Syön tuskin mitään, ja silti kiloja vain kertyy. Syyt voivat yllättää.

Voiko laihdutus lihottaa?

Hyvin vähän syövä saattaa lihoa herkästi erityisesti, jos hän ei liiku. Voimakkaassa laihduttamisessa keho tottuu pieneen energiansaantiin ja kehittää säästötilan. Moni lihoo epäonnistuneen laihduttamisen
takia, koska keho puolustautuu energianpuutetta vastaan. Nykyiset laihdutusohjeet korostavat väärin kiloja, vaikka pitäisi katsoa rasvaprosenttia.

Yksi syy herkkään lihomiseen laihdutuksen jälkeen on kehon sisäinen kannibalismi. Ihmiset menettävät laihdutuksessa liikaa rasvatonta kudosta eli lihasta ja luuta, jotka määräävät perusenergiantarpeen.

Laihduttaminen epäonnistuu lähes aina, jos yrittää laihtua ilman liikuntaa. Liikkumalla pystyy säilyttämään lihaksensa. Nuori pystyy kehittämään kudoksensa takaisin, mutta yli 50-vuotiaille se on jo vaikeaa.

Voinko lihoa, jos syön liian vähän?

Jos syö liian vähän, päätyy usein kuitenkin syömään liikaa. Niukka ravinto altistaa ahmimiselle, joka on nykyään hyvin yleistä. Itseään nälässä pitävä
syö herkästi liikaa sitten, kun ruokaa on tarjolla. Keho yrittää paikata normaalia energiatarvettaan. Näin käy helposti esimerkiksi iltaisin työpäivän jälkeen.

Lihottavatko lääkkeet tai e-pillerit?

Tietyt lääkkeet saattavat lihottaa. Kortisoni lihottaa lähinnä lisäämällä ruokahalua, mutta usein haittavaikutus on pienempi paha kuin jättää lääke ottamatta.

Lääkkeiden haitoista kerrotaan yleensä potilaalle etu­käteen, joten lääkkeen lihottavuus ei pitäisi olla yllätys. E-pillerit voivat turvottaa eli lisätä nesteen kertymistä elimistöön. Monelle painoon vaikuttavalle lääkkeelle on kuitenkin vaihtoehtoja. Niistä kannattaa puhua vaikkapa gynekologin kanssa e-pillereitä valittaessa.

Miksi alkoholi lihottaa?

Alkoholi ei ole laihduttajan ystävä. Moni, joka ei keksi syytä lihomiseensa, lihoo juuri alkoholin takia. Juominen lihottaa kaikkia muita paitsi alkoholisteja, joiden aineenvaihdunta on pahasti häiriintynyt. Alkoholissa on paljon kaloreita, jotka keho polttaa itsekkäästi ensin. Kaikki muut ravinto­aineet varastoituvat.

Alkoholin kalorit ovat ylimääräisiä, koska ne ovat ravitsemuksellisesti turhia. Kilojen kannalta on haitallista juoda usein, vaikka joisi vähän. Alkoholi lisää ruokahalua ja vähentää tietoista tunnetta siitä, miten paljon on järkevää syödä. Alkoholin kalorit kertyvät usein rasvakudokseksi vyötärölle, minkä takia puhutaan kaljamahasta. Vyötärön seudulle kertyvä rasva on terveydelle haitallisinta.

Lihottaako iltasyöminen?

Unettomuuteen liittyy usein niin sanottu yösyöjän oireyhtymä, eli uniongelmista
kärsivä syö illalla saadakseen unta. Iltasyöminen kerryttää herkästi kiloja, koska yöllä kaloreita ei kulu samalla tavalla kuin päivällä. Iltatankkausta parempi vaihtoehto on opetella säännöllinen rytmi, joka sisältää mieluisan
ja rentouttavan tekemisen ohella kevyen iltapalan.

Voiko lihominen olla sukurasite?

Sukurasitteen tunnistaa katsomalla lähisukulaisiaan. Alttius lihomiseen ei kuitenkaan tarkoita, ettei painoonsa voisi vaikuttaa. Siksi geeneillä ei voi perustella lihomista. Ne kannattaa hyväksyä ja ottaa huomioon elämäntavoissa ja erityisesti ruokailutottumuksissa.

Kaksi kolmasosaa ihmisistä lihoo hieman herkemmin kuin toiset, koska heillä on alttiutta lihomiseen. Geenit vaikuttavat yleensä ruokahaluun ja ihmisen luontaiseen aktiivisuuteen. Temperamentista riippuen toiset liikkuvat enemmän paikalla ollessaankin, koska he tekevät tahatonta liikettä käsillään ja kehollaan. Geenit vaikuttavat myös jonkin verran kehon koostumukseen. Tulevaisuudessa on mahdollista, että joitakin geenejä voi sammuttaa ja toisia sytyttää.Voiko lihomisen taustalla olla sairaus?

Sairaudet selittävät lihomista hyvin harvoin. Kilpirauhasen vajaatoimintaan tai kakkostyypin diabetekseen voi liittyä lievä alttius lihomiseen tai toisaalta vaikeus laihtua. Sairautta voi syyttää omasta lihomisestaan lähinnä silloin, kun on kykenemätön liikkumaan vaikka nivel­rikon takia. Liikalihavuus itsessään altistaa kroonisille sairauksille, kuten kakkostyypin diabetekselle.

Kroonisesti sairas jaksaa liikkua vähemmän. Liikkumattomuus taas pahentaa sairauksia. Myös erilaiset liikkumisen rajoitteet estävät liikuntaa, ja monet lihovat sen takia. Lihominen on henkilökohtaisesti iso taakka ja vaikuttaa helposti mielialaan. Vanhemmilla ihmisillä liikkumattomuus voi edistää lihaksistoa surkastuttavan hauraus-raihnaisuusoireyhtymän syntyä.

Asiantuntijana Aila Rissanen professori, sisätautien erikoislääkäri, HYKSin lihavuus-tutkimusyksikkö

Kokeile Kevyen viikon -ruokaohjeita

Ylivoimaisesti yleisin syy lihomiseen on se, että  syö enemmän kuin kuluttaa.

Nykyihmisen elämäntapa ei tue arjessa liikkumista, koska ihmiset tekevät pitkiä työpäiviä ja istuvat paljon töissä ja kotona. Jos kaikki liikkuisivat päivittäin puoli tuntia enemmän, riski lihoa pienenisi huomattavasti.

Liikkumattomuus on kuitenkin harvoin ainoa syy lihomiseen. Niiden, jotka eivät juuri liiku, on kuitenkin vaikea syödä tarpeeksi vähän. Kaikkien, jotka haluavat hallita painoaan, on syytä miettiä ensimmäiseksi liikuntaa.

Laihdutus ja 5 muuta yllättävää syytä lihoa

Tässä ei mainittu virusten vaikutusta lihomiseen. Äskettäin luin, että tutkimuksissa on selvinnyt virussairauden saattavan jättää jälkivaikutuksena lihomisalttiuden. Myös psyyken lääkkeet usein lihottavat, kuten toisaalla mainittiinkin. Tunnen nuorenpuoleisen henkilön, joka harrastaa paljon liikuntaa, mutta on lääkityksen aloitettuaan lihonut reippaasti. Heiluu kuin heinämies, mutta kilot eivät vain lähde.
Lue kommentti