Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Jos käyttäydyt viisaasti kuin lapsi, nuorrut.

Seuraavan kerran kun koet itsesi vanhaksi, katso leikkivää lasta. Hän ei murehdi menneitä tai mieti tulevaa vaan osaa elää tätä hetkeä. Aikuiset unohtavat eläytymisen taidon herkästi, kontrolloivat turhaan käytöstään ja menettävät kyvyn olla hetkessä.

Syö tarpeeksi vähän

Lapset osaavat myös syömisen säätelyn ihan luonnostaan. Tutkimustenkin mukaan niukempi syöminen pidentää ikää.

Maailman pitkäikäisin kansa elää Japanille kuuluvalla Okinawan saarella. Selitystä heidän terveydelleen saattaa piillä ravinnossa: okinawalaiset syövät monipuolista, kasvispainotteista ravintoa, mutta niukasti. He saavat ruoasta päivittäin noin 1 200–1 800 kilokaloria, mikä on kymmenisen prosenttia vähemmän kuin hyvinvoivilla kansoilla muualla maailmassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tosin on hyvä muistaa, että vanhoilla ihmisillä vajaaravitsemus voi olla ongelma, silloin varsinkin proteiinia ja enregiaa pitää saada tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Muista päiväunet

Kysypä pitkäikäiseltä ihmiseltä, milloin hän viimeksi lepäsi. Vastaus saattaa hyvinkin kuulua, että tuossa juuri äsken, kun heräsin päiväunilta. Eli hän toimii juuri niin kuin lapsi.

Unella on suuri merkitys terveydelle. Jos sitä saa riittävästi, jaksaa paremmin ja pysyy virkeänä. Liian vähän lepäävät puolestaan kokevat enemmän stressiä, ärtymystä ja levottomuutta.

Tärkeintä ei ole yöunien pituus, vaan lepo ylipäänsä. Puolen tunnin päiväunet kolmasti viikossa vähentävät sydänkohtausriskiä kolmanneksella.

Älä jää yksin

Iloitseminen on yksin ikävää ja surukin helpottuu, kun sen jakaa. Lapset tuntuvat tietävän tämänkin ihan pienestä asti.

Sosiaalisuuden tärkein lähde voi löytyä läheltä, perheestä. Perheelliset ovat muita terveempiä ja elävät pidempään kuin yksin asuvat.

Jos perhettä ei ole, ystävien verkosto voi ajaa saman asian. Myös lemmikki tuo sosiaalisuutta. Koiran ulkoiluttaja tapaa muita kaltaisiaan ja voi kohdistaa lemmikkiinsä rakkautta.

Läheisten tapaaminen, kulttuuririennot ja vaikkapa saunaseura tai lukupiiri pitävät mielen uteliaana ja maailman kiinnostavana.

Asiantuntija: geriatrian professori Timo Strandberg, Helsingin ja Oulun yliopistot ja HYKS.

Sisältö jatkuu mainoksen alla