Nyt kun sokerin vaarat ovat tapetilla, vaihdoin suklaani sokerittomaan, jossa on 0,07 g sakkaroosia /100 g. Syön noin 2 palaa suklaata päivässä. Onko sokerittomassa enemmän vai vähemmän terveysvaaroja kuin tavallisessa tummassa, vähintään 65% kaakaota sisältävässä suklaassa?

Kysyjän suklaan käyttömäärä on erittäin kohtuullinen ja tämä tapa voi hyvin jatkua. Kyseessä on erinomainen esimerkki sopivasta herkuttelutuotteen käyttömäärästä! Näin kohtuullisen suklaamäärän sisältämän sokerin määrä on ruokavalion kokonaisuudessa niin pieni, että suklaa voi hyvin olla sokeria sisältävääkin. Sokeria voi ravitsemussuositusten mukaan olla ruokavaliossa enintään 50 g päivässä.

Sokerittomissa suklaissa makeutusaineena voi olla mm. sorbitolia, joka muiden sokerialkoholien (ksylitoli, mannitoli, maltitoli, laktitoli) tapaan voi aiheuttaa joillekin vatsavaivoja. Sokeria sisältävä suklaa on heidän vatsalleen parempi vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ursula Schwab
Ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Entäs sitten stevialla makeutetut suklaat?

Itse teen perheelleni usein niin että käytän osan valmista suklaata ja lisään siihen mm. steviaa, kaakaota, paahdettuja hampunsiemeniä rouhittuna jne. Maku yleensä voittaa lähes kaikki valmiina myytävät suklaat ja sokerin määrä suhteessa pienenee.

Stevia yksin ei tunnu kovin hyvältä mutta yhdessä sokerin kanssa voittaa jopa pelkän sokerin maun.

Erityisen hyvä makeuttaja tuo on tuoremehuissa. Joku varmaan alkaisi paasaamaan, että sitten syödään enemmän jotain muuta tms. mutta ei pidä paikkaansa ja 2 pienen lapsen kanssa makeat jälkiruoat ovat must. Pitää vain syödä hyvin ja pitää makeat pienenä lisänä ruokavaliossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla