nuoren väsymys masennus
Kuva Shutterstock. Kuvan henkilö ei liity juttuun.

Olen 23-vuotias nainen ja potenut kolmen kuukauden ajan valtavaa väsymystä. Olen ennen ollut aktiivinen liikkuja, käynyt salilla, ryhmäliikuntatunneilla ja ratsastamassa, mutta nykyään liikkeelle lähteminen on suorastaan vastenmielistä ja ajatuskin uuvuttaa, joten yleisimmin jään aina kotiin. Töissä jaksan käydä ja tykkään työstäni, mutta tuntuu että mikään muu ei sitten enää kiinnostakaan. Ja kun ei jaksa edes pakottaa itseään sinne salille niin siitäkin tulee hyvin kiukkuinen ja "minä olen läski"-olo. Välillä ihan itkettää oma "laiskuus". Voiko tämä olla jotain muutakin kuin väsymystä? Uupumusta? Masennusta? Kaiken lisäksi jollain tavalla ärsyttää, kun avopuolisoni jaksaa käydä salilla ja omissa treeneissään. Kiitos vastauksestanne jo etukäteen!
VÄSYMYSTÄKÖ?

Väsymys voi johtua lukuisista syistä. Aivan ensimmäiseksi on hyvä tarkastella elämäntapoja - nukkumista, liikkumista ja ruokavaliota. Usein väsymyksen syyksi paljastuu liian vähäinen uni: ei joko malteta nukkua tai pystytä nukkumaan riittävästi. Keskimäärin 7-8 tunnin yöunet riittävät.

Eroamme kuitenkin siinä, kuinka paljon univajetta kestetään. Toisilla jo vähäisetkin poikkeamat tarvitusta määrästä väsyttävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse aiheutettu univaje on yllättävänkin yleinen väsymyksen syy. Se on uniongelmia helpompi hoitaa, joskin vaatii arjen uudelleen ohjelmointia ja totutuista käytännöistä poisoppimista. Vaikka aikaa olisi vähän parisuhteen, perhe-elämän, työn ja harrastusten paineissa, on yöuniin panostaminen investointi omaan terveyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Univaikeuksien tyypillinen aiheuttaja on ulkoisten vaatimusten ja sisäisten voimavarojen epäsuhdasta syntyvä stressi. Vaikka stressistä puhutaan nykyään paljon, se tunnistetaan huonosti.

Myös masennus voi aikaansaada unettomuutta. Lisäksi masennukseen kuuluu univaikeuksiin liittymätöntä vetämättömyyttä. Uupumuksen keskeinen oire on väsymys.

Liikunta ennaltaehkäisee ja hoitaa fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia. Samoin ruokavaliolla on vaikutusta jaksamiseen. Joskus väsymystä aiheuttaa se, ettei paljon liikkuva huomaa syödä oikealla tavalla tai riittävästi.

Elämäntapoihin liittyvien epäkohtien lisäksi energisyyden vajetta voivat aiheuttaa fyysiset sairaudet kuten diabetes tai kilpirauhasen vajaatoiminta sekä hormonaaliset muutokset.

Toistaiseksi jokseenkin heikosti tunnettu ilmiö on niin sanottu krooninen väsymysoireyhtymä, jonka oire on voimakas väsymys. Joskus vetämättömyyden taustalla on hengityskatkoksia aiheuttava uniapnea.

Sinun väsymyksesi ei johdu iästä, ruuhkavuosista, vaihdevuosista tai pitkään jatkuneesta työn ylikuormituksesta. Silti mahdollista on, että oire liittyy elämäntilanteeseen. Uusien asioiden aloittaminen ja muutoksiin sopeutuminen kuluttavat energiaa. Virtaa liikkumiseen ja harrastuksiin ei kokopäivätyössä riitä välttämättä samaan tapaan kuin opiskellessa .

Poissuljettua ei myöskään ole alakuloisuus. Kuvaat hyvin masennuksen noidankehän: saamattomuus aiheuttaa huonoa fiilistä, mikä puolestaan ruokkii ärtymystä, alakuloa ja vetäytymistä. Kierre voidaan saada poikki toimimalla sitä vastaan; tekemällä asioita, joita toivoisi tekevänsä, vaikkei se alkuun innostaisi.

Jos ongelma ei ratkea elämäntapoja tai toimintaa muuttamalla, on paikallaan selvitellä sitä lääkärin kanssa tarkemmin. Sanna Aulankoski

Näin eteenpäin

  • Tarkista, ovatko elämäntapasi kunnossa.
  • Tee suunnitelma muutettavista asioista ja kokeile miten muutokset vaikuttavat.
  • Jos muutokset eivät auta, varaa aika lääkäriltä ja pyydä, että selvitätte fyysisten sairauksien ohella myös masennuksen mahdollisuuden.

