Laihduttaako palelu, kukkiiko iho pakkasella? Entä miten voi allerginen sateen jälkeen, terveyskeskuslääkäri Pekka Kirstilä?

1. Kylmä ja pakkanen voivat aiheuttaa allergiaoireita.

Tarua. Iho voi reagoida kylmälle nokkosrokkopaukamilla. Hengitysteiden sairauksien, allergioiden ja astman oireet voivat myös kylmällä vaikeutua. Kylmä ei kuitenkaan aiheuta allergiaa vaan lähinnä fysikaalista ärsytystä.

2. Pieni palelu laihduttaa.

Totta, koska ihminen on tasalämpöinen. Lämmön tuottoon kuluu energiaa, minkä seurauksena laihtuu. En suosittelisi tätä kuitenkaan, koska saatava hyöty on lähinnä teoreettinen eikä itsensä paleluttaminen ole järkevää. Vaikka vilustuminen ei suoraan aiheutakaan flunssaa, se voi heikentää limakalvojen vastustuskykyä viruksia vastaan.

3. Musta ja lumeton talvi masentaa.

Totta. Pimeään vuodenaikaan voi liittyä kaamosmasennus, jonka tarkkaa syntymekanismia ei tiedetä. Hoitona käytetään muun muassa kirkasvaloa, jonka ääressä istutaan puolesta tunnista tuntiin joka aamu. Se rytmittää ”sisäistä kelloamme” ja vähentää päiväväsymystä.

4. Kovalla pakkasella pää voi jäätyä.

Tarua. Märät hiukset voivat jäätyä. Nenänpää, posket ja korvannipukat ovat alttiit paleltumille. Se, jonka pää on jäässä, on kuollut.

5. Viima ja pakkanen pahentavat aknea.

Tarua. Ihon lämpötilan muuttuessa sen luonnollinen punoitus voi tosin vaihdella, mutta tämä johtuu pinnallisen verenkierron muutoksista. Sen sijaan uusien tutkimusten mukaan varsinkin rasvattomat maitotuotteet saattavat pahentaa akneoireita. Myös hormoneilla on vaikutusta
akneen.

6. Paukkupakkanen tappaa bakteerit.

Tarua. Bakteerit eivät kuole kylmässä, korkeintaan niiden lisääntyminen hidastuu. Bakteeritautien tartunnan kulkuun pak-kasilmat eivät vaikuta. Bakteerit voidaan eliminoida riittävän korkealla lämmöllä, esimerkiksi keittämällä.

7. Kylmä sää kangistaa niveliä ja saa luut kolottamaan, lämmin hellii niitä.

Tarua. Väitteelle ei löydy todisteita. Lienee hyvin henkilökohtaista, miten kukin lämmön ja kylmän kohdallaan kokee.
 
8. Pakkasella kannattaa kuntoilla maltillisesti.

Totta. Sopeutuminen poikkeavaan kylmyyteen ja myös kuumuuteen kuormittaa elimistöä, vaikka ei erityisesti ponnistelisikaan. Kylmällä kuntoillessa pitää erityisesti ottaa huomioon omat sairaudet, ja kaikkien tulee suojautua paleltumilta. Paljaan ihon suojaus ja kerrospukeutuminen ovat tärkeitä.

9. Aurinko helpottaa monien ihosairauksien oireita.

Totta. Auringonvalo on usein hyödyllistä esimerkiksi psoriaasissa ja atooppisessa ihottumassa. Oireet lieventyvät, mutta kokonaan taudit eivät toki parane.

Lue lisää Kuntoile kulmässä turvallisesti, Avantouinti - renoutta ja kylmänkaraisua

Kuva Shutterstock

Liikunta auttaa karistamaan liikakilot, eikä siihen tarvita hikirääkkiä.

  1. Treenaa lihaskuntoa, kuntosalilla tai jumpassa. Jos laihdutat ja harrastat vain aerobista liikuntaa, menetät enemmän kallisarvoista lihasmassaa.
  2. Muista kevyt liikunta, kuten kävely. Se vähentää stressihormonien määrää, palauttaa kovista treeneistä ja auttaa säätelemään ruokahalua.
  3. Vaihtele lajeja, niin lihakset saavat uutta ärsykettä ja motivaatio pysyy korkealla.
  4. Lisää arkiaktiivisuutta. Monta kevyttä liikuntapätkää päivässä on parempi kuin hikirääkki kerran viikossa. Jokainen minuutti lasketaan: kävele pysäkinvälit ja nouse tuolista vähintään kerran tunnissa.

Asiantuntija: Katriina Kukkonen-Harjula, liikuntalääketieteen dosentti, erikoislääkäri, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri.

Vierailija

Laihdut liikkuen, kun teet näin

Erinomainen kansantajuinen artikkeli englanninkielellä siitä miksei pelkästään liikunnan lisääminen johda laihtumiseen. Ruokavalio on painonpudotuksessa avainasemassa. Liikunta on terveyden ja toimintakyvyn kannalta hyödyllistä ja painonpudotuksessa säästää lihasmassaa. Mutta pelkästään liikunnan avulla painonpudotus ei onnistu. https://www.vox.com/2016/4/28/11518804/weight-loss-exercise-myth-burn-ca...
Lue kommentti
Kuva Shutterstock

Jos ylipainoa on paljon, laihdutuksen alkuun voi olla hyvä ottaa tiukempi jakso, jolla painon lasku saadaan vauhtiin. Lue miten se onnistuu.

Nopeat tulokset antavat voimia jatkaa laihduttamista sittenkin, kun painon putoaminen on hitaampaa. Näin ainakin sanotaan.

– Moni toivoo näkyviä tuloksia nopeasti. Se lisää motivaatiota. Vielä tärkeämpää olisi kuitenkin ymmärtää, mikä on realistinen tavoite. Kilo viikossa on kova vauhti, ja epärealistiset tavoitteet taas syövät motivaation, ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo.

Hän on huolissaan television laihdutusohjelmien antamasta kuvasta, että paino voisi jatkuvasti laskea useita kiloja viikossa. Se on mahdollista vain, jos henkilöllä on todella merkittävää lihavuutta tai runsaasti nestekertymiä. Jo kilon viikkotahti vaatii paljon päivittäistä ponnistelua. Puoli kiloa viikossa olisi realistisempi tavoite, vaikka sitäkään ei saavuta ilman vaivannäköä.

Liian tiukka alku laihduttamiselle voi laukaista ahmimisreaktion.

Syömisen hallinta voi muutenkin hajota, jos aloitus jättää liian nälkäiseksi.

– Tiukemmassa aloituksessa on myös tärkeää syödä paljon kasviksia, reilusti proteiinia ja kohtuullisesti rasvaa. Miehet sietävät hiilihydraattien karsimista melko hyvin, mutta naisten keho saattaa mennä jumiin, jos hiilihydraateista karsitaan liikaa. Laihduttaessa on tärkeää kuulostella omaa oloa. Olisi loistavaa, jos joku olisi tukemassa ja tarvittaessa ohjaisi oikeaan suuntaan, oli apuna sitten asiaan perehtynyt ystävä tai alan ammattilainen, Palssa toteaa.

Pussikuurille vai ei?

Välillä jo unohdetut VLC- tai ENE-dieetit tekevät paluuta. Niitä suositellaan myös terveydenhuollossa. Niukka, alle 800 kalorin päivittäinen energiansaanti on vauhdikas tapa pudottaa ensimmäisiä

kiloja. Toisaalta näin tiukka aloitus voi olla joillekin liikaa, eikä syömistä kuurin jälkeen saadakaan hallintaan.

– Pussikuurit eivät opeta uusiin ruokailutottumuksiin, vaan todellinen muutos alkaa vasta kuurien jälkeen. Jos laihduttamisen haluaa aloittaa erittäin niukkaenergisellä jaksolla, on entistä tärkeämpää, että kuurin jälkeen saa apua ruokavaliomuutoksen tekemisessä.

Anette Palssa suosittelee ennemmin normaalilla ruoalla toteutettavaa niukkaenergistä jaksoa kuin valmiiden ENED-valmisteiden käyttämistä.

– Kun syö tavallista ruokaa aluksi hyvin vähäenergisesti, on helpompaa jatkaa pysyvien muutosten tekemiseen. Ja jos määriteltyjen päiväannosten jälkeen on vielä nälkä, proteiinia voi syödä lisääkin, eikä painon lasku siitä juuri hidastu, Palssa toteaa.

Tee näin, jos haluat aloittaa vauhdilla (energiaa alle 800 kcal päivässä)

Tätä dieettiä voi noudattaa enintään kaksi viikkoa ilman lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjausta. Jos on säännöllisellä lääkityksellä, tulee aina keskustella lääkärin kanssa ennen niukkaenergisen dieetin aloittamista.

Päivän ruoat

  • Kasviksia 500–800 grammaa, josta hyvin tärkkelyspitoisia. kuten juureksia, enintään 300 grammaa. Ei perunaa, bataattia tai maissia.
  • Proteiinia kaksi 100 gramman annosta vähärasvaista lihaa tai kalaa, kaksi desiä rasvatonta raejuustoa ja yksi desilitra rasvatonta rahkaa.
  • Rasvaa 30 grammaa, esimerkiksi kaksi ruokalusikallista oliivi- tai rypsiöljyä.
  • Marjoja 1–2 desiä. Ei hedelmiä viljaa vain yksi näkkileipä tai pieni annos puuroa. Ei muita viljatuotteita tai sokeria.
  • Monivitamiinivalmiste
  • Nestettä 2–3 litraa vettä, kivennäisvettä, teetä, yrttijuomia ja sokeroimattomia juomia. Kahvia 1–2 kupillista päivässä.