Minulla todettiin diverdikkeleitä eli umpipusseja paksusuolessa 2010, jotka nyt ovat kaksi kertaa tulehtuneet. Pelkään leikkausta. Mikä olisi oikeanlainen ruokavalio, jolla voisin välttää tulehdukset. Ovatko suolentoimintaa säätelevät lääkkeet hyviä? Sairastan epilepsiaa ja joudun syömään siihen lääkkeitä.

Divertikuloosiin suositellaan kuitupitoista ruokavaliota. Kuitua on täysjyväviljassa, kasviksissa, marjoissa, hedelmissä, siemenissä ja pähkinöissä. Täysjyväviljavalmisteita olisi hyvä naisen nauttia 6 annosta päivässä ja miehen 9 annosta päivässä.

Yksi annos on esim. 30 gramman siivu leipää tai 1 dl keitettyä täysjyväriisiä, täysjyväpastaa tai esim. ohra- tai spelttihelmiä. Lautasellinen täysjyvähiutaleista tai -jauhoista tehtyä puuroa on 2 annosta. Kuitua olisi hyvä olla tuotteessa vähintään 6 grammaa 100 grammaa kohden. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä suositellaan vähintään 500 grammaa päivässä, esim. kaksi hedelmää, 1 dl marjoja ja 250 grammaa kasviksia niin tuoreena kuin kypsennettynäkin. Siemeniä, pähkinöitä ja manteleita voi nauttia maustamattomina pari ruokalusikallista päivässä. Mikäli ruokavalion kuitupitoisuus on nykyisellään pieni, kannattaa kuitua lisätä vähitellen.

Lisäksi on tärkeää muistaa juoda riittävästi, että suolen sisältö pysyy pehmeänä. Laskennallisesti sopiva määrä on 35 millilitraa painokiloa kohden alle 55-vuotiaalla ja yli 55-vuotiaalla 30 millilitraa paino­kiloa kohden.

Monet lääkkeet hidastavat suolen toimintaa. Kysyjän kannattaa seuraavalla lääkärikäynnillä kysyä hoitavalta lääkäriltä, onko kysyjän lääkevalikoimassa tällaisia lääkkeitä. Mikäli suolen toiminta ei vilkastu kuitupitoisella ja riittävästi nestettä sisältävällä ruokavaliolla, voi ummetuslääkkeistä olla tällaisessa tilanteessa apua.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Vierailija

Apua suolistovaivoihin?

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella. Viljojen ja/tai maidon karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tapa parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Mutta jos ruokavalion muutos parempaan ei auta, niin VAADI...
Lue kommentti
Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Suu kaipaa makeaa, mutta onko se viisaampaa nauttia vanhana kunnon sokerina vai uusina makeutusaineina?

Jokainen on varmasti törmännyt kaupan hyllyllä herkulliselta näyttävään tuotteeseen, jonka kyljessä komeilee teksti “sokeriton”.  Millä nämä tuotteet makeutetaan ja onko makeutusaineiden käytöllä samanlaisia terveyshaittoja kuin sokerilla? Kokosimme keskeisiä faktoja makeutusaineiden ja sokerin eroista.

Millä aineilla sokeri korvataan “sokerittomissa” tuotteissa?

Yleisimpiä elintarvikkeissa käytettyjä keinotekoisia makeutusaineita ovat aspartaami, asesulfaami-K, sakariini ja syklamaatti. Lisäksi makeuttamiseen käytetään luonnollisia sokerialkoholeja, kuten ksylitolia.

Sisältävätkö makeutusaineet vähemmän kaloreita kuin sokeri?

Useat makeutusaineet sisältävät hyvin vähän, jos lainkaan kaloreita. Kalorimäärä pysyy alhaisena myös siksi, että makeutusainetta tarvitaan usein pienempi määrä saman makeuden saavuttamiseksi. Esimerkiksi aspartaami on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri, jolloin sen käyttömäärä voidaan pitää hyvin pienenä.

Kumpi on parempi hampaille, sokeri vai makeutusaineet?

Sokeri aiheuttaa happohyökkäyksen ja aiheuttaa näin reikiintymistä. Useimmilla makeutusaineilla ei ole tällaista vaikutusta. Hampaille harmittomia ovat esimerkiksi aspartaami ja asesulfaami K. Makeutuksessa käytetyistä sokerialkoholeista ksylitoli jopa edistää hampaiden terveyttä, sillä se estää reikiintymistä. Sen makeutus teho on yhtä suuri kuin sokerin ja sitä käytetäänkin usein purukumien ja pastillien makeuttamiseen.

 

Onko makeutusaineiden käyttö turvallista?

Makeutusaineiden kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ei vielä tiedetä, mutta nykytietämyksen valossa niiden kohtuullinen käyttö on turvallista. Makeutusaineiden runsaalla käytöllä on kuitenkin todettu olevan samoja terveyshaittoja kuin sokerilla. Niiden säännöllinen runsas käyttö kasvattaa riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin, sekä aikuisiän diabetekseen.

Kaikille makeutusaineille ei ole asetettu päivittäistä saantisuositusta, mutta esimerkiksi aspartaamin enimmäissuositus vuorokaudessa on 40 mg painokiloa kohti. Esimerkiksi 70-kiloisella henkilöllä määrä täyttyy neljästä litrasta virvoitusjuomia.

 

Kirjoittaja opiskelevat Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa terveystieteiden kandidaatti- ja maisteriohjelmassa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terveystieteet, liikuntatieteellinen tiedekunta

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva iStockphoto
Kuva iStockphoto

Minulla on helikobakteerin aiheuttama mahakatarri. Bakteeri on häädetty, mutta oireet eivät tunnu hävinneen. Tarvitsisin luotettavia ruokaohjeita sekä listan tuotteista: mitä saa syödä ja mitä ei. Netistä kun etsii, niin yhdessä sanotaan yhtä ja toisessa toista.

Mikäli oireet jatkuvat hoidon päättymisen jälkeen, on syytä hakeutua lääkärin arvioitavaksi, sillä sairaus voi uusia ja tällöin tarvitaan uusi hoito.

Lääkärin vastaanottoa odotellessa voi kokeilla seuraavia: alkoholijuomien, kahvin sekä rasvaisten, käristettyjen ja mausteisten ruokien välttäminen sekä useimpien hedelmä- ja marjamehujen välttäminen niiden happamuuden vuoksi.

Ruokarytmin säännöllisyys helpottaa useimpia vatsavaivoja eli valveillaoloaikana on hyvä nauttia ruokaa ja juomaa noin kolmen tunnin välein. Annoskokojen kohtuullisuuteen on hyvä kiinnittää huomiota. Kysymyksestä ei käy ilmi, tupakoiko kysyjä. Tupakoinnin lopettaminen usein helpottaa oireita.
 

Ursula Schwab
ravitsemusterapian professori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.