Sanna Aulankoski

psykologi ja psykoterapeutti

Kysy psykologilta

Hyvän terveyden psykologit Sanna Aulankoski ja Mikael Saarinen vastaavat lukijoiden kysymyksiin. Voit lähettää kysymyksesti tästä.

Vierailija

Ei sitten tullut mieleen vastaajalle, että myös kilpirauhasen vajaatoiminta oireilee väsymyksellä ja mielialojen muutoksilla. Itselläni dg viivästyi vuosia ja viimeinen vuosi hoidettiin masennuksena. Tuskin olen ainoa, joka jää asianmukaista kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnoosia vaille. Pelkkiä laboratorioarvoja ei saa tuijottaa vaan otettava huomioon myös ihmisen kokema oireisto.

Energia takaisin

Hei "aina väsynyt"
Kärsin itse useita vuosia selittömästä väsymyksestä. Energiat loppuivat työpäivän jälkeen ja pikkuhiljaa tilanteen pahentuessa nukuin suurimman osan illoista. Harmitti, että en jaksanut asioita jotka vapaa-ajallani olisi tuottanut eniten iloa.
Päätin selvittää itse asioita. Törmäsin tässäkin vastineessa mainittuihin masennukseen, ruokavalioon, unen laatuun, kilpirauhasongelmiin jne. Lähdettiin työterveyden kautta verikokein selvittelemään. Lukuun ottamatta hieman alhaisia rauta-arvoja ja kohonneita, mutta rajoissa olevia verensokereita ja useita kilpirauhaskokeita, koska lääkäri ei niihin aluksi ollut tyytyyväinen, kaiken todettiin olevan ok. Mutta ei se väsymystäni poistanut.
Sitten sain ystävältäni kirjan. Täyttä tiedettä yhdysvaltalaiselta tutkijalääkäriltä. Siinä yhdistyvät ravinto, kohtuullinen liikunta, laadukas uni ja stressin hallinta. Ravinto kuitenkin mielenkiintoisimpana: ruokavalio on Paleo ja itse kirjasta vaikuttuneena aloitin hiljattain sen tiukemman autoimmuuniprotokollan (AIP). Kuten kirjoittaja toteaa, parasta on se että tulokset olossa jokainen voi huomata jo parissa viikossa. Vaatii sen ajan tarkkuutta mitä suuhunsa laittaa. Lyhykäisyydessään ruokavaliosta poistuu alussa täysin viljat ja maitotuotteet, tiukemmassa ruokavaluossani toistaiseksi myös koisokasvit, herne- ja palkokasvit sekä siemenet ja kananmunat.
Kirja on Paleo Approach by Sarah Ballantyne. Amatzonista voi tilata, mutta on vain englanniksi. Myös facebookissa sivut Paleomom ovat hänen. Suomalaisia facebook-sivustoja aiheeseen liittyen on mm. maidoton/viljaton/paleo hakusanoilla.
Kirja johdatti tietoon länsimaissa yleistyneisiin autoimmuunisairauksiin; kilpirauhasen sairaudet, MS, Parkinson, dementia, diabetes...Koululääketiede tarjoaa näihin oireisiin synteettisiä lääkkeitä, mutta nyt tiedän että itse syyt sairauksiin ovat geneettisen perimän lisäksi ympäristössä ja ravinnossa.
Sain kuukauden tiukan ruokavalion jälkeen energiani takaisin. Lisäksi verensokerit, jotka selkeästi väsymiseen kohdallani liittyvät, kuriin.
Suosittelen lämpimästi hakemaan tietoa funktionaalisen lääketieteen puolelta ja autoimmuunisairauksista. Tutkittua tietoa on valtavasti. Suomessa läpimurto odottaa vielä tulemista. Kannattaa muistaa, että lääke-ja elintarviketeollisuudessa myynti ja liikevoitto on tärkeämpää kuin yksilöiden terveys. On ollut järkyttävää herätä tiedon myötä huomaamaan, mitä meille kaupan hyllyillä myydään.
En ole terveydenalan ammattilainen, joten lääkärin kautta alkuun. Jos mitään muuta vakavaa ei löydy, niin omalle tutkimusmatkalle. Apu on lähempänä kuin arvaatkaan. Älä ainakaan suostu popsimaan kemiallisia mielialalääkkeitä selvittämättä ensin ruokavaliolla ja tarkistuttamalla kilpirauhasarvot ja muut väsymystä aiheuttavat tekijät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla