Kun laihtuja pudottaa ruokamääriä, myös ravintoaineiden saanti vähenee. Riittävät vitamiinit ja hivenaineet voi varmistaa syömällä dieetilläkin monipuolisesti. Monivitamiinivalmiste on hyvä ja turvallinen lisä.

Laihtujan kannattaa muistaa, että pikkulinnun annoksia kooltaan muistuttava ruokamäärä tarkoittaa myös vähempiä ravintoaineita.

Alle 1 600 kilokalorin dieetillä monivitamiini-kivennäisainevalmiste on hyvä lisä. Siitä saa kerralla kaikki tärkeät voima-aineet.

Apteekeissa ja suomalaisissa verkkoapteekeissa myytävissä vitamiini- ja kivennäisainevalmisteissa on useimmiten maltilliset ravintoaineiden annokset, mutta silti niitäkin kannattaa tarkastella kriittisesti. Laihiksellakaan ei ole tarvetta mega-annoksiin.

Kasvisten, hedelmien ja marjojen roima lisääminen korjaa tilannetta. Pehmeitä rasvoja, siis kalaa, kasviöljyjä ja pähkinöitä, ei kilojen karistuksessa pidä unohtaa.

Useat erittäin niukkaenergiseen dieettiin (alle 800 kcal päivässä) tarkoitetut kliiniset ravintovalmisteet sisältävät kaikki tärkeät ravintoaineet.

Niukka mutta monipuolinen dieetti

Noin 1 600 kilokalorin dieetin voi toteuttaa niin, että siitä saa lähes kaikkia vitamiineja ja kivennäisaineita suositellun määrän.

Alla olevan esimerkkipäivän ruokavalio on sen verran monipuolinen, että vain harvojen ravintoaineiden saannissa jäädään alle suositusten. Päivään mahtuu kasvisten, hedelmien ja marjojen lisäksi kalaa, maitotuotteita ja täysjyväviljaa.

Esimerkkipäivän syomisistä kertyy folaatteja kertyy 98 prosenttia saantisuosituksesta. Hedelmällisessä iässä olevien suositus on korkeampi, siksi heillä folaatin saanti jää 59 prosenttiin.

A-vitamiinia tulee naisille 71 prosenttia, miehillä 55 prosenttia suosituksesta. Muita vitamiineja tulee enemmän kuin vähimmäissuositus.

Kalsiumia esimerkkipäivänä saa 90 prosenttia suosituksesta. Rautasuosituksesta naiset saavat 60 prosenttia, miehille päivän ruoasta saatu rauta riittää.

Jodia tulee enemmän kuin suositus. Magnesium riittää naisille, mutta miesten saantisuosituksesta jää uupumaan joitakin prosentteja.

Ravintoaine- ja kivennäisainemäärät on laskettu Finelissä. Samassa paikassa voi tarkistaa oman dieettinsä sisältämät voima-aineet.

Aamiainen:

Lautasellinen kaurapuuroa, desi mustikoita, maitokahvi ja lasi appelsiinitäysmehua

Poimintoja ravintosisällöstä (luvut pyöristetty):

folaatti 62,6 µg
B12-vitamiini 0,1 µg
C-vitamiini 70,5 mg
A-vitamiini 3,8 µg
D-vitamiini 0,25 µg
E-vitamiini 1,7 mg
K-vitamiini 6,6 µg
kalsium 91,8 mg
rauta 3 mg
jodi 47,4 µg
magnesium 93,4 mg

Lounas:

Broilersalaatti, ranskalainen salaattikastike, ruisleipäviipale, margariini, maito

folaatti 104,8 µg
B12-vitamiini 1,5 µg
C-vitamiini 73,6 mg
A-vitamiini 208 µg
D-vitamiini 2,38 µg
E-vitamiini 5,49 mg
K-vitamiini 132,7 µg
kalsium 278,7 mg
rauta 2,8 mg
jodi 40,4 µg
magnesium 99,9 mg

Välipala:

Omena

folaatti 5,0 µg
B12-vitamiini 0 µg
C-vitamiini 12 mg
A-vitamiini 8,9 µg
D-vitamiini 0 µg
E-vitamiini 0,42 mg
K-vitamiini 10 µg
kalsium 6 mg
rauta 0,14 mg
jodi 2 µg
magnesium 6,9 mg

Päivällinen:

Uunilohi, riisi, kermaviilikastike, parsakaali, salaatti, ranskalainen salaattikastike

folaatti 80,9 µg
B12-vitamiini 5,6 µg
C-vitamiini 42,8 mg
A-vitamiini 103,7 µg
D-vitamiini 13 µg
E-vitamiini 4,8 mg
K-vitamiini 79,3 µg
kalsium 111,8 mg
rauta 2,1 mg
jodi 190,2 µg
magnesium 85 mg

Iltapala

Jogurttipikari, kauraleipäviipale, margariini, juustosiivu, paprikaa

folaatti 41,6 µg
B12-vitamiini 0,5 µg
C-vitamiini 78 mg
A-vitamiini 173,7 µg
D-vitamiini 2,1 µg
E-vitamiini 1,6 mg
K-vitamiini 6,9 µg
kalsium 229,8 mg
rauta 1 mg
jodi 27,4 µg
magnesium 37,1 mg

Asiantuntija erikoistutkija Sari Niinistö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Lue lisää:

Vitamiinit: mistä ja miten paljon
Näillä resepteillä lisää B-vitamiinia ruokapöytään
Vitamiineja vähällä vaivalla
Hiven- ja kivennäisaineet hyvästä ruoasta
Teema-kokonaisuus: Paino hallintaan

Laihduttaja, varmista vitamiinit ja kivennäisaineet

Kesäkilot, syyskilot, Joulukilot, kevätkilot ja koko vuoden kilot. Mitä muuta media osaa? Monipuolinen ja terveellinen ravinto ja /tai kotiruoka on pelkkä tyhjä fraasi, jota suurin osa suomalaisista ei edes ymmärrä. Esimerkiksi pasta, ruispala ja big mac ovat eri ruokia, mutta kaikkien pääraaka-aineena on sama ravinneköyhä yliprosessoitu vilja. Toinen haaste tulee ravintoaineiden imeytymisestä. Monen suomalaisen suoliston toiminta on kaukana optimaalisesta. Kun proteiinien, rasvojen ja...
Lue kommentti

Laihduttaja, varmista vitamiinit ja kivennäisaineet

Olipa mielenkiintoista lukea tavallisten lukijoiden kommentteja. Joka tapauksessa ns. valkoinen leipä ei lisää laihtumista eikä rasvanåolttoa. Samoin ovat leikkeleet. tarvitaan kuitu- ja proteiinipitista ruokaa, että tasapaino säilyy. Kannattaa yrittää. Vähän ihmettelin kun jokaisen aterian välissä oli vitamiiniluetteot. Vitamiineja ei nim. kannata ottaa ylisuuria märiä. Toiset niistä aiheuttavat jopa haittaa ykisuurina anniksina. Tästä aiheesta olisi kiva saada tietää lisää täsmätietoa. Kiitän...
Lue kommentti