Hän liihottaa kriisistä kriisiin. Varastaa huomion, kokee huutavia vääryyksiä ja paisuttelee onneaan. Vieläkö jaksat draamakuningatarta?

1. Kuuntele viilipyttynä

Draamakuningattarelle mikään ei ole pientä, sattumanvaraista tai arkista. Hän roihuaa aina tunteidensa äärirajoilla. Surullisena hän syöksyy syvimpään rotkoon, iloisena räjähtää riemusta. Hän näkee elämänsä jännityskertomuksena ja itsensä tapahtumien keskipisteenä, sankariroolissa.

Jos draamakuningattarelle siis sattuu jotain järisyttävää, vaikkapa kampaaja töpeksii hänen tukkansa, kuuntele tyynesti. Vähättely ei kannata, sillä ystäväsi hätä on paitsi liioiteltua, myös aitoa, ja tuhahtelusi tuikkaa vain bensaa liekkeihin. Tartuta rentoutesi. Vaikka puheesi myötäilisivät vouhotusta, rauhallinen kehonkielesi viestittää, että moinen tukkakriisi on lopulta selätettävissä.

Kuninkaallinen käytös voi johtua siitä, että ystäväsi on kasvatettu lapsesta asti prinsessaksi, jonka ei tarvitse huomioida muita. Vakavimmillaan kyse on persoonallisuushäiriöstä: huomionhakuisesta tai epävakaasta persoonallisuudesta. Huomionhakuisella ihmisellä on pakonomainen tarve tehdä vaikutus muihin, kerätä kamuja ja testata viehätysvoimaansa. Epävakaa horjahtaa pienistäkin vastoinkäymisistä.     

2. Tökkäise hellästi

Draamakuningattaren suurin ongelma on suhteellisuudentajun puute. Hänellä on luontainen kyky nähdä maailma mustavalkoisesti, vain omasta vinkkelistään. Vaikka neuvojen kuunteleminen ei ole hänen vahvimpia puoliaan, voit tyrkätä häntä oikeaan suuntaan – hänen oman napansa ulkopuolelle.

Jos kuningatar voihki eilen, että kaikki vihaavat häntä, ja julistaa tänään, että muiden ylenpalttinen rakkaus on hänelle taakka, kysy rauhallisesti: ”Putosin kärryiltä – onko ongelmasi siis se eilinen, että sinusta ei tykätä, vai se palvominen, josta mainitsit tänään?” Kun rinnastat puheen ristiriitaisuudet, hän saattaa oppia näkemään tilanteen itsensä ulkopuolelta.

Draamakuningatar ei kestä arkea. Mieluummin hän tempoilee lemmen-tuskassa kuin tylsistyy. Hän hyppää päättäväisesti samaan karuselliin kerta toisensa jälkeen: valitsee aina samantyyppisen miehen, jonka kanssa suhde myrskyää aina saman kaavan mukaan ja ajautuu työpaikkoihin, joissa joutuu mystisiin kahnauksiin.

Kuningattaren voi havahduttaa lempeällä ihmettelyllä. Jos hän vaikertaa olevansa renttumagneetti, kysy viattomasti: ”Miten niin? Vaikka Kale on vähän kaljaan kallellaan, olihan Make pahempi.” Tai jos hän on menettänyt taas työpaikkansa temppuilunsa vuoksi, voit rauhoitella: ”Tämähän oli vasta neljäs työpaikka jonka menetit. Mikähän voisi olla näitä tapauksia yhdistävä tekijä?” 

3. Käännä katse itseesi

Draamakuningatar kuvittelee, että hänellä on velvollisuus viihdyttää muita, itseään tylsempiä alamaisiaan. Usein hän jopa onnistuu ja tempaisee tyhjästäkin mitä hulvattomimman shown.

Jos hän saa sinut raivon partaalle, mieti miksi. Haluaisitko sittenkin olla itse se magneetti, jonka olemus valtaa puolet huoneesta? Mikä on haavasi, johon draamakuningatar suolaa ripottelee? Suhtaudu ystävääsi kuin arvokkaaseen opettajaan. Vaikket voi muuttaa toista, voit aina miettiä, mitä voit itse muuttaa.

4. Pakene

Pahimmillaan draamakuningatar näännyttää sinut. Hän purskauttaa tunnekuohunsa päällesi muttei kysy sinun elämästäsi mitään. Hän pyörii karuseillessaan, sinä katsot sivusta kun viides kierros alkaa – ja lohdutat taas kiltisti jälkeenpäin.

Jos vastavuoroisuus puuttuu suhteesta täysin, suojele itseäsi ja häivy. Paikalta liukeneminen on useimmiten helppoa, sillä draamakuningatar on niin keskittynyt itseensä, ettei edes huomaa jos katoat. Ja koska hän osaa myös hurmata, hän löytää uuden kuuntelijan hetkessä.

Asiantuntijana psykologi Tuija Matikka

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.