Pimeä vuodenaika väistyy ja maailma on taas täynnä valoa. Siirtymä on raju kuin astuisimme maalta veteen, ja se tuntuu meissä monella tavalla.

Miksi väsyttää?

Kun valo keväällä lisääntyy, huomaamme, että illalla ehtii vaikka mitä. Pimeän kauden jälkeen on mukava kävellä ulkona ja viipyillä hämärtyvässä illassa. Tämä illan sininen valo ei jää huomaamatta biologiselta kelloltamme, joka alkaa jätättää. Unihormoni melatoniinin eritys käynnistyy myöhemmin, väsymys tulee myöhemmin ja uni vielä myöhemmin.

Jos aamuherätys on silti aina samaan aikaan, emme saa unta yhtä paljon kuin ennen. Asiaa pahentaa entisestään siirtyminen kesäaikaan, joka tarkoittaa vielä aikaisempia herätyksiä. Ei siis ihme, että monet tuntevat kevätväsymystä, jos he eivät kiinnitä huomiota nukkumiseensa.


Julma kevät

”Huhtikuu on kuukausista julmin”, tietää vanha sananlasku. Moni masentunut tuntee, että oireet pahenevat keväisin. Migreenipotilaat saattavat saada enemmän kohtauksia keväällä kuin pimeään vuodenaikaan. Myös miesten itsemurhat piikittävät keväisin.

Syitä näihin ongelmiin ei tiedetä. Nimittäin kaikki, mitä aivoissa tiedetään tuolloin tapahtuvan, viittaa siihen, että ihmisten pitäisi olla entistä iloisempia. Serotoniinin määrä aivoissa nousee keväällä. Myös hermosolujen kasvutekijän, BDNF:n, määrä nousee keväällä voimakkaasti. Tutkijat epäilevät, että osa meistä reagoi biologisen kellon jätättämiseen niin voimakkaasti, ettei serotoniinin ja BDNF:n lisääntymisestä ole apua.

Artikkeli jatkuu alapuolella
Koe elämäsi keväät
Mieli
Koe elämäsi keväät

Oikea aika lapsille?

Monet eläimet saavuttavat lisääntymisvireen, kun valoisa aika pitenee. Ihminen lisääntyy ympäri vuoden, mutta valolla on vaikutuksensa. Sen osoittivat saksalaistutkijat, jotka kävivät läpi valtavan määrän synnytystilastoja eri puolilta maailmaa ja havaitsivat, että synnytykset näyttivät kasautuvan tietyille ajanjaksoille.

Ajanjaksot kuitenkin vaihtelevat eri puolilla maailmaa.
Arvoitus sai selityksensä, kun tutkijat laskivat synnytyksistä 9 kuukautta taaksepäin ja löysivät yhdistävän tekijän. He havaitsivat, että kun päivän valoisa aika on 12 tuntia ja lämpötila 10–21 astetta, hedelmöitymisen todennäköisyys oli kaksi kertaa suurempi kuin muina aikoina. Tutkijoiden mukaan ihmisen lisääntymisjärjestelmä saattaa toimia optimaalisesti näissä olosuhteissa.

Raha poikimaan

Tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmiset kokevat taloudelliset näkymänsä positiivisempana valoisana kuin pimeänä vuodenaikana. Olemme myös valmiimpia ottamaan taloudellisia riskejä keväällä ja kesällä kuin syksyllä tai talvella.

Kaamosväsymyksestä kärsivät ovat taloudellisissa asioissa erityisen turvallisuushakuisia ja välttävät kaikenlaista riskinottoa, mutta kevään tullen he ovat kuin muutkin ihmiset.

Artikkeli jatkuu alapuolella
 Hyvä mieli hormoneilla
Mieli
Hyvä mieli hormoneilla

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.