Kuntoilla pitäisi, mutta laiskottaa, sataa ja salille on pitkä matka. Entä jos houkuttelisit kumppanisi kunnon vaakamamboon? Seksi voi korvata yhden illan salilla, mutta tarjoaa myös hormonaalisia muutoksia, joita ei salilta saa.

  • Mies! Jos et ole tähän mennessä oppinut, ettei naista pidä lähestyä seksiaikeissa kuin suihkunraikkaana ja puhtaissa kalsareissa, niin nyt on korkea aika. Seksin jälkeen nimittäin naisen prolaktiinihormonin tasot nousevat, minkä ansiosta hajuaisti herkistyy.
  • Särkeekö päätä? Eikö haluta? Onneksi voimme tarjota hyviä uutisia: seksi voi lievittää päänsärkyä, etenkin naisilla. Juuri ennen orgasmia naisen oksitosiinihormonin tasot voivat kohota peräti viisinkertaisiksi normaalilukemista. Tämän seurauksena elimistö alkaa tuottaa endorfiineja, jotka tuottavat paitsi mielihyvää, myös vaimentavat monenlaisia kipukokemuksia migreenistä nivelreumaan.
  • Säännöllinen seksielämä pitää seksuaalisen koneiston rasvattuna. Esimerkiksi miehillä harvat erektiot johtavat paisuvaiskudoksen rappeutumiseen ja nopeuttavat siten erektiohäiriöiden pahenemista. Kun erektioita on tiuhempaan, paisuvaiskudos pysyy toimintakykyisenä.
  • Miesten seksihormoni, testosteroni, vahvistaa miehillä luita ja lihaksia. Estrogeeni taas pitää naisilla limakalvot kunnossa ja voi ehkäistä esimerkiksi PMS-oireisiin liittyvää kipua.

Keho kuntoon

  • Seksiä voi pitää kuntoilun lajina. Kuten kaikki liikunta, huonokuntoisten kannattaa aloittaa tämäkin varovasti pienemmillä annoksilla ja nostaa rimaa kun voimat karttuvat. Kelpo patjapaini polttaa noin 150–200 kaloria per puoli tuntia – joka vastaa noin 15-20 minuutin reipasta kävelyä.
  • Seksissä myös lihaksisto pääsee käyttöön. Normaalin perusseksin aikana harjoitusta saavat ainakin lantion, reisien, pakaroiden, käsivarsien, niskan ja rintakehän lihakset. Erilaisia asentoja kokeilemalla käyttöön tulee uusia lihaksia.
  • Viimeistään synnytyksen jälkeen monet naiset oivaltavat, miten tärkeä tehtävä lantionpohjan lihaksilla on. Jos pissatessa onnistut pysäyttämään virtsan tulon kesken, lantionpohjan lihaksesi ovat kunnossa. Synnytyksen jälkeen lihakset saattavat löystyä, jolloin pissat voivat karkailla housuun esimerkiksi juostessa, nauraessa tai yskiessä.
  • Lantionpohjan lihasten treenaamiseen käytetään usein niin sanottuja Geisha-kuulia. Hyödyn ja huvin voi kuitenkin yhdistää käyttämällä treenaamiseen oikeaa penistä – siinä yhteinen harrastus, johon mieskin osallistuu mielellään.

Asiantuntijana gynekologi, pari- ja seksuaaliterapeutti Pirkko Brusila