nuoren väsymys masennus
Kuva Shutterstock. Kuvan henkilö ei liity juttuun.

Olen 23-vuotias nainen ja potenut kolmen kuukauden ajan valtavaa väsymystä. Olen ennen ollut aktiivinen liikkuja, käynyt salilla, ryhmäliikuntatunneilla ja ratsastamassa, mutta nykyään liikkeelle lähteminen on suorastaan vastenmielistä ja ajatuskin uuvuttaa, joten yleisimmin jään aina kotiin. Töissä jaksan käydä ja tykkään työstäni, mutta tuntuu että mikään muu ei sitten enää kiinnostakaan. Ja kun ei jaksa edes pakottaa itseään sinne salille niin siitäkin tulee hyvin kiukkuinen ja "minä olen läski"-olo. Välillä ihan itkettää oma "laiskuus". Voiko tämä olla jotain muutakin kuin väsymystä? Uupumusta? Masennusta? Kaiken lisäksi jollain tavalla ärsyttää, kun avopuolisoni jaksaa käydä salilla ja omissa treeneissään. Kiitos vastauksestanne jo etukäteen!
VÄSYMYSTÄKÖ?

Väsymys voi johtua lukuisista syistä. Aivan ensimmäiseksi on hyvä tarkastella elämäntapoja - nukkumista, liikkumista ja ruokavaliota. Usein väsymyksen syyksi paljastuu liian vähäinen uni: ei joko malteta nukkua tai pystytä nukkumaan riittävästi. Keskimäärin 7-8 tunnin yöunet riittävät.

Eroamme kuitenkin siinä, kuinka paljon univajetta kestetään. Toisilla jo vähäisetkin poikkeamat tarvitusta määrästä väsyttävät.

Itse aiheutettu univaje on yllättävänkin yleinen väsymyksen syy. Se on uniongelmia helpompi hoitaa, joskin vaatii arjen uudelleen ohjelmointia ja totutuista käytännöistä poisoppimista. Vaikka aikaa olisi vähän parisuhteen, perhe-elämän, työn ja harrastusten paineissa, on yöuniin panostaminen investointi omaan terveyteen.

Univaikeuksien tyypillinen aiheuttaja on ulkoisten vaatimusten ja sisäisten voimavarojen epäsuhdasta syntyvä stressi. Vaikka stressistä puhutaan nykyään paljon, se tunnistetaan huonosti.

Myös masennus voi aikaansaada unettomuutta. Lisäksi masennukseen kuuluu univaikeuksiin liittymätöntä vetämättömyyttä. Uupumuksen keskeinen oire on väsymys.

Liikunta ennaltaehkäisee ja hoitaa fyysisiä ja psyykkisiä sairauksia. Samoin ruokavaliolla on vaikutusta jaksamiseen. Joskus väsymystä aiheuttaa se, ettei paljon liikkuva huomaa syödä oikealla tavalla tai riittävästi.

Elämäntapoihin liittyvien epäkohtien lisäksi energisyyden vajetta voivat aiheuttaa fyysiset sairaudet kuten diabetes tai kilpirauhasen vajaatoiminta sekä hormonaaliset muutokset.

Toistaiseksi jokseenkin heikosti tunnettu ilmiö on niin sanottu krooninen väsymysoireyhtymä, jonka oire on voimakas väsymys. Joskus vetämättömyyden taustalla on hengityskatkoksia aiheuttava uniapnea.

Sinun väsymyksesi ei johdu iästä, ruuhkavuosista, vaihdevuosista tai pitkään jatkuneesta työn ylikuormituksesta. Silti mahdollista on, että oire liittyy elämäntilanteeseen. Uusien asioiden aloittaminen ja muutoksiin sopeutuminen kuluttavat energiaa. Virtaa liikkumiseen ja harrastuksiin ei kokopäivätyössä riitä välttämättä samaan tapaan kuin opiskellessa .

