Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Järjellä tunnetta on vaikea taltuttaa, mutta jo pelon tunnustaminen auttaa. Myös hengitys- ja rentoutustekniikat lievittävät hammashoitopelkoa.

Et ole yksin, jos tärinä, kylmä hiki ja pakokauhu valtaavat mielesi jo hammaslääkäriaikaa edeltävänä iltana ja viimeistään istuessasi vastaanottotuolissa. Jopa puolet meistä pelkää hammaslääkäriä.

— Syytä häpeään ei ole. Sekä sinulla että hoitohenkilökunnalla on yhteinen tavoite: saada purukalusto kuntoon mahdollisimman kivuttomasti ja ripeästi, sosiaalilääketieteen professori Satu Lahti toteaa.

Pelon juuret saattavat tulla vuosien takaa, yhdestä ainoasta kivuliaasta kokemuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aina ei tarvita edes omaa kokemusta, myös muiden kauhutarinat voivat herättää pelon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suun alue on tiuhasti hermotettu. Suu maistaa hienovaraisetkin makuerot, aistii lämpötilat ja erottelee kovat syötävät pehmeistä.

Suun aukaiseminen vieraalle on suurempi juttu kuin voisi kuvitella. Hammaslääkärin tuolissa oma kontrolli häviää, ja se kauhistuttaa.

Kivun lisäksi pelkoa aiheuttaa tunne tukehtumisesta. Pakokauhu nousee, kun suu tungetaan täyteen välineitä ja pumpulitolloja.Kukaan ei edes huomaa hätääni!

Pumpulista puudutetta

Kerran kipua tuntenut oppii odottamaan samaa aina, kun makaa selällään hoitotuolissa.

Moni vannoo puudutteen nimiin, eikä siinä nykyään säästellä. Oikein herkät kokevat puudutepiikinkin epämiellyttäväksi. Heitä auttaa limakalvoille siveltävä geeli, joka pehmentää pistoa. Myös pistostapa vaikuttaa: hitaasti ruiskuttamalla puuduteaine kirvelee vähemmän kuin nopeasti ruiskaistu.

Rentoutumisen avuksi voidaan antaa ilokaasua, jota voi kysyä jo aikaa varatessa. Julkisellakin puolella laitteita on isoimmissa yksiköissä.

Vaikeissa tapauksissa käytetään rentouttavaa esilääkitystä. Tokkurainen olo saattaa kuitenkin jatkua koko päivän. Auton rattiin ei siis voi istua eikä rauhoittavia saanutta lasta saa viedä samana päivänä hoitoon.

Nukutusta käytetään äärimmäisen harvoin. Julkisella puolella sitä ei tarjota lainkaan aikuisille, ellei suussa ole henkeä uhkaavaa sairautta. Yksityiseltä nukutuksen voi ostaa. Nukutuksessa on aina omat riskinsä. Myös työn viimeistely saattaa jäädä vaillinaiseksi, koska nukutettu ei pysty suuta aukomalla ja sulkemalla tarkistamaan paikkojen sopivuutta.

Pelkoa vastaan

  1. Hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Kun keskityt hengittämiseen, rentoudut ja kipu on helpompi sietää.
  2. Keskitä ajatuksesi muuhun kuin siihen, mitä suussasi tapahtuu. Muistele kesän kauneinta rantamaisemaa ja yritä palauttaa mieleen yksityiskohtia: esineitä, ihmisiä, ääniä ja hajuja. Tai palaa siihen ihanaan uneen, johon olisit halunnut vielä jäädä.
  3. Huijaa aivojasi peleillä. Kokeilepa nimetä vaikka niin monta L-kirjaimella alkavaa tytön nimeä tai Suomen kaupunkia kuin suinkin muistat. Myös kerto- tai potenssilaskut tai kauppalistan suunnittelu vievät ajatukset pois.
  4. Musiikki rentouttaa. Ota oma soitin mukaan, jos et pysty keskittymään taustalla soivaan radioon. Joillakin vastaanotoilla on tarjolla lainasoitin ja korvanapit.
Sisältö jatkuu mainoksen alla