Kilot kertyvät hitaasti eikä niitä heti huomaa. Astu rohkeasti vaa’alle ja mittaa vyötärösi. Lääkäri neuvoo, kuinka onnistut pysyvästi painonhallinnassa.

Kun housut eivät kesäloman jälkeen mahdukaan jalkaan tai kun sovituskopin peili paljastaa armotta vyötärömakkarat, moni herää kuin horteesta. Apua, miten tässä näin on päässyt käymään!

Lääkäri Pertti Mustajoki neuvoo, kuinka onnistut pysyvästi painonhallinnassa:

  1. Maha kannattaa syödä täyteen. Kylläisyys tulee ruoan määrästä (grammoista ja litroista), maha ei tunnista ruoan energiasisältöä. Kaloreiden laimentaminen onnistuu välttämällä rasvaa ja lisäämällä kasviksia. Sadassa grammassa rasvaa on 900 kilokaloria, mutta samassa määrässä kasviksia, hedelmiä ja marjoja energia jää yleensä alle 50 kilokalorin. Myös vesi laimentaa ruokia, mutta ei juotuna. Veden pitää olla ruoan seassa, kuten keitoissa, jotka tuovat kylläisyyttä vähillä kaloreilla.
     
  2. Löydä itsellesi sopivat ateriavälit. Se on yksilöllinen asia, mitään yhtä oikeaa tapaa ei ole. Jos ateriavälit ovat pitkät, ota välipala, ettei seuraava ateria mene ahmimiseksi. Huomioi myös annoskoot. Isoista annoksista ja astioista tulee syötyä enemmän kuin pienistä.
     
  3. Kerää askelia. Hikiliikunta ei ole laihdutuksessa välttämätöntä. Sen sijaan arkiliikunnalla on suuri merkitys painonhallinnassa. Kävele tai pyöräile töihin, kauppaan ja kylään. Kiipeä portaita. Puuhaile pihalla. Tavoite on kerätä 10 000 askelta joka päivä. Kannattaa hankkia askelmittari.
     
  4. Vaa’an ahkera käyttö tepsii.Punnitse itsesi vähintään kerran viikossa, kerran päivässä on vielä parempi. Tee siitä rutiini, kuten hampaiden pesusta. Nouse vaa’alle samana päivänä, samaan aikaan, samoissa vaatteissa. Vain vaa’alla näet, onko paino hilautumassa taas ylöspäin.
     
  5. Yksityiskohtaiset päätökset ovat parhaita. ”Lisään liikuntaa” tai ”vähennän rasvan käyttöä” ovat epämääräisiä aikeita. Sen sijaan ”kävelen 8 000 askelta joka päivä”, ”muutan tavallisen juuston kevytjuustoksi” ovat tarpeeksi konkreettisia päätöksiä.

Lue lisää: Mustajoki, Paahtoleipäkatastrofi ja Mustajoki-Leino, Laihdu pysyvästi. Julkaisija Hippokrates/Duodecim.

Lue lisää:

Ruokarytmistä

Paino alas pienin askelin

TARMOA painonhallintaan

Laihduttamisesta

Kiloklubi