Poissuljettua ei myöskään ole alakuloisuus. Kuvaat hyvin masennuksen noidankehän: saamattomuus aiheuttaa huonoa fiilistä, mikä puolestaan ruokkii ärtymystä, alakuloa ja vetäytymistä. Kierre voidaan saada poikki toimimalla sitä vastaan; tekemällä asioita, joita toivoisi tekevänsä, vaikkei se alkuun innostaisi.

Jos ongelma ei ratkea elämäntapoja tai toimintaa muuttamalla, on paikallaan selvitellä sitä lääkärin kanssa tarkemmin. Sanna Aulankoski

Näin eteenpäin

  • Tarkista, ovatko elämäntapasi kunnossa.
  • Tee suunnitelma muutettavista asioista ja kokeile miten muutokset vaikuttavat.
  • Jos muutokset eivät auta, varaa aika lääkäriltä ja pyydä, että selvitätte fyysisten sairauksien ohella myös masennuksen mahdollisuuden.

Sanna Aulankoski

psykologi ja psykoterapeutti

Kysy psykologilta

Hyvän terveyden psykologit Sanna Aulankoski ja Mikael Saarinen vastaavat lukijoiden kysymyksiin. Voit lähettää kysymyksesti tästä.

Vierailija

Olen nuori ja valtavan väsynyt

Ei sitten tullut mieleen vastaajalle, että myös kilpirauhasen vajaatoiminta oireilee väsymyksellä ja mielialojen muutoksilla. Itselläni dg viivästyi vuosia ja viimeinen vuosi hoidettiin masennuksena. Tuskin olen ainoa, joka jää asianmukaista kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnoosia vaille. Pelkkiä laboratorioarvoja ei saa tuijottaa vaan otettava huomioon myös ihmisen kokema oireisto.
Lue kommentti
Energia takaisin

Olen nuori ja valtavan väsynyt

Hei "aina väsynyt" Kärsin itse useita vuosia selittömästä väsymyksestä. Energiat loppuivat työpäivän jälkeen ja pikkuhiljaa tilanteen pahentuessa nukuin suurimman osan illoista. Harmitti, että en jaksanut asioita jotka vapaa-ajallani olisi tuottanut eniten iloa. Päätin selvittää itse asioita. Törmäsin tässäkin vastineessa mainittuihin masennukseen, ruokavalioon, unen laatuun, kilpirauhasongelmiin jne. Lähdettiin työterveyden kautta verikokein selvittelemään. Lukuun ottamatta hieman alhaisia...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Mieheni käyttää unilääkkeitä nukahtamiseen ja paetakseen todellisuutta. Viime aikoina olen huomannut aggressiivisuutta hänen käytöksessään lääkkeen ottamisen jälkeen – toki lievää mutta joka tapauksessa vierasta uhoa. Hän tekee asioita, joita ei normaalisti tee, ja hetken mielijohteesta. Hän käyttää unilääkettä ja kaikkea muutakin mitä käsiinsä saa, myös alkoholia niiden kanssa. Kyse on mielestäni riippuvuudesta. Nyt kuitenkin haluaisin tietää, muuttaako unilääkkeiden pitkäaikainen käyttö (5 v) ihmisen persoonallisuutta?

Pitkäaikaisen unilääkkeiden käytön ei tiedetä muuttavan ihmisen persoonallisuutta. Miehesi muuttuneen käytöksen taustalla on luultavasti ongelmat, jotka saavat hänet käyttämään pakonomaisesti tavanomaista suurempia annoksia unilääkkeitä ja samanaikaisesti myös alkoholia.

Tilanne ei selviä ennen kuin miehesi kykenee puhumaan niistä ongelmista, jotka ovat hänen muuttuneen käytöksen ja pakonomaisen unilääkkeiden ja alkoholin käytön taustalla.

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

5 vaaranmerkkiä ja 10 askelta kohti parempaa oloa.

