Liha, kala, palkokasvit ja muu proteiinipitoinen ruoka lievittävät syysmasennusta. Erityisen hyviä piristäjiä ovat kahvi, tee ja tumma suklaa. Lue, kuinka syöt itsesi energiseksi.

Kun pimeys hönkii päälle, kannattaa tankata sellaisia ruokia, jotka piristävät ja välttää niitä, jotka vievät lopunkin puhdin.

Runsaasti nopeita hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio nostaa verensokeria ja antaa hetkellisen energiaryöpyn. Pian nukuttaa kuitenkin entistä enemmän. Jos syö lounaaksi tuhdin pasta-annoksen, niin melko varmasti iltapäivällä iskee väsymys.

Proteiinipitoinen ruoka ei väsytä samalla lailla. Siksi päivällä kannattaa tankata proteiinipitoista ruokaa, kuten kalaa tai lihaa ja kasviksia.

Hiilihydraatit kannattaa säästää iltaan, siis pastat, perunat, riisit ja leivät. Silloin ne helpottavat nukahtamista.

Muista ruokarytmi

Myös säännöllinen ateriarytmi, pieniä annoksia parin kolmen tunnin välein, auttaa pitämään yllä hyvän vireen. Se myös ehkäisee ylensyömistä.

Jos syö miten sattuu, verensokeri pääsee laskemaan, mistä voi seurata ärtymystä.

Nälkäisenä tulee myös herkästi hotkittua itsensä ähkyyn, mikä väsyttää lisää.

Teetä ja tummaa suklaata

Yksittäisistä ruoka-aineista vireyttä lisäävät eniten kahvi, tee ja tumma suklaa. Niiden sisältämä kofeiini virkistää, piristää ja parantaa fyysistä suorituskykyä.

Tumma suklaa kiihdyttää myös mielihyvähormoni endorfiinin eritystä ja alentaa verenpainetta. Kofeiinin lisäksi siinä on hermostimulantti teobromiinia sekä fenyyli-etyyliamiinia, joilla kummallakin on hyvä vaikutus mielialaan.

Tee on vielä tummaa suklaatakin parempi valinta, etenkin jos sitä juo päivittäin. Teessä on teaniini-aminohappoa, jonka on todettu vähentävän stressiä ja masennusta.

Jos haluat varmistaa vaikutuksen, valitse vihreä tee. Sen on todettu suojaavan  masennukselta.

Lue lisää:

Proteiineja sopivasti
Vaihda hiilarit parempiin
Asiantuntijan neuvot: Näin hillitset iltasyöpöttelyä
Ateriarytmi auttaa painonhallinnassa

  • lihasta
  • kalasta
  • munan valkuaisesta
  • maidosta
  • täysjyväviljasta
  • pavuista
  • pähkinöistä ja siemenistä