Kapuatko hammaslääkärin tuoliin täristen ja kasvot valkoisina? Jos näin on, parasta että avaat suusi ennen kuin istut ja kerrot pelostasi.

Puolet suomalaisista haluaisi istua mieluummin melkein missä tahansa muualla kuin hammas­lääkärin tuolissa. Jo hoitoajan varaaminen voi olla täyttä tuskaa, jos kärsii hammaslääkäripelosta. Sen taustalla on useimmiten pelko kivusta ja kontrollin menettämisestä.

Jos hammaslääkärissä käyminen pelottaa, siitä on paras kertoa ennen hoidon aloittamista. Silloin lääkäri ei joudu päättelemään sitä potilaan käytöksestä.

— Osasta potilaista pelkoa ei huomaa ollenkaan, osa hikoilee, osa puhuu taukoamatta, sanoo dosentti Satu Lahti, joka on tutkinut hammaslääkäripelkoa  ja auttanut potilaita pääsemään eroon pelostaan.

Pelkohoitokaan ei välttämättä takaa sitä, että pelot lähtisivät kokonaan, mutta jo tunteiden hallitseminen auttaa. Silloin pystyy käymään lääkärissä tarpeeksi usein.

Niin usein, ettei suuhun kehity ongelmapesää. Hammaslääkäripelkoisilla on keskimääräistä huonompi puru­kalusto. Toisaalta on olemassa myös niitä, jotka puunavat suunsa putipuhtaaksi, jotta nimenomaan säästyisivät epämiellyttävältä kokemukselta.

Opetellaan viittamaan

Hammaslääkäripelko lähtee usein avuttomuuden tunteesta: kun makaa selällään suu auki, ei pysty kontrolloimaan tilannetta. Aivan ensimmäiseksi Lahti opettaakin asiakkaan viittamaan vasemmalla kädellä.

— Sillä saa lääkärin huomion.

Pelon alkusyy voi olla myös epämiellyttävä lapsuudenkokemus. Yksikin ikävä muisto voi riittää.

— Eräs potilaani kertoi alkaneensa itkeä liikennevaloissa kohdatessaan lapsuudenaikaisen hammaslääkärinsä. Toinen taas pelkäsi puudutuksen aiheuttamaa reaktiota niin paljon, että tunsi jalkojensakin puutuvan, vaikkei ollut edes saanut puudutetta.  

Olipa taustalla minkälaisia kokemuksia tahansa, pelko panee käyttäytymään oudosti. Yksi vihoittelee, toinen vetäytyy. Pelkääjä koettaa hallita pelkoaan, mutta pelko hallitseekin häntä. Useimpia aikuisia oma käytös hävettää, mutta sille ei voi mitään, vaikka kuinka haluaisi olla järkevä.

— Hampaissa on valtava määrä hermoja. Opimme kivun helposti. Jo yksi kerta, jolloin porataan ilman puudutusta, riittää. Jatkossa kivun alkamista odottaa koko ajan. Rentoutuminen on tällöin todella vaikeaa, Lahti sanoo.

Rento ei pelkää

Hammaslääkäri Satu Lahti aloittaa pelkäävän potilaan hoitamisen pelko­profiilin luomisella. Kyselykaavakkeiden avulla paljastuva pelkoprofiili on kaikilla erilainen ja vaikuttaa siihen, millaiseksi harjoitusohjelma suunnitellaan. Treeni ei ole hikijumppaa, päin­vastoin on opittava rentoutumaan.

— Jos ihminen on rento, hän pelkää vähemmän, Satu Lahti sanoo.  

Tasainen, syvä hengitys vähentää myös tukehtumisen tunnetta, joka monella hammaslääkäripelkoisella tulee toimenpidehuoneessa. Seuraava askel on lääkärin käyttämiin instrumentteihin tutustuminen. Oleellista on, että edetään helpoimmasta vaikeimpaan tilanteeseen.

— Rentoutumista tavoitellaan eri lailla: toinen lääkäri keskustelee hitaasti, toinen puhuu potilaan pyörryksiin.

On muitakin keinoja, kuten hypnoosissa hoitaminen. Ilokaasu on apu monelle, ja vaikeimmissa tapauk­sissa voidaan käyttää rauhoittavaa lääkettä tai nukutusta. Mikään edellä mainituista ei poista pelkoa, mutta ne auttavat rentoutumaan ja tukevat pelon hoitamista.  

Mitä lääkäri voi tehdä?

Tärkein vinkki lääkärin ja potilaan yhteistyöhön on pelosta kertominen ja puheen kuunteleminen.
— Kun potilas oppii pitämään puolensa hammaslääkärissä, hän pystyy elämään pelkonsa kanssa ja käymään normaalisti hammaslääkärin vastaanotolla, Satu Lahti kiteyttää.

— Joillakin lääkäreillä voi olla sellainen käsitys, että jos kipu poistetaan, pelko lähtee. Se ei ole totta. Potilaalla pitää olla tunne ja varmuus siitä, että kipu on poissa. Sitä paitsi, potilas voi pelätä muutakin kuin kipua.

Puolet suomalaisista pelkää mennä hammaslääkäriin ja joka kymmenes jättää hampaansa hoidattamatta pelkonsa takia.
— On kurja olla sarjakuvien pahis. Hammaslääkäreillä on historiallinen maine hampaiden repijöinä. Mutta toisaalta on mukava kuulla, kun potilaat sanovat, ettemme me olekaan niin kamalia kuin he luulivat.

Lue lisää Pelko paloiksi ja pinoon

  • Hengitä rauhallisesti nenän kautta sisään ja suun kautta ulos.
  • Näe mielessäsi, kuinka juuri nyt istut mukavasti ja rentoutat kaikki lihaksesi.
  • Lähde kulkemaan mielessäsi rentouttavissa maisemissa.
  • Jos musiikki rentouttaa sinua, ota mukaan korvalappu­radio tai -soitin.
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.