D-vitamiinia syödään enemmän kuin uudet ravitsemussuositukset sanovat. Hyvän terveyden kyselyyn vastanneista valtaosa ottaa purkista vähintään 20 mikrogrammaa päivässä, moni reippaasti enemmän.

Selvästi suurin osa Hyvän terveyden kyselyyn vastanneista käyttää D-vitamiinilisää enemmän kuin pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa sanotaan. Suosituin pillerin pitoisuus oli 20-40 mikrogrammaa. Sen verran kertoo käyttävänsä 46 prosenttia vastaajista.

Paljon on myös niitä, jotka uskovat saavuttavansa täyden hyödyn D-vitamiinista vasta, kun sitä ottaa vähintään 50 mikrogrammaa päivässä. Heitä oli vastaajissa 43 prosenttia.

Kyselyn perusteella tieto D-vitamiini hyödyistä on hyvin tiedossa. Vain 1 prosentti vastaajista ei ota lainkaan D-vitamiinilisää.

Tutkimukset vakuuttavat

Perusteluita valitsemalleen määrälle on liki yhtä monta kuin vastaajia. Ylivoimaisesti eniten D-vitamiinin syöjät kertovat kuitenkin lukeneensa runsaasti aiheeseen liittyvää tutkimusta ja valinneet sen pohjalta vitamiinilisän pitoisuuden.

"Olen lukenut aika paljon juttuja D-vitamiinin tärkeydestä ja koen asian läheiseksi myös itselleni", kertoi vastaaja, jonka mielipide tuntui olevan yleisemminkin vallalla.

Tutkimuksiin vetosivat sekä ne, jotka ottivat purkista ravitsemussuositusten mukaisen määrän että ne, jotka ylittivät suositukset. Myös pohjoismaisia suosituksia suurempiin yhdysvaltalaissuosituksiin ja EU:n turvallisen päiväsaannin rajoihin on tutustuttu.

”EU:n turvaraja on 100 mikrogrammaa. Kun otan 50 mikrogrammaa ja ruoasta tulee jonkin verran, niin olen järkeillyt että vielä ollaan turvallisilla vesillä”, eräs vastaaja perusteli päätöstään.

Suomen pimeä talvi on suurin syy sille, että ihmiset ylittävät suositusmäärät. Moni kertoi myös olevansa kesällä ilman ravintolisää mutta kaivavansa purkin esiin syksyllä. Viimeistään influenssakaudella moni tuplaa D-vitamiiniannoksensa.

Mittauksista lisävarmistusta

Osalle vastaajista oli suositeltu D-vitamiinimäärän kasvattamista luuntiheysmittauksen jälkeen. Myös D-vitamiinitason mittauksessa saatu lukema on saanut tarkistamaan pillerin pitoisuudet.

”Pari vuotta sitten olin todella väsynyt. Ainoa vika, joka löytyi, oli paljon viiterajojen alapuolella oleva D-vitamiiniarvo. Vitamiinilisäys auttoi ja olen koko ajan energinen”, eräs vastaaja kertoi.

D-vitamiinin lisäystä oli suositeltu myös Parkinsonin tautia sairastavalle ja aknen hoitoon.

Luomumaitotuotteiden käyttäjät tietävät, että heidän tarvitsee käyttää suosituksia enemmän D-vitamiinivalmisteita. Myös rankalla voimailu- tai liikuntaharrastuksella perusteltiin suuria D-vitamiinimääriä.

Lue lisää

Syötkö suositusten mukaan?

Näin suositellaan

  • D-vitamiinin saantisuositusta on nostettu 7,5:sta 10 mikrogrammaan. Yli 75-vuotiaille suositus on 20 mikrogrammaa.
  • D-vitamiinilisää tarvitsevat alle 18-vuotiaat ja yli 60-vuotiaat sekä ne, jotka eivät käytä vitaminoituja maitotuotteita.
  • D:tä saa vitaminoiduista maitotuotteista, luomumaitoihin sitä ei ole lisätty. Myös kala, sienet ja rasvalevitteet sisältävät runsaasti D-vitamiinia.
  • D-vitamiinitason voi tarkistaa verikokeella.

D-vitamiinin voimaan uskotaan

Suomalaisilla lapsilla esiintyy eniten maailmassa tyypin 1 diabetesta. Tauti yleistyi suuresti vuoden 1964 jälkeen, jolloin D-vitamiinin saantisuositus puolitettiin arkkiatri Arvo Ylpön suosittelemasta 100 mikrogrammasta päivää kohti. Saantisuositus puolitettiin uudelleen vuonna 1975 (25 µg:aan) ja taas uudelleen 1992 (10 µg:aan). Joka kerta lasten diabetes lisääntyi jyrkästi (katso kuva alla). Ravitsemustieteilijät, professori Christel Lamberg-Allardt etunenässä, ovat toitottaneet...
Lue kommentti