Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Kaamosaika vie voimia ja painaa mieltä matalaksi. Synkkyydestä selviää, kun osaa ammentaa energiaa itsestään ja ympäristöstään.

Mene valoon

Kasvit kasvavat sen mukaan, kuinka paljon valoa ne saavat. Valolla voi vaikuttaa samoin myös ihmisiin. Jos viettää pitkiä aikoja hämärässä, ei ole ihme, että väsyttää eikä työteho ole kummoinen.

Valo vaikuttaa kuitenkin yksilöllisesti. Kaikki eivät nuupahda, mutta jopa joka kolmas suomalainen reagoi valon puutteeseen kaamosväsymyksellä.

Jos pimeys vetää mieltä matalaksi, kannattaa kokeilla valohoitoa: 30—60 minuuttia aamulla kirkasvalolampun paisteessa vähentää kaamosoireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirkasvalokuulokkeitakin voi kokeilla, mutta tieteellistä näyttöä niiden tehosta ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nauti pimeästä

Kaiva villasukat esiin, polta kynttilöitä, keitä teetä ja kietoudu vilttiin. Vietä surutta aikaa kotona, karsi ylimääräiset menot ja nauti siitä, että saat kerrankin loikoilla sohvalla virttyneessä villapaidassa.

Leivo tai tee käsitöitä: samalla stressi vähenee ja saat onnistumisen tunteita. Soita mielimusiikkiasi. Sisusta olohuone värikkääksi ja pukeudu muuhun kuin mustaan, sillä väreillä on suora yhteys hyvinvointiimme.

Ulkoillessasi katsele ympärillesi: miten toiselta kaikki näyttää ja kuulostaa hämärässä! Tähdet loistavat ja pakkasilma tuoksuu raikkaalta. Lähde talvi­piknikille, laita teetä termospulloon ja taskulamppu reppuun. Paljon eksoottisempaa kuin kesähelteellä!

Liiku alakulo pois

Liikunta on tehokas lääke kaamosoireita vastaan, sillä se vilkastuttaa mielihyvähormoni endorfiinin tuotantoa, lisää vireyttä ja lievittää alakuloa. Kun elimistö lämpenee ja lihakset vertyvät, hyvänolontunne voimistuu entisestään. Liikunta vaatii myös keskittymistä. Kun läimit sulkapalloa, tanssit zumbaa tai huhkit hiihtoladulla, et ehdi rypeä omissa huolissasi.

Harrasta ulkoliikuntaa aina kun voit, sillä raitis ilma toimii lisäpiristeenä. Tutkimusten mukaan aerobinen treeni voi jopa ehkäistä ja hoitaa lievää masennusta ja ahdistusta. Parhaiten toimii kuitenkin se laji, joka on itselle mieluisin.

Tapaa ystäviä

Mieti mukavimpia hetkiä elämässäsi. Olivatpa ne mitä hyvänsä, yhteistä on se, että olet viettänyt ne muiden kanssa. Olemme laumaeläimiä ja hakeudumme yhteen.

Se kannattaa, sillä yhteisöllisyys, nauru ja ilo lievittävät alakuloa, antavat energiaa ja laukaisevat stressiä. Läheisiltä saa virtaa arkeen, hyvää mieltä ja arvokkaan kokemuksen yhteenkuuluvuudesta.

Kun vietät aikaa toisten kanssa, huomio siirtyy omasta navasta ulkomaailmaan. Mukavassa porukassa tulee usein tehtyä myös mukavia asioita: lähdetään konserttiin tai kylpylään, laitetaan yhdessä ruokaa tai poiketaan sienimetsässä. Elämä tuntuu mielekkäämmältä, kun pysyy liikkeessä eikä jää yksin ajatustensa kanssa.

Lepää kun väsyttää

Jos kehosi sanoo, että nyt pitää rauhoittaa tahtia ja pysähtyä toviksi, se on oikeassa. Talvella tarvitsemme enemmän lepoa kuin valoisaan aikaan. Ei kannata sinnitellä jalkeilla keskiyöhön vaan käydä petiin ajoissa. Myös nokosille on hyvä varata aikaa. Jo 15–20 minuutin päiväunet virkistävät, parantavat suorituskykyä ja nostavat mielialaa.

Lähde lomalle

Viikko lämpimässä voi piristää mieltä kolmeksi viikoksi eteenpäin, todistavat tutkimukset. Aurinkolomasta on apua etenkin kaamosmasennuksesta kärsiville. Pitkä ja pimeä talvi tuntuu paljon lyhyemmältä, jos sen katkaisee keskeltä poikki. Jopa lääkäri voi suositella etelänlomaa hoidoksi alakuloon ja kaamosmasennukseen.

Asiantuntijat: Jarmo Liukkonen, professori ja liikuntapsykologian dosentti, Jyväskylän yliopisto. Sinikka Piippo, professori ja kasvitieteilijä, Helsingin ylipisto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla