaikka iho kesti aiemmin pitkän hiihtolenkin, nyt se voikin ärsyyntyä siitä.

Jos iho tuntuu aralta, vältä liiallista puunaamista ja koskettelua. Puhdistus aamulla ja illalla sekä kosteutus niiden jälkeen riittävät.

Vältä

Älä mene viimaan tai paukkupakkaseen ilman suojaa. Vältä myös voimakkaita lämpötilanvaihteluita, ei siis löylystä pakkaseen tai päinvastoin.

Ongelma 3. Iho hilseilee ja ahavoituu

Ihon pitkä kuiva kausi näkyy hilseilynä. Jos kuivuus jatkuu pidempään, iho pintaa alkaa karheutua ja se voi myös ahavoitua ja halkeilla.

Tee näin

Tarkasta, että hoitovoiteesi sisältää rasvahappoja. Kuivasta ihosta puuttuu luontaisia rasvoja, jotka estävät vedenhaihtumista. Voiteen rasvat tuovat kosteutta ihoon ja auttavat ihoa säilyttämään kosteutensa.

Kuorinta poistaa hilseilyn ja silittää ihon pintaa. Näin kosteuden imeytyminen ihoon helpottuu, kun voiteen ei tarvitse puskea itseään esteiden läpi.

Hoida halkeileva, ahavoitunut iho ehjäksi ja kuori vasta sitten kuollut solukko pois.

Suojaa iho viimalta ja pakkaselta sekä vaatteilla että voiteella.

Puhdista iho heti ulkoilun jälkeen ja levitä sille reilu kerros kosteuttavaa voidetta.

Vältä

Älä hankaa ihoa kovakouraisesti kuoriessa. Älä koskettele ihoa likaisin sormin, sillä rikkinäinen iho tulehtuu herkästi.

Ongelma 4. Iho on eloton, kirjava ja sinertävä

Kylmä kangistaa myös ihon aineenvaihduntaa ja verenkiertoa. Kun iho saa vähemmän ravintoa ja happea, pinta näyttää värittömältä.

Tee näin

Elottoman näköinen iho kaipaa vauhtia toimintoihinsa. Sivele voiteet napakoin ottein, jotta kasvolihaksetkin saavat hieman jumppaa. Älä unohda liikuntaa, sen vetreyttävä vaikutus näkyy myös kasvoilla.

Jos sinulla on kasvoharja, ota se käyttöön. Harjan hierova liike herättelee ihon verenkiertoa.

Koska ihon uusiutumisnopeus käy hieman hitaalla, vauhdita sitä kuorinnalla. Se poistaa ihoa samentavan solukon ja tehostaa ihon uusiutumista.

Kalpean, ohuen ihon läpi kuultaa entistä herkemmin verisuonet ja väsymyksen tummuus. Kätke ihon kirjavuus ihon väriä tasoittavalla, kosteuttavalla voiteella.

Vältä

Vaikka iho kaipaa nyt pientä pintatreeniä, ole kuitenkin hellävarainen. Älä venytä, vanuta tai kuori liikaa.

Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Minulla on ollut erittäin runsasta hiustenlähtöä jo yli vuoden ajan. Hiukseni ovat ohentuneet yli puolella, ja tukka alkaa näyttää tosi kaamealta. Hiuksia lähtee tasaisesti joka paikasta, mitään kaljuja laikkuja ei ole. Lääkärissä olen käynyt jo monesti, on otettu kilpirauhastestit ja verikokeita, mutta syytä ei löydy. Päänahastakaan ei löydy mitään, mikä viittaisi hiustenlähtöön. Vaihdoin e-pilleritkin koska luultiin, että ongelma saattaisi johtua niistä, mutta puoli vuotta vaihdon jälkeen en huomaa mitään eroa. Tukka likaantuu lähes heti pesun jälkeen. Joudun pesemään hiukset joka aamu ennen töitä, ja iltapäivällä ne ovat taas likaisen. Asiakaspalvelutyön takia tukkaa on pakko pestä. Kuivasampoota käytän välillä, mutta tuntuu että sekään ei auta kuin muutamaksi tunniksi. Missä on vika ja mikä voisi auttaa?

Kertomasi perusteella vaikuttaa siltä, että hiuspohja on voimakkaasti rasvoittuva, mikä on yksi tavallisimmista hiustenlähdön syistä.

Myös stressi tai rajoitettu ruokavalio voi olla hiustenlähdön taustalla. Joskus myös pitkät ja painavat hiukset, hiuspidennykset tai tiukka ponihäntä aiheuttavat mekaanisen hiustenlähdön. Monet lääkkeet voivat lisätä hiustenlähtöä, mutta ilmeisesti et käytä e-pillereiden lisäksi säännöllisesti mitään muita lääkkeitä.

Rasvoittuvaa hiuspohjaa voidaan vaikeissa tapauksissa hoitaa ehkäisyvalmisteiden kanssa otettavilla antiandrogeenisilla hormonivalmisteilla tai nesteenpoistolääke spironolaktonilla.

Joskus rasvoittuvan hiuspohjan hoitoon käytetään myös aknelääke isotretinoiinia pienellä annoksella. Kaikilla näillä lääkkeillä on kuitenkin myös sivuvaikutuksia. Ongelmassa kannattaa kääntyä ihotautilääkärin puoleen. Välttämättä hiuksia palauttavaa hoitoa ei löydy, mutta useimmiten pystytään säilyttämään olemassa olevat hiukset.

Hiuksia voi pestä joka päivä. Kannattaa valita tuuheuttavat sampoot ja hoitoainetta laittaa enemmän latvoihin, ei niinkään hiuspohjaan. Hormonaalisen talierityksen hoitoon tehoavat yleensä vain lääkkeet.
 

Marge Uibu
ihotautilääkäri

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.