Makea miellyttää meitä ja saa aivomme hyrisemään mielihyvästä. Sokeroitu elämä kuitenkin tuhoaa vyötärön ja hampaat. Ja kun kaikki maistuu makealta, mikään ei enää maistu miltään. Jos olet sokerikoukussa, opettele pois siitä.

 Testaa oletko sokerikoukussa?

  1. Päätän ottaa makeannälkään yhden keksin. Koska se meni huomaamatta, otan toisen. Kohta paketillisesta on jäljellä vain muruja ja olo on syyllinen.
  2. Välillä suutun ja poistan elämästäni kaiken makean kerralla ja ikiajoiksi – kunnes poikkean nälkäisenä kahville ja syön yhteen menoon kaksi viineriä ja ison jäätelöannoksen kinuskikastikkeella.
  3. Syödessäni herkkuja ajattelen koko ajan, mitä syön, miten paljon syön ja ettei minun pitäisi syödä.
  4. Kun en syö herkkuja, ajattelen koko ajan, milloin seuraavan kerran voin syödä, mitä silloin voin syödä ja miten paljon.
  5. En voi käydä kaupassa ostamatta jotakin makeaa naposteltavaa.
  6. Pöydälläni on aina tarjolla kulhollinen makeisia tai muuta hyvää.

Jos vastasit ”kyllä” kahteen tai useampaan kysymykseen, on aika ottaa makeansyönti uudelleen hallintaan.

Irti koukusta

  • Syö säännöllisesti. Kunnon ateriat ja välipalat antavat aivoille viestin, että ruoka kyllä riittää. Nälkä ei pääse hillittömäksi, etkä tarvitse sokerisia hengenpelastajia.
  • Kestä vartti. Mielihalu laantuu 15 minuutissa. Soita kaverille tai tee mitä tahansa, joka vie ajatukset syömisestä. Kun onnistut kerran torjumaan mieliteon, seuraavalla kerralla se on taas helpompaa.
  • Lähde lenkille. Kun mielihalu iskee, poistu ruoan luota. Lähde ulos, liiku. Liikunnasta saa samoja hyvää oloa tuottavia endokannabinoideja ja endorfiineja kuin nameistakin.
  • Tee karkkilakko. Jos yksi karkki laukaisee ahmimisen, voi olla helpompaa kieltäytyä makeisista kokonaan vaikka kuukaudeksi, sitten puoleksi vuodeksi, vuodeksi.

Lue lisää sokerikoukusta.

Lue myös Kiloklubin artikkeli Makeanhimo talttuu tasapainoisella ruokavaliolla.