  1. KIUKKUISUUS Jatkuva ärtymyksen tunne, erityisesti pinnan palaminen kotona. Tavallisia ovat myös yllättävät ja voimakkaat tunteenpurkaukset. Tunnelma on kireä eikä mikään naurata.
  2. STRESSIOIREET Päänsäryt ja selkäkivut lisääntyvät, sydän hakkaa, vatsa oireilee ja unihäiriöt piinaavat. Sosiaalinen elämä ei kiinnosta. Mieli tekee makeaa ja vain alkoholi antaa rentoutusta.
  3. JATKUVA VÄSYMYS Uni ei virkistä. Jatkuva väsymys, nukahtamisvaikeudet ja keskellä yötä heräily voivat olla merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta. Iltaisin tekee mieli vain vajota sohvalle.
  4. MIELIALAN LASKU Suhtaudutko asioihin yhä useammin kielteisesti? Onko töissä kivaa? Menetkö mielelläsi töihin? Saatko aikaan sen, mitä pitääkin? Jaksatko liikkua tai harrastaa töiden jälkeen? Vai huomaatko miettiväsi murheita ja kokevasi itsesi entistä huonommaksi.
  5. TYÖ EI KIINNOSTA Et jaksa enää innostua mistään eikä luovuus kuki. Asenne työtä ja itseä kohtaan muuttuu kyyniseksi. Työ alkaa tuntua turhalta tai mahdottomalta.

10 askelta ylös uupumuksesta

  1. ARVIO TILANNE: Pysähdy. Mieti, mistä tilanne johtuu. Mitä tästä seuraa, jos jatkat näin? Voitko tehdä jotain toisin? Voitko ottaa aikalisän?
  2. ETSI APUA: Kuka tai mikä voisi auttaa sinua? Voitko keskustella esimiehen kanssa? Miten työt voisi organisoida? Auttaisiko työterveyshuolto?
  3. OTA LUPA LEVÄTÄ: Jokaisessa päivässä tulisi olla hetkiä rentoutumiselle. Osaatko antaa asioiden vain olla? Jos työssä on tiukkaa, vapaa-ajan olisi hyvä olla ohjelmoimatonta.
  4. MÄÄRITTELE ARVOSI: Mieti ja kirjoita paperille, mikä Sinulle on elämässä tärkeää? Mille asioille haluat antaa aikaasi ja uhrata voimiasi? Mistä haluaisit, että Sinut muistetaan?
  5. HUOMAA TOIMINTASI: Osaatko kieltäytyä ylitöistä vai uhraudutko aina? Tunnetko syyllisyyttä, jos pidät puolesi?
  6. KIITÄ ITSEÄSI: Kun lähdet töistä, tee kerrankin lista kaikesta siitä, mitä olet saanut päivän mittaan aikaan. Kiitä itseäsi! Muista, että vähempikin riittää.
  7. KERÄÄ OIVALLUKSET: Ota talteen kultajyvät eli onnistumiset matkan varrelta. Mikä on toiminut ja miksi?
  8. KOKEILE MUUTOSTA: Etsi eri toimintamalleja. Yritä toimia hiukan toisin. Sekin on osa muutosta, että hyväksyt sen, ettet aina pysty etkä onnistu.
  9. HYVÄKSY LEMPEÄSTI: Myötätuntoa voi harjoittaa itseäänkin kohtaan. Muista kuitenkin, että asenteesi toisiin vaikuttaa siihen, miten itseesi suhtaudut.
  10. PYSY NYKYHETKESSÄ: Harjoittele tuomaan ajatukset nykyhetkeen. Päästä irti menneistä ja tulevista, sillä nyt kaikki saattaa olla aivan hyvin. Tällä minuutilla ei ole mitään hätää.

Asiantuntija: kuntoutuspsykologi Heli Nurmi, Härmän Kuntoutus oy.