Kun laihtuja pudottaa ruokamääriä, myös ravintoaineiden saanti vähenee. Riittävät vitamiinit ja hivenaineet voi varmistaa syömällä dieetilläkin monipuolisesti. Monivitamiinivalmiste on hyvä ja turvallinen lisä.

Laihtujan kannattaa muistaa, että pikkulinnun annoksia kooltaan muistuttava ruokamäärä tarkoittaa myös vähempiä ravintoaineita.

Alle 1 600 kilokalorin dieetillä monivitamiini-kivennäisainevalmiste on hyvä lisä. Siitä saa kerralla kaikki tärkeät voima-aineet.

Apteekeissa ja suomalaisissa verkkoapteekeissa myytävissä vitamiini- ja kivennäisainevalmisteissa on useimmiten maltilliset ravintoaineiden annokset, mutta silti niitäkin kannattaa tarkastella kriittisesti. Laihiksellakaan ei ole tarvetta mega-annoksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kasvisten, hedelmien ja marjojen roima lisääminen korjaa tilannetta. Pehmeitä rasvoja, siis kalaa, kasviöljyjä ja pähkinöitä, ei kilojen karistuksessa pidä unohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Useat erittäin niukkaenergiseen dieettiin (alle 800 kcal päivässä) tarkoitetut kliiniset ravintovalmisteet sisältävät kaikki tärkeät ravintoaineet.

Niukka mutta monipuolinen dieetti

Noin 1 600 kilokalorin dieetin voi toteuttaa niin, että siitä saa lähes kaikkia vitamiineja ja kivennäisaineita suositellun määrän.

Alla olevan esimerkkipäivän ruokavalio on sen verran monipuolinen, että vain harvojen ravintoaineiden saannissa jäädään alle suositusten. Päivään mahtuu kasvisten, hedelmien ja marjojen lisäksi kalaa, maitotuotteita ja täysjyväviljaa.

Esimerkkipäivän syomisistä kertyy folaatteja kertyy 98 prosenttia saantisuosituksesta. Hedelmällisessä iässä olevien suositus on korkeampi, siksi heillä folaatin saanti jää 59 prosenttiin.

A-vitamiinia tulee naisille 71 prosenttia, miehillä 55 prosenttia suosituksesta. Muita vitamiineja tulee enemmän kuin vähimmäissuositus.

Kalsiumia esimerkkipäivänä saa 90 prosenttia suosituksesta. Rautasuosituksesta naiset saavat 60 prosenttia, miehille päivän ruoasta saatu rauta riittää.

Jodia tulee enemmän kuin suositus. Magnesium riittää naisille, mutta miesten saantisuosituksesta jää uupumaan joitakin prosentteja.

Ravintoaine- ja kivennäisainemäärät on laskettu Finelissä. Samassa paikassa voi tarkistaa oman dieettinsä sisältämät voima-aineet.

Aamiainen:

Lautasellinen kaurapuuroa, desi mustikoita, maitokahvi ja lasi appelsiinitäysmehua

Poimintoja ravintosisällöstä (luvut pyöristetty):

folaatti 62,6 µg
B12-vitamiini 0,1 µg
C-vitamiini 70,5 mg
A-vitamiini 3,8 µg
D-vitamiini 0,25 µg
E-vitamiini 1,7 mg
K-vitamiini 6,6 µg
kalsium 91,8 mg
rauta 3 mg
jodi 47,4 µg
magnesium 93,4 mg

Lounas:

Broilersalaatti, ranskalainen salaattikastike, ruisleipäviipale, margariini, maito

folaatti 104,8 µg
B12-vitamiini 1,5 µg
C-vitamiini 73,6 mg
A-vitamiini 208 µg
D-vitamiini 2,38 µg
E-vitamiini 5,49 mg
K-vitamiini 132,7 µg
kalsium 278,7 mg
rauta 2,8 mg
jodi 40,4 µg
magnesium 99,9 mg

Välipala:

Omena

folaatti 5,0 µg
B12-vitamiini 0 µg
C-vitamiini 12 mg
A-vitamiini 8,9 µg
D-vitamiini 0 µg
E-vitamiini 0,42 mg
K-vitamiini 10 µg
kalsium 6 mg
rauta 0,14 mg
jodi 2 µg
magnesium 6,9 mg

Päivällinen:

Uunilohi, riisi, kermaviilikastike, parsakaali, salaatti, ranskalainen salaattikastike

folaatti 80,9 µg
B12-vitamiini 5,6 µg
C-vitamiini 42,8 mg
A-vitamiini 103,7 µg
D-vitamiini 13 µg
E-vitamiini 4,8 mg
K-vitamiini 79,3 µg
kalsium 111,8 mg
rauta 2,1 mg
jodi 190,2 µg
magnesium 85 mg

Iltapala

Jogurttipikari, kauraleipäviipale, margariini, juustosiivu, paprikaa

folaatti 41,6 µg
B12-vitamiini 0,5 µg
C-vitamiini 78 mg
A-vitamiini 173,7 µg
D-vitamiini 2,1 µg
E-vitamiini 1,6 mg
K-vitamiini 6,9 µg
kalsium 229,8 mg
rauta 1 mg
jodi 27,4 µg
magnesium 37,1 mg

Asiantuntija erikoistutkija Sari Niinistö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Lue lisää:

Vitamiinit: mistä ja miten paljon
Näillä resepteillä lisää B-vitamiinia ruokapöytään
Vitamiineja vähällä vaivalla
Hiven- ja kivennäisaineet hyvästä ruoasta
Teema-kokonaisuus: Paino hallintaan

Kesäkilot, syyskilot, Joulukilot, kevätkilot ja koko vuoden kilot. Mitä muuta media osaa?

 

Monipuolinen ja terveellinen ravinto ja /tai kotiruoka on pelkkä tyhjä fraasi, jota suurin osa suomalaisista ei edes ymmärrä. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä yliprosessoitu vilja. Toinen haaste tulee ravintoaineiden imeytymisestä. Monen suomalaisen suoliston toiminta on kaukana optimaalisesta. 

 

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein.

 

Ruokavalio ratkaisee jopa 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä, kasvamisesta (lapset), lihaskunnon kasvattamisesta ja ylläpidosta sekä lihasten palautumisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa. 

 

Liian monelle "tavallinen" kotiruoka on lisäainepitoisia ravinneköyhiä eineksiä, viljaa eri muodoissaan, sokeria, keinotekoisia makeutusaineita, prosessoituja kasviöljyjä (margariinit, kasvirasvakermat jne...), sokerisia muroja, sekä sokerisia maitotaloustuotteita. Sellainen ruoka ei riitä. Se sairastuttaa.

 

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

 

Ruoansulatuksessa hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja muiksi sokereiksi, jotta ne voivat imeytyä. Glukoosin ylimäärä varastoidaan lihaksiin glykogeenina. Pieni osa glukoosista varastoituu maksaan. Kun maksan glykogeenivarastot ovat täynnä, muuttaa maksa ylimäärän glukoosin rasvaksi elimistöön ja yleensä siihen vyötärölle haitalliseksi sisäelinrasvaksi.

 

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

 

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttää rasvaa pääasiallisena polttoaineena. Silloin rasva ei aiheuta mitään ongelmia. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Rasvalla taas ei ole mitään vaikutusta insuliiniin. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Pelkkää rasvaa syömällä ihminen laihtuu, mikä on fysiologinen fakta. Mutta, jos ravinto sisältää vaihtelevan määrän hiilihydraattia, niin tämä yhdessä rasvan kanssa lihottaa ja aiheuttaa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu, vaikka söisi rasvaa.

 

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

 

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

 

http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm

 

Kuulostiko liian helpolta?

 

Laihdutus on järjetön bisnes, kun kaikki päivälehdet ja aikakauslehdet ovat viimeisen 30 vuoden aikana joka kevät, syksy ja talvi kirjoitelleet milloin mitäkin laihdutusopasta ja liikuntavinkkejä lehtiinsä, jotta lehti myy. Kauppa se on joka kannattaa. Ja tyhmä ei ole se, joka pyytää, vaan se joka maksaa. Kun mitään uutta ei tapahdu ihmisen fysiologiassa eikä tule tapahtumaan, niin kerrataan vanhoja asioita vuodesta toiseen hiukan artikkelia muuttaen. Lisäksi kaikenlaista rasvasiepparipilleriä, laihdutusryhmää, ateriankorviketta, laihdutuspirtelöä, välipalapatukkaa ja vaikka mitä ihmeainetta myydään miljardeilla, jotta rasva palaa, vaikka kansa ei laihdu eikä tervehdy yhtään, päinvastoin.

 

Missä vika?

 

Ja virallinen taho ja heitä edustavat tyypit (mm. viralliset ravitsemusterapeutit) kyllä varmistavat, että Matti ja Maija Meikäläinen jatkossakin aloittavat aamunsa mikropuurolla ja rasvattomalla maidolla sekä vetävät leipää naamariinsa aamusta iltaan margariinilla, etteivät vaan laihtuisi ja tervehtyisi.

 

Nykyinen virallinen ravivitsemustutkimus ja -suositus on käytännössä pelkkää markkinointia.

 

Virallisilla ravitsemusterapeuteilla on niskassa VRN, valtion ravitsemusneuvottelukunta, joka määrittää ravitsemuspoliittisen linjan. Siitä ei noin vain lipsuta, jos mieli pysyä työllistyneenä. Eli vältä heitä.

 

Mitä muuta Pekka Puskan pulju on saanut aikaan, kuin -50 luvulta terveen kansan sairaaksi. Ja kaksituhatpäisen puolityöttömän lääkärikunnan nostettua 20 000 täysin työllistettyyn lääkäriin ja 700 lääkärin vajeeseen. Eikä sekään riitä !!!! Eikä kukaan reagoi, eikä tee asialle mitään?

Olipa mielenkiintoista lukea tavallisten lukijoiden kommentteja. Joka tapauksessa ns. valkoinen leipä ei lisää laihtumista eikä rasvanåolttoa. Samoin ovat leikkeleet. tarvitaan kuitu- ja proteiinipitista ruokaa, että tasapaino säilyy. Kannattaa yrittää. Vähän ihmettelin kun jokaisen aterian välissä oli vitamiiniluetteot. Vitamiineja ei nim. kannata ottaa ylisuuria märiä. Toiset niistä aiheuttavat jopa haittaa ykisuurina anniksina. Tästä aiheesta olisi kiva saada tietää lisää täsmätietoa. Kiitän etukäteen vastauksesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla